Bilimin ve teknolojinin gelişmesiyle birlikte bilgisayarların kullanımı da insan hayatının bir parçası haline gelmiştir. Bununla doğru orantılı olarak bilgisayarın ve ara yüzlerin ergonomik şekilde kullanımını amaçlayan çalışmalarda artmıştır. İnsan Bilgisayar Etkileşimi (İBE) sisteminin amacı, bilgisayarı daha hızlı ve insana daha doğal gelecek yollarla kullanılabilir hale getirmektir. İBE çalışma alanı, insan ve bilgisayar arasındaki etkileşimi konu edinmesinden dolayı insan davranışı, psikoloji, bilişsel bilimler, bilgisayar teknolojileri ve yazılım mühendisliği yanında ergonomi, grafik ve endüstriyel tasarım, sosyoloji, antropoloji ve eğitim bilimleri gibi alanlarla da ilişkili bir çalışma alanıdır (Yıldırım, Şenyürek, 2010: 1). Sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik kavramı birebir İBE ile ilgilidir. Bir nevi insan bilgisayar etkileşiminin üçüncü boyut kazanmış halidir.
Bu ortak makale İnsan Bilgisayar Etkileşimi bağlamındaki iki majör uygulama tekniği olan Sanal gerçeklik ve Artırılmış Gerçeklik arasındaki farkları; teknik, uygulama alanları, ticari mecralar ve kullanıcı deneyimi bağlamlarında değerlendirmek üzere ele alınmış bir değerlendirme notlarıdır. İletişim teknolojilerinin gelişimi üzerine, iletişim metotlarının daha çok insani deneyime endeksli hale gelmesinin birer örneği olarak AR ve VR kavramlarının kullanımlarının artmasının, bu teknolojileri üreten ve kullanan sosyal yapılar arasındaki yaklaşımların izlenmesi, günümüzdeki iletişim metotları ve algılarının, gelecek kuşakların bilgi üretme, işleme ve paylaşma gibi alışkanlıklarının nasıl değişeceği hakkında ipuçları verecektir.
Artırılırmış Gerçeklik İnsan Bilgisayar Etkileşimi Sanal Gerçeklik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yeni Medya |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 4 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 27 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 2 Sayı: 1 |