Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinde Motivasyon Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 20, 06.07.2018

Öz

Bu çalışmanın amacı, Öz-Belirleme
Kuramı’nı model alan bir motivasyon ölçeğini literatüre kazandırmaktır. Bu
doğrultuda çeşitli üniversitelerde öğrenim gören 202 öğrenci araştırmaya dahil
edilmiştir.



Üniversite
Öğrencilerinde Motivasyon Ölçeği (ÜÖMÖ), içsel motivasyon, dışsal motivasyon ve
motivasyonsuzluk boyutlarını kapsayan 26 maddeden oluşmaktadır. Varimax
rotasyonu ile yapılan faktör analizi sonucu ölçeğin üç ana faktörü karşıladığı
görülmüştür. Ayrıca ölçeğin iç tutarlık katsayısı ve test-tekrar test
güvenirlik katsayısının da yüksek olduğu görülmüştür. Bununla birlikte, ölçeğin
ölçüt bağıntılı geçerliğine bakmak için Akademik Motivasyon Ölçeği (AMÖ) ölçüt
olarak kullanılmıştır. Korelasyon analizlerinin sonuçları, ÜÖMÖ ve AMÖ alt
ölçeklerinin ve toplam puanlarının anlamlı düzeyde korelasyon gösterdiğini
göstermiştir. Son olarak, ÜÖMÖ faktörleri cinsiyet açısından
karşılaştırıldığında, erkeklerin kadınlara göre daha yüksek motivasyonsuzluk
puanına sahip oldukları görülmüştür

Kaynakça

  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 343-361.
  • Barkoukis, V., Grouios, G., Sideridis, G. & Tsorbatzoudis, H. (2008). The assesment of intrinsic and extrinsic motivation and amotivation: validity and reliability of the Greek version of the academic motivation scale. Assesment in Education, 15, 39-55. 10.1080/09695940701876128.
  • Blais, M.R., Briere, N.M., Pelletier, L.G., Senecal, C., Vallerand, R.J. & Vallıeres, E.F. (1992). The academic motivation scale: a measure of instrinsic, extrinsic, and amotivation in education. Educational, and Psychological Maeasurement, 52, 1003- 1007.
  • Deci, E.L., Pelletier, L.G., Ryan, R.M. & Vallerand, R.J. (1991). Motivation and education: The self determination rerspective. Educational Psychologist, 26 (3,4), 325-346.
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum.
  • Kanfer, R., & Ackerman, P. L. (1989). Motivation and cognitive abilities: An integrative/aptitude-treatment interaction approach to skill acquisition. Journal of applied psychology, 74(4), 657.
  • Karataş, H. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Epistemolojik İnançları, Öğrenme Yaklaşımları Ve Problem Çözme Becerilerinin Akademik Motivasyonu Yordama Gücü. Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Programları Ve Öğretim Doktora Programı. Doktora Tezi: İstanbul.
  • Lau, S., & Roeser, R. W. (2002). Cognitive abilities and motivational processes in high school students' situational engagement and achievement in science. Educational Assessment, 8(2), 139-162.
  • Reeve, J. (1996). Motivating Others: Nurturing Inner Motivational Resources, USA: Allyn & Bacon.
  • Rigby, C.S., Deci, E.L., Patrick, B.C., & Ryan, R.M. (1992). Beyond the intrinsic – extrinsic dichotomy, self – determination in motivation and learning. Motivation and Emotion, 16 (3), 165–185.
  • Ryan, R. M., Kuhl, J., & Deci, E. L. ( 1997). Nature and autonomy: Organizational view of social and neurobiological aspects of selfregulation in behavior and development. Development and Psychopathology, 9, 701-728.
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American psychologist, 55(1), 68-78.
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000a). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 54-67.
  • Tınaz, P. (2005). Çalışma Yaşamında Örnek Olaylar, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., Blais, M. R. Biere, N. M., Senecal, C., & Valleries, E. F. (1992). The Academic Motivation Scale: A measure of intrinsic, extrinsic and amotivation in education. Educational Psychological Measurement, 52, 1003-1017.
  • Wolters, C. A. (2004). Advancing achievement goal theory: Using goal structures and goal orientations to predict students’ motivation, cognition, and achievement. Journal of Educational Psychology, 96, 236–250.
  • Woolfolk, A. (2004). Educational Psychology, 9th edn., Allyn & Bacon, Boston, MA.

The Validity and Reliability Study of the Motivation Scale with a Sample of University Students

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 20, 06.07.2018

Öz

The
purpose of the present study was to provide to literature a motivation scale
based on the Self-Determination Theory. For this aim, 202 university students
studying at various university participated in the research.



Motivation
Scale for University Students (MSUS) was composed of 26 items including
internal motivation, external motivation and amotivation dimensions. Factor analysis
with Varimax rotation indicated that the scale consisted of three main factor. Besides,
the internal consistency coefficient of the scale and the test-retest reliability
coefficient were found to be high. In addition, the Academic Motivation Scale
(AMS) was used as a criterion to investigate the criterion-related validity of
the scale. Results of the correlation analyses showed that MSUS and AMS subscales
and total scores were significantly correlated. Finally, when MSUS factors were
compared in terms of sex, it was seen that males had higher amotivation score
than females.

Kaynakça

  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 343-361.
  • Barkoukis, V., Grouios, G., Sideridis, G. & Tsorbatzoudis, H. (2008). The assesment of intrinsic and extrinsic motivation and amotivation: validity and reliability of the Greek version of the academic motivation scale. Assesment in Education, 15, 39-55. 10.1080/09695940701876128.
  • Blais, M.R., Briere, N.M., Pelletier, L.G., Senecal, C., Vallerand, R.J. & Vallıeres, E.F. (1992). The academic motivation scale: a measure of instrinsic, extrinsic, and amotivation in education. Educational, and Psychological Maeasurement, 52, 1003- 1007.
  • Deci, E.L., Pelletier, L.G., Ryan, R.M. & Vallerand, R.J. (1991). Motivation and education: The self determination rerspective. Educational Psychologist, 26 (3,4), 325-346.
  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum.
  • Kanfer, R., & Ackerman, P. L. (1989). Motivation and cognitive abilities: An integrative/aptitude-treatment interaction approach to skill acquisition. Journal of applied psychology, 74(4), 657.
  • Karataş, H. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Epistemolojik İnançları, Öğrenme Yaklaşımları Ve Problem Çözme Becerilerinin Akademik Motivasyonu Yordama Gücü. Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Programları Ve Öğretim Doktora Programı. Doktora Tezi: İstanbul.
  • Lau, S., & Roeser, R. W. (2002). Cognitive abilities and motivational processes in high school students' situational engagement and achievement in science. Educational Assessment, 8(2), 139-162.
  • Reeve, J. (1996). Motivating Others: Nurturing Inner Motivational Resources, USA: Allyn & Bacon.
  • Rigby, C.S., Deci, E.L., Patrick, B.C., & Ryan, R.M. (1992). Beyond the intrinsic – extrinsic dichotomy, self – determination in motivation and learning. Motivation and Emotion, 16 (3), 165–185.
  • Ryan, R. M., Kuhl, J., & Deci, E. L. ( 1997). Nature and autonomy: Organizational view of social and neurobiological aspects of selfregulation in behavior and development. Development and Psychopathology, 9, 701-728.
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American psychologist, 55(1), 68-78.
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000a). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 54-67.
  • Tınaz, P. (2005). Çalışma Yaşamında Örnek Olaylar, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., Blais, M. R. Biere, N. M., Senecal, C., & Valleries, E. F. (1992). The Academic Motivation Scale: A measure of intrinsic, extrinsic and amotivation in education. Educational Psychological Measurement, 52, 1003-1017.
  • Wolters, C. A. (2004). Advancing achievement goal theory: Using goal structures and goal orientations to predict students’ motivation, cognition, and achievement. Journal of Educational Psychology, 96, 236–250.
  • Woolfolk, A. (2004). Educational Psychology, 9th edn., Allyn & Bacon, Boston, MA.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selin Yılmaz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 6 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yılmaz, S. (2018). Üniversite Öğrencilerinde Motivasyon Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Artıbilim: Adana Bilim Ve Teknoloji Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 1-20.