Tez Özeti
BibTex RIS Kaynak Göster

INVESTIGATION OF THE RELATIONSHIPS BETWEEN QURAN COURSE STUDENT MOTHERS' STRESS LEVELS AND SPIRITUAL COPING SKILLS: BAŞAKŞEHİR CASE

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 2, 170 - 187, 31.12.2024
https://doi.org/10.55150/apjec.1414457

Öz

The aim of the study is to study the relationship between maternal stress and spiritual coping in mothers who send their children to a Qur'an course. In this context, the mutual relationship between mother stress and spiritual coping has been tested. The study, based on a relationship scanning model, was carried out with mothers who sent their children to an official Qur'an course at the Istanbul Başakşehir Prefecture. A survey form was distributed to 500 mothers who sent their children to a Qur'an course using the random sampling method. When 420 of the 500 forms were recycled, the missing and erroneous ones were removed, 356 were found fit for study. The study used structural equation modelling, confirmatory factor analysis. The findings were explained, demographic characteristics were described, and the average and standard deviations of the parent stress scale and the scale of spiritual coping were determined. Two basic hypotheses were tested using the model obtained from Structural equation modeling, confirmatory factor analyses. The test found that there was a negative relationship between mother's stress and spiritual coping, and between spiritual coping and maternal stress.

Kaynakça

  • Abidin, Richard R. (1995). Parenting Stress Index. Psychological Assessment Resources. Odessa.
  • Ağaçhan, G. B. (2019). Çalışan annelerin stres düzeylerinin çocuklarının kaygı düzeyindeki ilişkisinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi.
  • Akgemik, F. Z. (2019). Zihinsel engelli çocukların ebeveynlerinde dini başa çıkma (Yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi.
  • Akgün, E. (2014). Annelerde stres ve tükenmişlik. International Journal of Human Sciences, 4(2), 238-250.
  • Albayrak, H. (2015). Zihinsel engelli çocuğa sahip ailelerin stresle başa çıkma tutumları (Yüksek lisans tezi). Üsküdar Üniversitesi.
  • Aytekin, E. (2020). Ailede çocuk eğitimi. İstanbul: Kayıhan Yayınları.
  • Ayten, A., & Yıldız, R. (2016). Dindarlık-hayat memnuniyeti ilişkisinde dini başa çıkmanın rolü nedir? Emekliler üzerine bir araştırma. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 16(1), 281-308.
  • Ayyıldız, T., Arslan, F., & Doğan, B. (2012). Zihinsel engelli çocuğa sahip annelerin stresle baş etme yöntemlerinin değerlendirilmesi. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi, 11(2), 1-12.

KUR’AN KURSU ÖĞRENCİ ANNELERİNİN STRES DÜZEYLERİ İLE MANEVİ BAŞA ÇIKMA BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN İNCELENMESİ: BAŞAKŞEHİR ÖRNEĞİ

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 2, 170 - 187, 31.12.2024
https://doi.org/10.55150/apjec.1414457

Öz

Bu çalışmanın amacı çocuğunu Kur’an kursuna gönderen annelerin annelik stresi ile manevi başa çıkma arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu çerçevede anne stresi ile manevi başa çıkma modellenerek aralarındaki karşılıklı ilişki test edilmiştir. İlişkisel tarama modeline göre tasarlanan araştırma İstanbul Başakşehir İlçe Müftülüğü’ ne bağlı resmi Kur’an kurslarına çocuğunu gönderen anneler ile gerçekleştirilmiştir. Seçkisiz örnekleme yöntemi ile oluşturulan çalışma grubumuzda çocuğunu Kur’an kursuna gönderen 500 anneye anket formu dağıtılmıştır. 500 formun 420 tanesinin geri dönüşü sağlanmış, eksik ve hatalı olanlar çıkartıldığında 356 tanesi çalışmaya uygun bulunmuştur. Araştırmada yapısal eşitlik modeli, doğrulayıcı faktör analizi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular, demografik özellikler açıklanmış ve anne baba stres ölçeği ve manevi başa çıkma ölçeğinin ortalama ve standart sapmaları belirlenmiştir. Yapısal Eşitlik Modeli, doğrulayıcı faktör analizi ile elde edilen model üzerinden temel iki hipotez test edilmiş. Test sonucuna göre, anne stresi ile manevi başa çıkma arasında negatif ilişki, manevi başa çıkma ile anne stresi arasında negatif ilişki bulunduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Abidin, Richard R. (1995). Parenting Stress Index. Psychological Assessment Resources. Odessa.
  • Ağaçhan, G. B. (2019). Çalışan annelerin stres düzeylerinin çocuklarının kaygı düzeyindeki ilişkisinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi.
  • Akgemik, F. Z. (2019). Zihinsel engelli çocukların ebeveynlerinde dini başa çıkma (Yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi.
  • Akgün, E. (2014). Annelerde stres ve tükenmişlik. International Journal of Human Sciences, 4(2), 238-250.
  • Albayrak, H. (2015). Zihinsel engelli çocuğa sahip ailelerin stresle başa çıkma tutumları (Yüksek lisans tezi). Üsküdar Üniversitesi.
  • Aytekin, E. (2020). Ailede çocuk eğitimi. İstanbul: Kayıhan Yayınları.
  • Ayten, A., & Yıldız, R. (2016). Dindarlık-hayat memnuniyeti ilişkisinde dini başa çıkmanın rolü nedir? Emekliler üzerine bir araştırma. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 16(1), 281-308.
  • Ayyıldız, T., Arslan, F., & Doğan, B. (2012). Zihinsel engelli çocuğa sahip annelerin stresle baş etme yöntemlerinin değerlendirilmesi. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi, 11(2), 1-12.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Uygulamalı ve Gelişimsel Psikoloji (Diğer)
Bölüm Tez Özeti
Yazarlar

Tuğba Karadeniz 0009-0003-7198-2865

Hür Mahmut Yücer 0000-0002-6938-3674

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 4 Ocak 2024
Kabul Tarihi 16 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karadeniz, T., & Yücer, H. M. (2024). KUR’AN KURSU ÖĞRENCİ ANNELERİNİN STRES DÜZEYLERİ İLE MANEVİ BAŞA ÇIKMA BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN İNCELENMESİ: BAŞAKŞEHİR ÖRNEĞİ. Akademik Platform Eğitim Ve Değişim Dergisi, 7(2), 170-187. https://doi.org/10.55150/apjec.1414457

asos-index.png