Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

“Hayat Sevince Güzel” Türk Filmi’ndeki Ayşe Karakterinin Kıyafetlerinin İncelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 2 Sayı: 1, 14 - 26, 15.03.2025

Öz

Bu çalışmada başrolünü Zeynep Değirmencioğlu’nun oynadığı (Ayşe karakteri) “Hayat Sevince Güzel” adlı filmde Ayşe’nin kırsal köy yaşantısındaki kıyafetleri ile sahil kasabasına gelişiyle değişen kıyafet tarzı arasındaki farklılıklar incelenmiştir. Giysilerde kullanılan kıyafetlerin yaşanılan bölgelerin yaşam şartlarına uygun kıyafetler tercih edildiği; renk, desen ve tarz olarak farklılıklar olduğu gözlenmiştir. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden “doküman analizi” yöntemi kullanılmıştır. Film izlenerek “Ayşe” karakterindeki oyuncunun giysileri incelenmiş olup ortaya çıkan model ve aksesuarlar ile birlikte günümüz moda anlayışı irdelenmiştir. Ayşe’nin içinde bulunduğu iki yaşam şeklinin giyime olan yansımaları değerlendirilmiştir.

Kaynakça

  • Alicenap, Ç.T. (2015). Kültürel mirasın çizgi film senaryolarında kullanılması. Türklük Bilimi Araştırmaları, (37), 11-26. Bayrak, T. (2014). Sinemada karakter olgusu: bir karakter oyuncusu olarak Sadri Alışık. The Turkish Online of Design, 4(2), 106-110.
  • Dikme, H. ve Sucu, İ. (2020). Giyim modası olgusu ve moda programlarında yaşam tarzı sunumları. Balkan ve Near Eastern Journal of Social Sciences (BNEJSS), 6(3), 11-17
  • Karabıyık Barbarosoğlu, F. (1986). Modernleşme sürecinde moda-zihniyet ilişkisi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul, Türkiye, s.12.
  • Koç, F., ve Koca, E. (2006, Nisan). Karagöz (gölge oyunu) tasvirlerindeki giysi özellikleri. Somut Olmayan Kültürel Miras Yaşayan Karagöz Uluslararası Sempozyumu, Ankara, Türkiye.
  • Şan, M. K. ve Serdar, M. (2021). Yasaklar, tecritler ve tercihler arasında başörtülü kimlikler: Yalnız Değilsiniz ve Sonsuza Yürümek filmleri üzerinden bir analiz. Talim, 5(1), 1-21.
  • Uğur, U. ve Altay, S. (2020). Popüler sinemada mistik bir aşk masalı örneği: ‘Suyun Sesi ’filmi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(1), 286-300.
  • Ustaoğlu, E. (2007). Renklerin insan yaşamındaki yeri. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul, Türkiye.
  • Ünsal Ocak, E. (2018). Milletlerarası ilişkiler ışığında ‘Pygmalion’ oyunu ve ‘Özel Bir Kadın’ Filmi’’. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, (60), 245-260.
  • Zor, D.S. (2017). Yörük çizgi filmi ‘Maysa ve Bulut’un giysi özelliklerinin incelenmesi. Ulakbilge, 5(18), 1987-2000.

Examination of the Clothes of the Ayşe Character in the Turkish Movie “Life is Beautiful When You Love It”

Yıl 2025, Cilt: 2 Sayı: 1, 14 - 26, 15.03.2025

Öz

In this study, the differences between Ayşe's clothes in rural village life and her dress style that changed with her arrival in a seaside town were examined in the movie "Hayat Sevince Güzel" in which "Zeynep Değirmencioğlu" played the leading role (the character of Ayşe). The clothes are preferred in accordance with the living conditions of the living areas; It has been observed that there are differences in color, pattern and style. In this study, "document analysis" method, one of the qualitative research methods, was used. The clothes of the actress in the character of "Ayşe" were examined by watching the movie, and today's fashion sense was examined with the models and accessories that emerged. The reflections of Ayşe's two lifestyles on clothing were evaluated.

Kaynakça

  • Alicenap, Ç.T. (2015). Kültürel mirasın çizgi film senaryolarında kullanılması. Türklük Bilimi Araştırmaları, (37), 11-26. Bayrak, T. (2014). Sinemada karakter olgusu: bir karakter oyuncusu olarak Sadri Alışık. The Turkish Online of Design, 4(2), 106-110.
  • Dikme, H. ve Sucu, İ. (2020). Giyim modası olgusu ve moda programlarında yaşam tarzı sunumları. Balkan ve Near Eastern Journal of Social Sciences (BNEJSS), 6(3), 11-17
  • Karabıyık Barbarosoğlu, F. (1986). Modernleşme sürecinde moda-zihniyet ilişkisi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul, Türkiye, s.12.
  • Koç, F., ve Koca, E. (2006, Nisan). Karagöz (gölge oyunu) tasvirlerindeki giysi özellikleri. Somut Olmayan Kültürel Miras Yaşayan Karagöz Uluslararası Sempozyumu, Ankara, Türkiye.
  • Şan, M. K. ve Serdar, M. (2021). Yasaklar, tecritler ve tercihler arasında başörtülü kimlikler: Yalnız Değilsiniz ve Sonsuza Yürümek filmleri üzerinden bir analiz. Talim, 5(1), 1-21.
  • Uğur, U. ve Altay, S. (2020). Popüler sinemada mistik bir aşk masalı örneği: ‘Suyun Sesi ’filmi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(1), 286-300.
  • Ustaoğlu, E. (2007). Renklerin insan yaşamındaki yeri. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul, Türkiye.
  • Ünsal Ocak, E. (2018). Milletlerarası ilişkiler ışığında ‘Pygmalion’ oyunu ve ‘Özel Bir Kadın’ Filmi’’. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, (60), 245-260.
  • Zor, D.S. (2017). Yörük çizgi filmi ‘Maysa ve Bulut’un giysi özelliklerinin incelenmesi. Ulakbilge, 5(18), 1987-2000.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Medya Okuryazarlığı, Güzel Sanatlar, Film Eleştirisi, Türk Sineması
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nazan Avcıoğlu Kalebek 0000-0002-1840-034X

Ayşe Kılınç

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2025
Gönderilme Tarihi 30 Ekim 2024
Kabul Tarihi 10 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Avcıoğlu Kalebek, N., & Kılınç, A. (2025). “Hayat Sevince Güzel” Türk Filmi’ndeki Ayşe Karakterinin Kıyafetlerinin İncelenmesi. ART7 Sanat Ve İletişim Dergisi, 2(1), 14-26.