BibTex RIS Kaynak Göster

‘Kumbaramdan Kitap Çıktı’ Projesine İlişkin Öğretmen Görüşleri Ve Çocukların Kitap Seçimine Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 2, 41 - 48, 01.10.2018

Öz

Okul öncesi dönemin özellikleri dikkate alındığında, doğumla başlayan süreçte, uyarıcı çevre, oyun ve eğitim materyalleri ile özellikle çocuğun seviyesine uygun öyküler, onun başarılı ve mutlu bir yetişkin olması açısından önemlidir. Bu araştırma Erzincan Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı Bahçelievler Anaokulunun e-twinning projesi olarak başlattığı ‘Kumbaramdan Kitap Çıktı ‘isimli çalışmaya ilişkin öğretmen görüşleri ve çocukların kitap seçimlerine projenin etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda projeyi oluşturan ve süreç içerisinde aktif rol alan 10 okul öncesi öğretmen ile görüşmeler yapılmıştır. Verilerin toplanmasında yarı yapılandırılmış görüşme tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 Bahçelievler anaokulunda çalışan ve projeye katılan 10 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma sonucuna göre proje öncesinde çocukların kitaplara ilişkin pek fazla ilgi duymadığını belirten katılımcılar, projenin çocuklarda kitap sevgisi oluşturma ve kendi parası ile istediği kitabı seçebilme fırsatı oluşturduğunu belirtmişlerdir. Ayrıca kumbaramdan kitap çıktı projesine tüm anne baba sayısının yarıya yakını olumlu tutum geliştirmiş ve projeyi desteklemiş yüzde elliye yakın anne baba ise projeyi mali külfet olarak görmüş ve desteklememiştir. Proje gereği kumbarasında istediği kitabı almak için ebeveyni tarafından desteklenmeyen çocuklar kitap sahibi olamadıkları için üzülmüşlerdir. Projenin devam etmesini isteyen öğretmenler çocuklarda sırasıyla okuryazarlık dışında, sorumluluk, tutumlu olma gibi olumlu davranışlar geliştirdiğini belirtmişlerdir. Çocukların genel olarak doğa içerikli kitaplar, hayvan sevgisi ile ilgili kitaplar, resimli hikâye kitapları, değerler ve bilim ile ilgili kitapları seçtikleri görülmektedir. Proje kapsamında ele alınan kitaplarda bu temalı kitapların ön planda ve daha fazla görsel nitelikte olduğu görülmektedir

Kaynakça

  • 1. Whitehurst GJ. Lonigan CJ. Whitehurst Grover J. Lonigan Christopher J. Child development and emergent literacy. Child Dev 1998; 68: 848- 72.
  • 2. Karrass J, VanDeventer MC. Braungart-Rieker Julia M. Predicting shared parent– child book reading in infancy. J Fam Psychol 2003; 17: 134-46
  • 3.Gönen M. Çocuk Edebiyatı Yayınlanmamış Ders Notları. Hacettepe Üniversitesi 2005, Ankara.
  • 4. Yalçın A, Aytaş G. Çocuk Edebiyatı. Ankara: Akçağ Basım Yayım Pazarlama 2005, ISBN: 975 338 402-5
  • 5. Fletcher K L. Reese Elaine. Picture book reading with young children: A conceptual framework. Dev Rev 2005; 25: 64-103.
  • 6. Küçükturan Güler A. Çocuk Edebiyatı Yayınlanmamış Ders Notları. Başkent Üniversitesi 2005, Ankara.
  • 7. Yılmaz E. Çocuk ve kitap nasıl buluşturulur? Çoluk Çocuk Dergisi 2004; 40: 21.
  • 8. Crain-T Catherine, D Philip S. Do early talkers become early readers Linguistic precocity, preschool language, and em9. Emre O. Sesli Kitap Okuma Etkinliğinde Annenin Kültürel Srmayesinin Çocuğun Okul Öncesi Okuryazarlık Gelişimine Etkisi, Avrasya Uluslararası Araştırma Dersgisi 2017; 10(5): 235-55.
  • 10. Senechal M, LeFevre J. Parental involvement in the development of children’s reading skill: A five-year longitudinal study. Child Deve 2002; 73: 445-60.
  • 11. Claussen AH, Mundy PC, Mallik SA. Willoughby J C. Joint attention and disorganized attachment status in infants at risk. Dev Psychopathol 2002; 14: 279-91.
  • 12. Martin LE. Early book reading: How mothers deviate from printed text for young children. Read Res Instr 1998; 37: 137-60.
  • 13. Kaya Bağdaş Ç, Demir E. Okul Öncesi Öğretmenlerinin Hikâye Ve Hikâye Kitapları Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi (Erzincan Örneklemi) Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2016: 219-30.
  • 14. Patton MQ. Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. (Çev. Edt.) Bütün M, Demir S. B. Pegem Akademi Yayıncılık 2014, Ankara.
  • 15. Yıldız M, Ketenoğlu Kayabaşı ZE, Ayaz E, Aklar S. Bazı Çocukların Kitap Okumayı Sevmeme Nedenleri, J Acad Soc Sci Stud 2017; 55: 507-24
  • 16. Güntülü Tercanlı M, Gökçay G. Bebeklik ve Erken Çocukluk Döneminde Kitap Okuma: Çocuk Sağlığı İzlemlerinde Etkili Bir Gelişim Önerisi Çocuk Dergisi 2014; 14(3): 89-94
  • 17. Erbay F, Öztürk Samur A. Anne Ve Babaların Çocuk Kitapları Hakkındaki Genel Görüşleri İle Çocukların Alıcı Dil Gelişim Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Turkish Studies 2010; 5 (4) 2: 1063- 73
  • 18. Sarı N. Çocuk Kitapları İllüstrasyonları Üzerine Bir Araştırma ve Bir Örnekleme, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) 2006, İzmir.
  • 19. Ateş S, Çetinkaya Ç, & Yıldırım K. Öğretmen ve Öğrencilerin Görüşlerine Göre İlköğretim Öğrencilerinin Okuma Çevreleri. Int Online J Edu Sci 2012; 4(2): 377-94.
  • 20. Balcı A. İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Okuma Alışkanlık ve İlgileri Üzerine Bir Araştırma. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi 2009, Ankara

Teacher’s Opinions On The Project of ‘A Book Came Out From My Penny Bank’ and The Effect of Children On Book Selection Analysis

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 2, 41 - 48, 01.10.2018

Öz

Considering the characteristics of the pre-school period, ın the process starting with birth, stimulating environment, play and educational materials, especially the stories appropriate to the level of the child, it is important for to be a successful and happy adult. This study initiated by Bahçelievler Preschool of Erzincan National Education Directorate as an e-twinning project. The purpose of this research is to examine of teacher's opinions on the project of "A book came out from my penny bank" and the effect of children on book selection. For this purpose, interviews were made with 10 preschool teachers who formed the project and took an active role in the process. Semi-configured interview technique was used to collect data. The study group consisted of 10 teachers working in 2017-2018 Bahçelievler preschool and participating in the project.According to the results of the study, the participants stated that the children did not have much interest in books before the project. They stated that the project increased the love of books in children and children had the opportunity to choose the book they wanted with their own money. In addition, 50% of parents supported this project, and nearly 50% of parents did not support the project because according to them this project is a financial burden. Children who were not supported by their parents to get the books that they wanted were unhappy because they could not have a book. Teachers who want the project to continue stated that the project developed positive behaviors such as responsibility and sparing other than literacy in children. It is seen that children generally choose books about nature, love of animals, illustrated stories and books about values and science. Among the books covered within the scope of the project, it is seen that the books in these themes are more prominent and visual

Kaynakça

  • 1. Whitehurst GJ. Lonigan CJ. Whitehurst Grover J. Lonigan Christopher J. Child development and emergent literacy. Child Dev 1998; 68: 848- 72.
  • 2. Karrass J, VanDeventer MC. Braungart-Rieker Julia M. Predicting shared parent– child book reading in infancy. J Fam Psychol 2003; 17: 134-46
  • 3.Gönen M. Çocuk Edebiyatı Yayınlanmamış Ders Notları. Hacettepe Üniversitesi 2005, Ankara.
  • 4. Yalçın A, Aytaş G. Çocuk Edebiyatı. Ankara: Akçağ Basım Yayım Pazarlama 2005, ISBN: 975 338 402-5
  • 5. Fletcher K L. Reese Elaine. Picture book reading with young children: A conceptual framework. Dev Rev 2005; 25: 64-103.
  • 6. Küçükturan Güler A. Çocuk Edebiyatı Yayınlanmamış Ders Notları. Başkent Üniversitesi 2005, Ankara.
  • 7. Yılmaz E. Çocuk ve kitap nasıl buluşturulur? Çoluk Çocuk Dergisi 2004; 40: 21.
  • 8. Crain-T Catherine, D Philip S. Do early talkers become early readers Linguistic precocity, preschool language, and em9. Emre O. Sesli Kitap Okuma Etkinliğinde Annenin Kültürel Srmayesinin Çocuğun Okul Öncesi Okuryazarlık Gelişimine Etkisi, Avrasya Uluslararası Araştırma Dersgisi 2017; 10(5): 235-55.
  • 10. Senechal M, LeFevre J. Parental involvement in the development of children’s reading skill: A five-year longitudinal study. Child Deve 2002; 73: 445-60.
  • 11. Claussen AH, Mundy PC, Mallik SA. Willoughby J C. Joint attention and disorganized attachment status in infants at risk. Dev Psychopathol 2002; 14: 279-91.
  • 12. Martin LE. Early book reading: How mothers deviate from printed text for young children. Read Res Instr 1998; 37: 137-60.
  • 13. Kaya Bağdaş Ç, Demir E. Okul Öncesi Öğretmenlerinin Hikâye Ve Hikâye Kitapları Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi (Erzincan Örneklemi) Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2016: 219-30.
  • 14. Patton MQ. Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. (Çev. Edt.) Bütün M, Demir S. B. Pegem Akademi Yayıncılık 2014, Ankara.
  • 15. Yıldız M, Ketenoğlu Kayabaşı ZE, Ayaz E, Aklar S. Bazı Çocukların Kitap Okumayı Sevmeme Nedenleri, J Acad Soc Sci Stud 2017; 55: 507-24
  • 16. Güntülü Tercanlı M, Gökçay G. Bebeklik ve Erken Çocukluk Döneminde Kitap Okuma: Çocuk Sağlığı İzlemlerinde Etkili Bir Gelişim Önerisi Çocuk Dergisi 2014; 14(3): 89-94
  • 17. Erbay F, Öztürk Samur A. Anne Ve Babaların Çocuk Kitapları Hakkındaki Genel Görüşleri İle Çocukların Alıcı Dil Gelişim Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Turkish Studies 2010; 5 (4) 2: 1063- 73
  • 18. Sarı N. Çocuk Kitapları İllüstrasyonları Üzerine Bir Araştırma ve Bir Örnekleme, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) 2006, İzmir.
  • 19. Ateş S, Çetinkaya Ç, & Yıldırım K. Öğretmen ve Öğrencilerin Görüşlerine Göre İlköğretim Öğrencilerinin Okuma Çevreleri. Int Online J Edu Sci 2012; 4(2): 377-94.
  • 20. Balcı A. İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Okuma Alışkanlık ve İlgileri Üzerine Bir Araştırma. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Doktora Tezi 2009, Ankara
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Çiğdem Kaya Bağdaş Bu kişi benim

Zekeriya Çalışkan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bağdaş, Ç. K., & Çalışkan, Z. (2018). ‘Kumbaramdan Kitap Çıktı’ Projesine İlişkin Öğretmen Görüşleri Ve Çocukların Kitap Seçimine Etkisinin İncelenmesi. Annals of Health Sciences Research, 7(2), 41-48.
AMA Bağdaş ÇK, Çalışkan Z. ‘Kumbaramdan Kitap Çıktı’ Projesine İlişkin Öğretmen Görüşleri Ve Çocukların Kitap Seçimine Etkisinin İncelenmesi. Ann Health Sci Res. Ekim 2018;7(2):41-48.
Chicago Bağdaş, Çiğdem Kaya, ve Zekeriya Çalışkan. “‘Kumbaramdan Kitap Çıktı’ Projesine İlişkin Öğretmen Görüşleri Ve Çocukların Kitap Seçimine Etkisinin İncelenmesi”. Annals of Health Sciences Research 7, sy. 2 (Ekim 2018): 41-48.
EndNote Bağdaş ÇK, Çalışkan Z (01 Ekim 2018) ‘Kumbaramdan Kitap Çıktı’ Projesine İlişkin Öğretmen Görüşleri Ve Çocukların Kitap Seçimine Etkisinin İncelenmesi. Annals of Health Sciences Research 7 2 41–48.
IEEE Ç. K. Bağdaş ve Z. Çalışkan, “‘Kumbaramdan Kitap Çıktı’ Projesine İlişkin Öğretmen Görüşleri Ve Çocukların Kitap Seçimine Etkisinin İncelenmesi”, Ann Health Sci Res, c. 7, sy. 2, ss. 41–48, 2018.
ISNAD Bağdaş, Çiğdem Kaya - Çalışkan, Zekeriya. “‘Kumbaramdan Kitap Çıktı’ Projesine İlişkin Öğretmen Görüşleri Ve Çocukların Kitap Seçimine Etkisinin İncelenmesi”. Annals of Health Sciences Research 7/2 (Ekim 2018), 41-48.
JAMA Bağdaş ÇK, Çalışkan Z. ‘Kumbaramdan Kitap Çıktı’ Projesine İlişkin Öğretmen Görüşleri Ve Çocukların Kitap Seçimine Etkisinin İncelenmesi. Ann Health Sci Res. 2018;7:41–48.
MLA Bağdaş, Çiğdem Kaya ve Zekeriya Çalışkan. “‘Kumbaramdan Kitap Çıktı’ Projesine İlişkin Öğretmen Görüşleri Ve Çocukların Kitap Seçimine Etkisinin İncelenmesi”. Annals of Health Sciences Research, c. 7, sy. 2, 2018, ss. 41-48.
Vancouver Bağdaş ÇK, Çalışkan Z. ‘Kumbaramdan Kitap Çıktı’ Projesine İlişkin Öğretmen Görüşleri Ve Çocukların Kitap Seçimine Etkisinin İncelenmesi. Ann Health Sci Res. 2018;7(2):41-8.