Giriş: Türkiye'de emzirme oranları halen Dünya Sağlık Örgütü'nün hedeflediği emzirme oranlarının altındadır. Emzirme oranlarını artırmak için kadınların emzirme davranışlarının belirlenmesi ve emzirme davranışını etkileyen faktörlerin belirlenmesi gerekmektedir. Bu çalışmada, Akdeniz bölgesinde bir devlet hastanesine başvuran annelerin emzirme davranışlarını ve bu davranışları etkileyen faktörleri belirlemeyi amaçladık.
Yöntem: Tanımlayıcı, kesitsel, nicel tipte olan çalışma, 30 Aralık 2019-29 Haziran 2020 tarihleri arasında bir devlet hastanesine başvuran 553 anne ile yapılmıştır. Veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanan basılı anket formu ve LATCH Emzirme Tanılama Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. İstatistiksel analiz IBM SPSS 20.0 ile yapıldı. Verilerin analizinde frekans, yüzde, ortalama, standart sapma, Ki-Kare testi, Mann-Whitney U testi ve Kruskal Wallis testi kullanılmıştır.
Bulgular: Katılımcıların yaklaşık yarısının çalışma öncesinde emzirme konusunda eğitim aldığını belirledik. Emzirme eğitimini ebeden alan katılımcıların doğumdan sonra ilk 1 saat içinde emzirme ve bebeğin ağızdan aldığı ilk besinin kolostrum olma oranları ile LATCH skorları daha yüksek bulundu (p<0.05).
Sonuç: Emzirme danışmanlığı ve eğitiminin emzirme davranışını etkilediği belirlendi. Emzirme danışmanlığı ve eğitiminin içerik etkinliğini, kim tarafından, ne zaman ve ne zaman uygulanacağını değerlendiren çalışmalara ihtiyaç vardır.
Introduction: Breastfeeding rates in Turkey are still below the target breastfeeding rates of the World Health Organization. To boost breastfeeding rates, it is vital to know women's nursing behaviour as well as the variables influencing breastfeeding behaviour. We aimed to determine the breastfeeding behaviours of mothers and the factors affecting these behaviours who applied to a state hospital in the Mediterranean region.
Methods: The descriptive, cross - sectional, quantitative study was conducted with 553 mothers who applied to a state hospital between 30 December 2019 and 29 June 2020. The data were collected using a paper-based questionnaire form prepared by the researchers and the LATCH Assessment Tool. Statistical analysis was done with IBM SPSS 20.0. Frequency, percentage, mean, standard deviation, Chi-Square test, Mann-Whitney U test and Kruskal Wallis test were used for data analysis.
Results: We found that half of the participants had received education on breastfeeding before the study. Participants who received this education from a midwife had higher rates of breastfeeding within the first hour, the infant's first oral food being colostrum, and LATCH scores (p<0.05).
Conclusion: It was concluded that breastfeeding counselling and education affected breastfeeding behaviour. There is a need for studies evaluating the content effectiveness of breastfeeding counselling and education, by whom and when.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 20 Nisan 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 3 |
AIJHS dergisi ve AIJHS'de yayımlanan tüm makaleler Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.