Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The future of EFL teachers’ professional development in Türkiye: A Swot Analysis

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 2 - Academic Platform Journal of Education and Change 6(2), Aralık-2023, 246 - 278, 29.12.2023
https://doi.org/10.55150/apjec.1300227

Öz

A clear understanding of teachers' continuing professional development (CPD) needs is crucial for planning appropriate in-service training activities. The study adopts a qualitative approach, utilizing a methodology centered around roundtable discussions that integrate a SWOT matrix for a comprehensive analysis of English as a foreign language (EFL) teachers' CPD needs. The inductive content analysis approach to the data (Strauss and Corbin, 1990), specifically within the deductive structure of the four broad categories of SWOT component was applied, followed by a thematic approach (Merriam and Tisdell, 2016). Engaging five experienced K–12 EFL teachers across three consecutive roundtable sessions to explore both advantageous and challenging internal and external factors and propose solutions, this study highlights the utility of the SWOT analysis as an effective tool in needs assessment. The framework emerging from unified recommendations suggests fostering informal CPD avenues, such as communities of practice and opportunities for teacher mobility. The study concludes with forward-looking recommendations urging policymakers to develop cohesive CPD programs tailored for EFL teachers in public schools in Türkiye. These recommendations could potentially be generalized, enabling local and national educational institutions and organizations to provide effective CPD avenues for EFL teachers

Kaynakça

  • Akşit, N. (2007). Educational reform in Turkey. International Journal of Educational Development. 27(2), 129-137.
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E., and Şahin, E. (2020). Koronavirüs (COVID-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma [A study on the effectiveness of distance education, which is the result of the coronavirus (COVID-19) pandemic process]. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi. 5(2), 368-397. https://dergipark.org.tr/tr/pub/egitim/issue/54643/753149
  • Borg, S. (2015). Overview – beyond the workshop: CPD for English language teachers. In S. Borg (Ed.). Professional development for English language teachers: perspectives from higher education in Turkey (pp. 443-466). British Council. Retrieved May 5, 2022, from https://www.teachingenglish.org.uk/sites/teacheng/files/pub_British%20Council%20CPD.PDF
  • Bridgeman, P. (2010). Round table discussion: An effective public engagement strategy. NACSW Convention 2010. Retrieved October 21, 2022, from https://www.nacsw.org/Publications/Proceedings2010/BridgemanPRoundTable.pdf
  • Day, C. (1999). Developing Teachers: The Challenges of Lifelong Learning. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203021316

Türkiye'deki İngilizce Öğretmenlerinin Mesleki Gelişiminin Geleceği: SWOT Analizi

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 2 - Academic Platform Journal of Education and Change 6(2), Aralık-2023, 246 - 278, 29.12.2023
https://doi.org/10.55150/apjec.1300227

Öz

Öğretmenlerin sürekli mesleki gelişim (SMG) ihtiyaçlarının net bir şekilde anlaşılması, uygun hizmet içi eğitim faaliyetlerinin planlanması için çok önemlidir. Çalışma, yabancı dil olarak ingilizce öğretmenlerinin SMG ihtiyaçlarının kapsamlı bir analizi için bir SWOT matrisini entegre eden yuvarlak masa tartışmalarına odaklanan bir metodoloji kullanarak niteliksel bir yaklaşım benimsemiştir. Verilere tümevarımsal içerik analizi yaklaşımı (Strauss ve Corbin, 1990), özellikle dört geniş SWOT bileşeni kategorisinin tümdengelimli yapısı içinde uygulanmış, ardından tematik bir yaklaşım uygulanmıştır (Merriam ve Tisdell, 2016). Hem avantajlı hem de zorlayıcı iç ve dış faktörleri araştırmak ve çözümler önermek için art arda üç yuvarlak masa oturumunda beş deneyimli K–12 EFL öğretmenini bir araya getiren bu çalışma, SWOT analizinin ihtiyaç değerlendirmesinde etkili bir araç olarak faydasını vurgulamaktadır. Birleşik önerilerden ortaya çıkan çerçeve, uygulama toplulukları ve öğretmen hareketliliği fırsatları gibi informel SMG yollarının teşvik edilmesini önermektedir. Çalışma, politika yapıcıları Türkiye'deki devlet okullarındaki İngilizce öğretmenleri için özel olarak hazırlanmış uyumlu SMG programları geliştirmeye çağıran ileriye dönük öneriler sunmaktadır. Bu öneriler genelleştirilebilir ve yerel ve ulusal eğitim kurumlarının ve kuruluşlarının yabancı dil olarak İngilizce öğretmenleri için etkili SMG yolları sağlamasını sağlayabilir.

Kaynakça

  • Akşit, N. (2007). Educational reform in Turkey. International Journal of Educational Development. 27(2), 129-137.
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E., and Şahin, E. (2020). Koronavirüs (COVID-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma [A study on the effectiveness of distance education, which is the result of the coronavirus (COVID-19) pandemic process]. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi. 5(2), 368-397. https://dergipark.org.tr/tr/pub/egitim/issue/54643/753149
  • Borg, S. (2015). Overview – beyond the workshop: CPD for English language teachers. In S. Borg (Ed.). Professional development for English language teachers: perspectives from higher education in Turkey (pp. 443-466). British Council. Retrieved May 5, 2022, from https://www.teachingenglish.org.uk/sites/teacheng/files/pub_British%20Council%20CPD.PDF
  • Bridgeman, P. (2010). Round table discussion: An effective public engagement strategy. NACSW Convention 2010. Retrieved October 21, 2022, from https://www.nacsw.org/Publications/Proceedings2010/BridgemanPRoundTable.pdf
  • Day, C. (1999). Developing Teachers: The Challenges of Lifelong Learning. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203021316
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Miranda Karjagdi Çolak 0000-0002-9789-3508

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 21 Mayıs 2023
Kabul Tarihi 14 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 2 - Academic Platform Journal of Education and Change 6(2), Aralık-2023

Kaynak Göster

APA Karjagdi Çolak, M. (2023). The future of EFL teachers’ professional development in Türkiye: A Swot Analysis. Akademik Platform Eğitim Ve Değişim Dergisi, 6(2), 246-278. https://doi.org/10.55150/apjec.1300227

asos-index.png