Diğer
BibTex RIS Kaynak Göster

BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ UYGULAMA ÖRNEĞİ: BALONCUK ARAŞTIRMA LABORATUVARI

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 1, 207 - 225, 30.06.2021
https://doi.org/10.35346/aod.885853

Öz

Bu araştırmanın amacı, öğrencilere bilimsel süreç becerilerinin kazandırılmasına yönelik fen bilimleri dersinde kullanılabilecek örnek bir etkinliğin uygulama basamaklarıyla birlikte sunulmasıdır. Bu amaç doğrultusunda araştırmacılar tarafından “Baloncuk Araştırma Laboratuvarı” etkinliği geliştirilmiştir. Etkinlik bilimsel süreç becerilerini içerecek şekilde organize edilmiştir. Kontrollü deney yönteminin kullanıldığı etkinlik, deterjan karışımlarından baloncuk yapılması ve bu baloncuklarla ilgili araştırma sürecinin uygulanmasına dayanmaktadır. “Baloncuk Araştırma Laboratuvarı” etkinliği ile öğrencilerde; gözlem, sınıflama, ölçme, sayı- uzay ilişkileri kurma, önceden kestirme (tahmin etme), verileri kaydetme, verileri kullanma ve model oluşturma, verileri yorumlama, sonuç çıkarma, değişkenleri belirleme, değişkenleri değiştirme ve kontrol etme, hipotez kurma ve test etme, deney yapma becerilerinin geliştirilmesi hedeflenmektedir. Etkinlik hazırlık, problem durumunun fark edilmesi ve deney uygulaması olmak üzere üç temel aşamadan oluşmaktadır. Etkinlik uzaktan eğitimde kullanılmak üzere ortaokul seviyesine uygun olarak kurgulanmıştır. Yüz yüze eğitime uygun olarak düzenlenip kullanılabilir.

Teşekkür

Yazar Emel SEYDİOĞLU eşi Sinan SEYDİOĞLU'na süreç boyunca destekleri için teşekkürlerini sunmaktadır.

Kaynakça

  • Abruscato, J. (2000). Teaching children science: A discovery approach, (5th ed.) Boston: Allyn and Bacon.
  • Akdeniz, A. R. (2006). Problem çözme, bilimsel süreç ve proje yönteminin fen eğitiminde kullanımı. S. Çepni (Ed.). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi (5. Baskı, s.107-133). Ankara: Pegem Akademi.
  • Akıncı, B., Uzun, N. ve Kışoğlu, M. (2015). Fen bilimleri öğretmenlerinin meslekte karşılaştıkları problemler ve fen öğretiminde yaşadıkları zorluklar. International Journal of Human Sciences, 12(1), 1189-1215. https://doi.org/10.14687/ijhs.v12i1.3188
  • Aktamış, H. ve Pekmez, E. Ş. (2011). Fen ve teknoloji dersine yönelik bilimsel süreç becerileri ölçeği geliştirme çalışması. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (30), 192-205.
  • Anagün, S. Ş. ve Yaşar, Ş. (2009). İlköğretim beşinci sınıf fen ve teknoloji dersinde bilimsel süreç becerilerinin geliştirilmesi. İlköğretim Online, 8(3), 843-865.
  • Arslan, A. G. ve Tertemiz, N. (2004). İlköğretimde bilimsel süreç becerilerinin geliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 479-492.
  • Aslan, O., Yalçin, N. ve Taşar, M. F. (2009). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin bilimin doğası hakkındaki görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 10(3), 1-8.
  • Aydoğdu, B. (2009). Fen ve teknoloji dersinde kullanılan farklı deney tekniklerinin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine, bilimin doğasına yönelik görüşlerine, laboratuvara yönelik tutumlarına ve öğrenme yaklaşımlarına etkileri. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Aydoğdu, B., Tatar, N., Yıldız, E. ve Buldur, S. (2012). İlköğretim öğrencilerine yönelik bilimsel süreç becerileri ölçeğinin geliştirilmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5(3), 292-311.
  • Bakırcı, Ç., M. (2009). Çocuklar ve bilim insanları: Çocuklarınıza bilimi sevdirin!https://evrimagaci.org/cocuklar-ve-bilim-insanlari-cocuklariniza-bilimi-sevdirin-2864 adresinden alınmıştır. Erişim tarihi: 23.01.2021
  • Çepni, S., Ayas, A., Johnson, D. ve Turgut, F. (1997) Fizik öğretimi. Ankara: Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi Deneme Basımı.
  • Çepni, S., Ayvacı, H. Ş. ve Bacanak, A. (2006) Fen teknoloji toplum (3. Baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çetinkaya, E. (2019). Açık-düşündürücü yaklaşıma dayalı etkinliklerin ortaokul öğrencilerinin bilimin doğası görüşlerine etkisi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 12(1), 227-259. https://doi.org/10.30831/akukeg.382049
  • Guerra, G. F. & Noll, M. (2021). Scientific methodology in integrated high schools: A Case Study. International Journal of Instruction, 14(2), 571-590. https://doi.org/10.29333/iji.2021.14232a
  • Harlen, W. (1993). Teaching and learning primary science. London: Corwin Press.
  • Hawking, S. (2017) Zamanın kısa tarihi (30. Baskı). İstanbul: Alfa Basım Yayın Dağıtım.
  • Karslı, F.ve Ayas, A. (2013). Fen ve teknoloji dersi öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerinin ölçülmesine ilişkin bir test geliştirme çalışması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(2), 66-84.
  • Köseoğlu, F., Tümay, H., ve Budak, E. (2008). Bilimin doğası hakkında paradigma değişimleri ve öğretimi ile ilgili yeni anlayışlar. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 221-237.
  • Lederman, N. G. (2004). Syntax of nature of science with in inquiry and science instruction. In L.B. Flickve N.G. Lederman (Eds.),Scientific inquiry and nature of science (pp. 1-14). Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
  • Loxley, P., Dawes, L., Nicholls, L. & Dore, B.(2016) İlköğretimde eğlendiren ve anlamayı geliştiren fen öğretimi (2. Baskı çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
  • Martin, D.J. (2003). Elementary science methods: A constructivist aproach (3rd ed.). USA: Thomson Publishing Company.
  • MEB, (2005). Fen ve Teknoloji Öğretim Programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • MEB, (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • MEB, (2018). Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine. (2020). Teaching K-12 science and engineering during a crisis. Washington, DC: The National Academies Press. https://doi.org/10.17226/25909
  • Sarıbaş, D. & Çetinkaya, E. (2021). Pre-service teachers’ analysis of claims about COVID-19 in an online course. Science & Education, 30(2), 235–266. https://doi.org/10.1007/s11191-020-00181-z
  • Tahani, A. (2021). The level of understanding scientific and engineering practices in light of the next generation science standards among preservice student teachers. Educational Research and Reviews, 16(3), 51-63. https://doi.org/10.5897/ERR2020.4111
  • Tan, M. ve Temiz, B. K. (2003). Fen öğretiminde bilimsel süreç becerilerinin yeri ve önemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(13), 89-101.
  • Uzun, N. ve Keleş, Ö. (2010). Fen öğrenmeye yönelik motivasyonun bazı demografik özelliklere göre değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 561-584.
  • Yamak, H., Bulut, N. ve Dündar, S. (2014). 5. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fene karşı tutumlarına FeTeMM etkinliklerinin etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 249-265.
  • Yapıcıoğlu, A. E. (2021). Analysis of the outcomes of the Turkish science curriculum in terms of science process skills, nature of science, socio scientific issues, and STEM. International Journal, 13(2), 925, 949.

SCIENTIFIC PROCESS SKILLS ACTIVITY EXAMPLE: BUBBLE INVESTIGATION LABORATORY

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 1, 207 - 225, 30.06.2021
https://doi.org/10.35346/aod.885853

Öz

The purpose of this research is to present a sample activity that can be used in science lessons to gain students scientific process skills, together with the application steps. For this purpose, the “Bubble Research Laboratory” activity was developed by the researchers. The activity was organized to include scientific process skills. The effectiveness using the controlled experiment method is based on making bubbles from detergent mixtures and applying the research process related to these bubbles. "Bubble Investigation Laboratory" activity is aimed to develop the students' scientific process skills which are observing, classifying, measuring, establishing number-space relationships, predicting, recording data, using data and creating a model, interpreting data, drawing conclusions, determining variables, changing and controlling variables, forming and testing hypotheses, experimenting. The activity consists of three basic stages: preparation, recognizing the problem situation, and experimentation. The event was designed to be used in distance education in accordance with the secondary school level. It can be arranged and used in accordance with face-to-face training.

Kaynakça

  • Abruscato, J. (2000). Teaching children science: A discovery approach, (5th ed.) Boston: Allyn and Bacon.
  • Akdeniz, A. R. (2006). Problem çözme, bilimsel süreç ve proje yönteminin fen eğitiminde kullanımı. S. Çepni (Ed.). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi (5. Baskı, s.107-133). Ankara: Pegem Akademi.
  • Akıncı, B., Uzun, N. ve Kışoğlu, M. (2015). Fen bilimleri öğretmenlerinin meslekte karşılaştıkları problemler ve fen öğretiminde yaşadıkları zorluklar. International Journal of Human Sciences, 12(1), 1189-1215. https://doi.org/10.14687/ijhs.v12i1.3188
  • Aktamış, H. ve Pekmez, E. Ş. (2011). Fen ve teknoloji dersine yönelik bilimsel süreç becerileri ölçeği geliştirme çalışması. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (30), 192-205.
  • Anagün, S. Ş. ve Yaşar, Ş. (2009). İlköğretim beşinci sınıf fen ve teknoloji dersinde bilimsel süreç becerilerinin geliştirilmesi. İlköğretim Online, 8(3), 843-865.
  • Arslan, A. G. ve Tertemiz, N. (2004). İlköğretimde bilimsel süreç becerilerinin geliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 479-492.
  • Aslan, O., Yalçin, N. ve Taşar, M. F. (2009). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin bilimin doğası hakkındaki görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 10(3), 1-8.
  • Aydoğdu, B. (2009). Fen ve teknoloji dersinde kullanılan farklı deney tekniklerinin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine, bilimin doğasına yönelik görüşlerine, laboratuvara yönelik tutumlarına ve öğrenme yaklaşımlarına etkileri. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Aydoğdu, B., Tatar, N., Yıldız, E. ve Buldur, S. (2012). İlköğretim öğrencilerine yönelik bilimsel süreç becerileri ölçeğinin geliştirilmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5(3), 292-311.
  • Bakırcı, Ç., M. (2009). Çocuklar ve bilim insanları: Çocuklarınıza bilimi sevdirin!https://evrimagaci.org/cocuklar-ve-bilim-insanlari-cocuklariniza-bilimi-sevdirin-2864 adresinden alınmıştır. Erişim tarihi: 23.01.2021
  • Çepni, S., Ayas, A., Johnson, D. ve Turgut, F. (1997) Fizik öğretimi. Ankara: Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi Deneme Basımı.
  • Çepni, S., Ayvacı, H. Ş. ve Bacanak, A. (2006) Fen teknoloji toplum (3. Baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çetinkaya, E. (2019). Açık-düşündürücü yaklaşıma dayalı etkinliklerin ortaokul öğrencilerinin bilimin doğası görüşlerine etkisi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 12(1), 227-259. https://doi.org/10.30831/akukeg.382049
  • Guerra, G. F. & Noll, M. (2021). Scientific methodology in integrated high schools: A Case Study. International Journal of Instruction, 14(2), 571-590. https://doi.org/10.29333/iji.2021.14232a
  • Harlen, W. (1993). Teaching and learning primary science. London: Corwin Press.
  • Hawking, S. (2017) Zamanın kısa tarihi (30. Baskı). İstanbul: Alfa Basım Yayın Dağıtım.
  • Karslı, F.ve Ayas, A. (2013). Fen ve teknoloji dersi öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerinin ölçülmesine ilişkin bir test geliştirme çalışması. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(2), 66-84.
  • Köseoğlu, F., Tümay, H., ve Budak, E. (2008). Bilimin doğası hakkında paradigma değişimleri ve öğretimi ile ilgili yeni anlayışlar. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 221-237.
  • Lederman, N. G. (2004). Syntax of nature of science with in inquiry and science instruction. In L.B. Flickve N.G. Lederman (Eds.),Scientific inquiry and nature of science (pp. 1-14). Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
  • Loxley, P., Dawes, L., Nicholls, L. & Dore, B.(2016) İlköğretimde eğlendiren ve anlamayı geliştiren fen öğretimi (2. Baskı çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
  • Martin, D.J. (2003). Elementary science methods: A constructivist aproach (3rd ed.). USA: Thomson Publishing Company.
  • MEB, (2005). Fen ve Teknoloji Öğretim Programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • MEB, (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • MEB, (2018). Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine. (2020). Teaching K-12 science and engineering during a crisis. Washington, DC: The National Academies Press. https://doi.org/10.17226/25909
  • Sarıbaş, D. & Çetinkaya, E. (2021). Pre-service teachers’ analysis of claims about COVID-19 in an online course. Science & Education, 30(2), 235–266. https://doi.org/10.1007/s11191-020-00181-z
  • Tahani, A. (2021). The level of understanding scientific and engineering practices in light of the next generation science standards among preservice student teachers. Educational Research and Reviews, 16(3), 51-63. https://doi.org/10.5897/ERR2020.4111
  • Tan, M. ve Temiz, B. K. (2003). Fen öğretiminde bilimsel süreç becerilerinin yeri ve önemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(13), 89-101.
  • Uzun, N. ve Keleş, Ö. (2010). Fen öğrenmeye yönelik motivasyonun bazı demografik özelliklere göre değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 561-584.
  • Yamak, H., Bulut, N. ve Dündar, S. (2014). 5. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fene karşı tutumlarına FeTeMM etkinliklerinin etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 249-265.
  • Yapıcıoğlu, A. E. (2021). Analysis of the outcomes of the Turkish science curriculum in terms of science process skills, nature of science, socio scientific issues, and STEM. International Journal, 13(2), 925, 949.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Popüler Makaleler
Yazarlar

Emel Seydioğlu

Nazli Barış 0000-0003-3974-6056

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Seydioğlu, E., & Barış, N. (2021). BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ UYGULAMA ÖRNEĞİ: BALONCUK ARAŞTIRMA LABORATUVARI. Anadolu Öğretmen Dergisi, 5(1), 207-225. https://doi.org/10.35346/aod.885853
AMA Seydioğlu E, Barış N. BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ UYGULAMA ÖRNEĞİ: BALONCUK ARAŞTIRMA LABORATUVARI. AOD. Haziran 2021;5(1):207-225. doi:10.35346/aod.885853
Chicago Seydioğlu, Emel, ve Nazli Barış. “BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ UYGULAMA ÖRNEĞİ: BALONCUK ARAŞTIRMA LABORATUVARI”. Anadolu Öğretmen Dergisi 5, sy. 1 (Haziran 2021): 207-25. https://doi.org/10.35346/aod.885853.
EndNote Seydioğlu E, Barış N (01 Haziran 2021) BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ UYGULAMA ÖRNEĞİ: BALONCUK ARAŞTIRMA LABORATUVARI. Anadolu Öğretmen Dergisi 5 1 207–225.
IEEE E. Seydioğlu ve N. Barış, “BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ UYGULAMA ÖRNEĞİ: BALONCUK ARAŞTIRMA LABORATUVARI”, AOD, c. 5, sy. 1, ss. 207–225, 2021, doi: 10.35346/aod.885853.
ISNAD Seydioğlu, Emel - Barış, Nazli. “BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ UYGULAMA ÖRNEĞİ: BALONCUK ARAŞTIRMA LABORATUVARI”. Anadolu Öğretmen Dergisi 5/1 (Haziran 2021), 207-225. https://doi.org/10.35346/aod.885853.
JAMA Seydioğlu E, Barış N. BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ UYGULAMA ÖRNEĞİ: BALONCUK ARAŞTIRMA LABORATUVARI. AOD. 2021;5:207–225.
MLA Seydioğlu, Emel ve Nazli Barış. “BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ UYGULAMA ÖRNEĞİ: BALONCUK ARAŞTIRMA LABORATUVARI”. Anadolu Öğretmen Dergisi, c. 5, sy. 1, 2021, ss. 207-25, doi:10.35346/aod.885853.
Vancouver Seydioğlu E, Barış N. BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ UYGULAMA ÖRNEĞİ: BALONCUK ARAŞTIRMA LABORATUVARI. AOD. 2021;5(1):207-25.