Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COĞRAFYA BÖLÜMÜ LİSANS ÖĞRENCİLERİNİN “BALKANLAR” ÜZERİNE OLAN ALGILARININ METAFORLAR ARACILIĞIYLA BELİRLENMESİ

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 5, 135 - 159, 30.07.2022
https://doi.org/10.53838/ankarad.1130057

Öz

Bu çalışmanın amacı, Coğrafya bölümü lisans öğrencilerinin Balkanlar üzerine olan algılarını metaforlar kullanarak belirlemektir. Bu araştırmada nitel araştırma desenlerinden olan fenomenoloji (olgubilim) yaklaşımı kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Coğrafya Bölümü lisans öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışma grubunun Balkanlar üzerine olan algılarını ortaya koyabilmek için yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmış ve katılımcılara “Balkanlar….. gibidir. Çünkü….” sorusu yöneltilmiştir. Bu süreç sonucunda toplam 183 görüşme formu toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizinden geçirilmiştir. Bulgulara göre, katılımcılar Balkanlar üzerine 115 geçerli metafor oluşturmuşlardır. Bu metaforlar ise 5 kategori altında sınıflandırılmışlardır. Coğrafya bölümü lisans öğrencileri en fazla Balkanların coğrafi konumu ve etno-kültürel zenginliğini ön plana çıkaran köprü ve gökkuşağı metaforlarını kullanmışlardır.

Kaynakça

  • ALIM Mete, “Coğrafya Eğitimi Öğrencilerinin Türk Dünyası Algıları (Atatürk Üniversitesi Örneği)”, Uluslararası İnsani Bilimleri Dergisi, 6/2 (2009), ss. 574-586.
  • ALIM Mete, ŞAHİN İbrahim Fevzi, MERAL Elif, “Coğrafya Öğretmen Adaylarının (Pedagojik Formasyon) Öğretmen Kavramına İlişkin Algıları”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22/2 (2018), ss. 1113-1127.
  • APA Dictionary of Psychology, American Psychology Association, Washington 2015.
  • ATEŞ Murat, KARATEPE Akif, “Üniversite Öğrencilerinin “Küresel Isınma” Kavramına İlişkin Algılarının Metaforlar Yardımıyla Analizi”, Marmara Coğrafya, sy. 27 (2013), ss. 221-241.
  • AYDIN Fatih, “Ortaöğretim Öğrencilerinin Coğrafya Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Metaforlar”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10/3 (2010), ss. 1293-1322.
  • AYDIN Fatih, “Üniversite Öğrencilerinin “Çevre” Kavramına İlişkin Metaforik Algıları”, Doğu Coğrafya Dergisi, 16/26 (2011), ss. 25-44.
  • BÜYÜKÖZTÜRK Şener, KILIÇ ÇAKMAK Ebru, AKGÜN Özcan Erkan, KARADENİZ Şirin, DEMİREL Funda, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, PEGEM Akademi, Ankara 2018.
  • CRESWELL Jhon W, Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Desenleri, çev. Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir, Siyasal Kitapevi, Ankara 2020.
  • CVIJIĆ Jovan, “The Zone of Civilization of Balkan Peninsula”, Geographical Review, 5/6 (1918), pp. 470-482. https://doi.org/10.2307/207806.
  • DOĞANAY Hayati, Coğrafya Bilim Alanları Sözlüğü, ed. Namık Tanfer Altaş, PEGEM Akademi, Ankara 2017.
  • GÜNEŞ Cennet, TEZCAN Rumeysa, “Metafor Nedir, Ne Değildir?”, Metafor Eğitiminde Metaforik Çalışmalar İçin Bir Uygulama Rehberi, ed. Bahadır Kılcan, PEGEM Akademi, Ankara 2019, ss. 1-15.
  • İNALCIK Halil, “Türkler ve Balkanlar”, BAL-TAM Türklük Bilgisi, sy. 3 (2005), ss. 20-44.
  • KAYAARDI Fatoş, BOZYİĞİT Recep, “Ortaöğretim Öğrencilerinin “Afet ve Nüfus” Kavramına İlişkin Geliştirdikleri Metaforların İncelenmesi”. International Journal of Geography and Geography Education (IGGE), sy.45 (2022), ss. 16-35. http://dx.doi.org/10.32003/igge.1016571.
  • MAUND Barry, Perception, Routledge, New York 2003.
  • MILES B. Matthew, HUBERMAN A. Michael, Nitel Veri Analizi, çev. Sadegül Akbaba Altun, Ali Ersoy, Pegem Akademi, Ankara 2019.
  • O’MEARA Carolyn, SPEED Laura J., ROUQUE Lila San, MAJID Asifa, “Perception Metaphors: A View From Diversity”, Perception Metaphors , edt. Laura J. Speed, Carolyn O’Meara, Lila San Roque, Asifa Majid, John Benjamins Publishing Company, Amsterdam 2019, pp. 1-17.
  • ÖZELMACI Şeyma, ÇAKIR Uğur, “Metaforlar ve Benzerleri İle İlgili Söylenenler”, Metafor Eğitiminde Metaforik Çalışmalar İçin Bir Uygulama Rehberi, ed. Bahadır Kılcan, PEGEM Akademi, Ankara 2019, ss. 17-34.
  • ÖZEY Ramazan, Balkanlar ve Balkan Ülkeleri Coğrafyası, PEGEM Akademi, Ankara 2017.
  • ÖZGEN Nurettin, “Davranışsal Coğrafyada Temel Kavramlar”, Davranışsal Coğrafya, ed. Nurettin Özgen ve Seyit Çoşkun, PEGEM Akademi, Ankara 2020, ss. 1-51.
  • ÖZGEN Nurettin, “Ortadoğu Kavramına İlişkin Zihinsel Tasarımlar”, Internationa Journal of Geography and Georaphy Education (IGGE), sy. 41 (2020), ss. 36-58. https://doi.org/10.32003/igge.653501.
  • PLEIĆ Tvrtko. , GLASNOIĆ Vedran, PRELOGOVIĆ Vedran, KAUFMANN Petra Radeljak, “In Search of Spatial Perceptions: The Balkans as a Vernacular Region”, Tijdschrift voor Economische en Sociale Geografie. 112/3 (2020), pp. 304-318. https://doi.org/10.1111/tesg.12470.
  • RIZOVA Polly S. “Balkanization”, The Blackwell Ebncylopedia of Sociology, edt. George Ritzer, Blackwell Publishing, Oxford 2007, pp. 239-240.
  • SABAN Ahmet, “Okula İlişkin Metaforlar”, Education Administration: Theory and Practise, sy. 55 (2008), ss. 459-496. TDK, (2022). https://sozluk.gov.tr/.
  • TODOROVA Maria, Balkanlar’ı Tahayyül Etmek, çev. Dilek Şendil, İletişim Yayınları, İstanbul 2020.
  • YILDIRIM Ali, ŞİMŞEK Hasan, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2018.
  • YİĞİT Ali, “Balkan Yarımadası’nın Beşeri Coğrafya Özellikleri ve Türk ve/veya Müslüman Nüfus Varlığı”, Yeni Türkiye, sy. 66 (2015), ss. 943-971.
  • ZEREN Merve Görkem, “Üniversite Öğrencilerinin Gözü İle Coğrafya Eğitimcisi: Bir Olgubilim Araştırması”. Doğu Coğrafya Dergisi, 20/33 (2015), ss.189-208. https://doi.org/10.17295/dcd.56391.

DETERMİNATION OF UNDERGRADUATE GEOGRAPHY STUDENTS’ PERCEPTIONS OF THE “BALKANS” THROUGH METAPHORS

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 5, 135 - 159, 30.07.2022
https://doi.org/10.53838/ankarad.1130057

Öz

: This study aims at exploring the perceptions of undergraduate geography students about the Balkans by using metaphors. The phenomenology approach, one of the qualitative research designs, was used in this study. The study group of the research consists of undergraduate students studying in the Department of Geography in Faculty of Arts and Sciences in Bursa Uludağ University. A semi-structured interview form was prepared in order to reveal the study group’s perceptions about the Balkans and the participants were asked the question “The Balkans are like….. because…… As a result of this process, a total of 183 interview forms were collected. The data obtained were subjected to content analysis. According to the findings, the participants composed 115 valid metaphors about the Balkans. These metaphors were classified under 5 categories. The undergraduate students studying in the department of geography mostly used the metaphors of bridge and rainbow, which emphasize the geographical location and ethno-cultural diversity of the Balkans.

Kaynakça

  • ALIM Mete, “Coğrafya Eğitimi Öğrencilerinin Türk Dünyası Algıları (Atatürk Üniversitesi Örneği)”, Uluslararası İnsani Bilimleri Dergisi, 6/2 (2009), ss. 574-586.
  • ALIM Mete, ŞAHİN İbrahim Fevzi, MERAL Elif, “Coğrafya Öğretmen Adaylarının (Pedagojik Formasyon) Öğretmen Kavramına İlişkin Algıları”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22/2 (2018), ss. 1113-1127.
  • APA Dictionary of Psychology, American Psychology Association, Washington 2015.
  • ATEŞ Murat, KARATEPE Akif, “Üniversite Öğrencilerinin “Küresel Isınma” Kavramına İlişkin Algılarının Metaforlar Yardımıyla Analizi”, Marmara Coğrafya, sy. 27 (2013), ss. 221-241.
  • AYDIN Fatih, “Ortaöğretim Öğrencilerinin Coğrafya Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Metaforlar”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10/3 (2010), ss. 1293-1322.
  • AYDIN Fatih, “Üniversite Öğrencilerinin “Çevre” Kavramına İlişkin Metaforik Algıları”, Doğu Coğrafya Dergisi, 16/26 (2011), ss. 25-44.
  • BÜYÜKÖZTÜRK Şener, KILIÇ ÇAKMAK Ebru, AKGÜN Özcan Erkan, KARADENİZ Şirin, DEMİREL Funda, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, PEGEM Akademi, Ankara 2018.
  • CRESWELL Jhon W, Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Desenleri, çev. Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir, Siyasal Kitapevi, Ankara 2020.
  • CVIJIĆ Jovan, “The Zone of Civilization of Balkan Peninsula”, Geographical Review, 5/6 (1918), pp. 470-482. https://doi.org/10.2307/207806.
  • DOĞANAY Hayati, Coğrafya Bilim Alanları Sözlüğü, ed. Namık Tanfer Altaş, PEGEM Akademi, Ankara 2017.
  • GÜNEŞ Cennet, TEZCAN Rumeysa, “Metafor Nedir, Ne Değildir?”, Metafor Eğitiminde Metaforik Çalışmalar İçin Bir Uygulama Rehberi, ed. Bahadır Kılcan, PEGEM Akademi, Ankara 2019, ss. 1-15.
  • İNALCIK Halil, “Türkler ve Balkanlar”, BAL-TAM Türklük Bilgisi, sy. 3 (2005), ss. 20-44.
  • KAYAARDI Fatoş, BOZYİĞİT Recep, “Ortaöğretim Öğrencilerinin “Afet ve Nüfus” Kavramına İlişkin Geliştirdikleri Metaforların İncelenmesi”. International Journal of Geography and Geography Education (IGGE), sy.45 (2022), ss. 16-35. http://dx.doi.org/10.32003/igge.1016571.
  • MAUND Barry, Perception, Routledge, New York 2003.
  • MILES B. Matthew, HUBERMAN A. Michael, Nitel Veri Analizi, çev. Sadegül Akbaba Altun, Ali Ersoy, Pegem Akademi, Ankara 2019.
  • O’MEARA Carolyn, SPEED Laura J., ROUQUE Lila San, MAJID Asifa, “Perception Metaphors: A View From Diversity”, Perception Metaphors , edt. Laura J. Speed, Carolyn O’Meara, Lila San Roque, Asifa Majid, John Benjamins Publishing Company, Amsterdam 2019, pp. 1-17.
  • ÖZELMACI Şeyma, ÇAKIR Uğur, “Metaforlar ve Benzerleri İle İlgili Söylenenler”, Metafor Eğitiminde Metaforik Çalışmalar İçin Bir Uygulama Rehberi, ed. Bahadır Kılcan, PEGEM Akademi, Ankara 2019, ss. 17-34.
  • ÖZEY Ramazan, Balkanlar ve Balkan Ülkeleri Coğrafyası, PEGEM Akademi, Ankara 2017.
  • ÖZGEN Nurettin, “Davranışsal Coğrafyada Temel Kavramlar”, Davranışsal Coğrafya, ed. Nurettin Özgen ve Seyit Çoşkun, PEGEM Akademi, Ankara 2020, ss. 1-51.
  • ÖZGEN Nurettin, “Ortadoğu Kavramına İlişkin Zihinsel Tasarımlar”, Internationa Journal of Geography and Georaphy Education (IGGE), sy. 41 (2020), ss. 36-58. https://doi.org/10.32003/igge.653501.
  • PLEIĆ Tvrtko. , GLASNOIĆ Vedran, PRELOGOVIĆ Vedran, KAUFMANN Petra Radeljak, “In Search of Spatial Perceptions: The Balkans as a Vernacular Region”, Tijdschrift voor Economische en Sociale Geografie. 112/3 (2020), pp. 304-318. https://doi.org/10.1111/tesg.12470.
  • RIZOVA Polly S. “Balkanization”, The Blackwell Ebncylopedia of Sociology, edt. George Ritzer, Blackwell Publishing, Oxford 2007, pp. 239-240.
  • SABAN Ahmet, “Okula İlişkin Metaforlar”, Education Administration: Theory and Practise, sy. 55 (2008), ss. 459-496. TDK, (2022). https://sozluk.gov.tr/.
  • TODOROVA Maria, Balkanlar’ı Tahayyül Etmek, çev. Dilek Şendil, İletişim Yayınları, İstanbul 2020.
  • YILDIRIM Ali, ŞİMŞEK Hasan, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2018.
  • YİĞİT Ali, “Balkan Yarımadası’nın Beşeri Coğrafya Özellikleri ve Türk ve/veya Müslüman Nüfus Varlığı”, Yeni Türkiye, sy. 66 (2015), ss. 943-971.
  • ZEREN Merve Görkem, “Üniversite Öğrencilerinin Gözü İle Coğrafya Eğitimcisi: Bir Olgubilim Araştırması”. Doğu Coğrafya Dergisi, 20/33 (2015), ss.189-208. https://doi.org/10.17295/dcd.56391.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beşeri Coğrafya
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Yazarlar

İbrahim Eşim 0000-0003-3084-6691

Serhat Zaman 0000-0003-4300-9382

Erken Görünüm Tarihi 21 Temmuz 2022
Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2022
Gönderilme Tarihi 13 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 5

Kaynak Göster

Chicago Eşim, İbrahim, ve Serhat Zaman. “COĞRAFYA BÖLÜMÜ LİSANS ÖĞRENCİLERİNİN ‘BALKANLAR’ ÜZERİNE OLAN ALGILARININ METAFORLAR ARACILIĞIYLA BELİRLENMESİ”. Ankara Anadolu Ve Rumeli Araştırmaları Dergisi 3, sy. 5 (Temmuz 2022): 135-59. https://doi.org/10.53838/ankarad.1130057.

Creative Commons Lisansı

Bu eser Creative Commons Atıf-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.



21628  21632  21629  21636  21633  21631  21630  21634  21635  21637  21638 22402 22820 22821   22822  22823