Bu araştırmanın amacı; öğretmenlerin iş yaşam dengesi ile mesleki bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın örneklemini, 2020-2021 Eğitim ve Öğretim yılı, İstanbul ili Küçükçekmece ilçesinde görev yapmakta olan 400 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma örneklemi belirlenirken basit tesadüfi örneklem yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama yöntemi olarak anket kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak, “Kişisel Bilgi Formu”, “İş Yaşam Dengesi Ölçeği” ve “Mesleki Bağlılık Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen bulgularda, ankete katılan öğretmenlerin genel iş yaşam dengesi düzeyleri “yüksek”, yaşamı ihmal etme alt boyutunda “orta” diğer alt boyutlar “yüksek” düzeyde tespit edilmiştir. Öğretmenlerin genel iş yaşam dengesi düzeylerinin cinsiyet, yaş, eğitim düzeyi, medeni durum, branş, çocuk sahibi olma durumu değişkenlerine göre farklılık göstermezken; görev yaptığı kurum türüne göre farklılık gösterdiği bulunmuştur. Öğretmenlerin genel mesleki bağlılık düzeyleri ve duygusal bağlılık düzeyleri “yüksek”; birikmiş maliyetler, alternatiflerin sınırlılığı ve normatif bağlılık düzeyleri “orta” olarak belirlenmiştir. Öğretmenlerin genel mesleki bağlılık düzeyleri medeni durum, hizmet yılı ve çocuk sahibi olma değişkenlerine göre farklılık gösterirken; cinsiyet, yaş, branş, görev yaptığı kurum türü değişkenlerine göre farklılık göstermemektedir. Öğretmenlerin genel iş yaşam dengesi ve alt boyutları ile genel mesleki bağlılık ve alt boyutları arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur.
The purpose of this research; the aim of this study is to examine the relationship between teachers work-life balance and occupational commitment levels. The sample of the research consists of 400 teachers working in the Küçükçekmece district of Istanbul in the 2020-2021 academic year. Simple random sampling method was used while determining the research sample. Questionnaire was used as data collection method in the research. “Personal Information Form”, “Work-Life Balance Scale” and “Vocational Commitment Scale” were used as data collection tools. In the findings obtained, the general work-life balance levels of the teachers participating in the survey were "high", "medium" in the neglect of life sub-dimension, and "high" in other sub-dimensions. While the general work-life balance levels of the teachers did not differ according to the variables of gender, age, education level, marital status, branch, and having a child; it differs according to the type of institution in which it works. Teachers' general occupational commitment and emotional commitment levels were "high"; Accumulated costs, limitation of alternatives, and normative adherence levels were determined as "moderate". While the general occupational commitment levels of teachers differ according to the variables of marital status, years of service and having children; gender, age, branch, type of institution does not differ according to the variables. Significant relationships were found between teachers' general work-life balance and sub-dimensions, and occupational professional commitment and sub-dimensions.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 10 Haziran 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 10 Haziran 2022 |
Gönderilme Tarihi | 23 Ocak 2022 |
Kabul Tarihi | 12 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 1 |