Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sanat Eğitiminde Orff Çalgılarının Masallarda Kullanımına İlişkin Bir Uygulama

Yıl 2024, Cilt: 30 Sayı: 53, 221 - 229, 31.10.2024
https://doi.org/10.32547/artvision.1508226

Öz

Sanat eğitimi, kişilerin yaratıcılık potansiyelini ortaya çıkarmak, sosyal ilişkilerini ayarlamasını sağlayıp özgüvenli bireyler yetiştirmek ve bu sayede üretken insanlara dönüştürmeyi becerebilen en önemli insan yetiştirme disiplinlerinden biridir. Bu araştırmanın amacı, Sanat Eğitiminde Orff çalgılarının masallarda kullanımına ilişkin özgün bir uygulama ile öğrenci görüşlerini ortaya çıkarmak ve onların algılarıyla Orff çalgılarının kullanımına yönelik neler yapıldığını belirlemektir. Araştırma; konusu bakımından nitel, desen bakımından fenomenolojik (olgubilim) bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu; Harran Üniversitesi, Müzik Eğitimi Anabilim Dalı 4. sınıfta öğrenim görmekte olan 29 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda, uygulamaya katılan öğrencilerin görüşleri doğrultusunda; sanat eğitiminde Orff çalgılarının masallarda kullanımı, hayal gücü, yaratıcılık ve sosyalleşmenin gerçekleştiği eğlenceli bir öğrenme ortamı oluşturduğu tespit edilmiştir. Masallar, sadece çocukların dünyasında değil, büyüklerin dünyasında da yani insan ilişkilerinin oluşumunda önemli bir yere sahip olduğu bu uygulamayla vurgulanmıştır. Bu bağlamda, masallardaki hayal gücünün Orff enstrümanlarıyla birleşerek eğlenceli bir öğrenme ortamı oluşturduğu, Orff çalgılarını tanıma ve kullanma konusunda yeterli bilgi edinilmesini sağladığı belirlenmiştir. Ayrıca, bu uygulamanın heyecan kontrolü, iletişim becerileri, birlikte iş yapma keyfi, problem çözme becerisi, yaratıcılık ve topluluk önünde yer alma gibi alanlarda öğrencilerin özgüvenlerini geliştirerek olumlu değişikliklere neden olduğu düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Akın, E., & Narin, A. (2020). Birleştirilmiş sınıflarda müzikle zenginleştirilmiş masalın ders başarısı üzerindeki etkisi. Ekev Akademi Dergisi, (82), 45-60. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2581869
  • Arıcı, A. F. (2009). Masalların çocuk edebiyatında kullanımı. Çoluk-Çocuk Dergisi, (87), 35-38.
  • Aybek, B., & Aslan, S. (2015). The examination of the views of the elementary school first grade teachers on the problems they experienced in the 4+4+4 education system and their solution proposals. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(3), 327-346. https://doi.org/10.14527/pegegog.2015.018
  • Bükülmez, İ. (2023). Türkiye’de müzik eğitimi bilim dallarında yapılan doktora tezlerinin içerik analizi (2014-2021). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26(49), 49-60. https://doi.org/10.31795/baunsobed.1069921
  • Chunmei, W. (2019). Practical application of Orff Schulwerk mode in college music teaching. College Music Journal. 1163-1167. https://doi.org/10.25236/icemeet.2019.235
  • Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (3rd ed.). Sage.
  • Çetinkaya, F. Ç., Topçam, A. B., & Sönmez, M. (2019). Drama yönteminin sınıf öğretmeni adaylarının masal yazma becerilerine etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(2), 337-352. https://doi.org/10.16916/aded.519127
  • Gençer Ataman, N. (2014). Sanat eğitiminin öğrencilerin yaratıcılık ve sosyal becerilerinin gelişimindeki önemi. Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 22-35.
  • Hançerlioğlu, O. (1993). Toplumbilim sözlüğü. Remzi Kitabevi.
  • Kırışoğlu, O. T. (2009). Sanat, kültür, yaratıcılık. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Mercin, L., & Alakuş, A. O. (2007). Birey ve toplum için sanat eğitiminin gerekliliği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (9), 14-20. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/787186
  • Runco, M. A. (2004). Creativity. Annual Review of Psychology, 55(1), 657-687. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.55.090902.141502
  • San, İ. (1992). Evrim içinde sanat eğitimi politikaları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 25(2), 643-652. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000579
  • Şimşek, A. (2012). Evren ve örneklem. A. Şimşek (Ed.), Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri içinde (ss. 108-133). Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Soysalan, Y. (2013). Yaratıcı müzikli tiyatro: Pedagojik aşamalar. K. O. Koçak & N. Laslo (Eds.), Müzik, oyun ve dans üzerine makaleler içinde (s.69-81). Müzik Eğitimi Yayınları.
  • Teker, E., & Özçınar, A. (2022). Sanat eğitiminde sınıf dışı bir uygulama örneği ve uygulamaya yönelik öğrenci görüşlerinin incelenmesi: Masalları ve halk oyunlarıyla Anadolu’dan yedi ses bir nefes. Uluslararası Güzel Sanatlar Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 5(2), 161-170. http://ugsead.penpublishing.net/files/12/manuscript/manuscript_3452/ugsead-3452-manuscript-235544.pdf
  • Toksoy, A. Ç. (2014). Orff yaklaşımı: Elementer müzik ve hareket eğitimine giriş. İTÜ Vakfı Yayınları.
  • Üçer Erdemir, A., & Dinçol Özgür, S. (2023). Türkiye’de bilimin doğası konusunda yapılan tezlere yönelik bir betimsel içerik analizi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 22(86), 683-713. https://doi.org/10.17755/esosder.1224389
  • Ünver, E. (2002). Sanat eğitimi. Nobel.

An Application on The Use of Orff Instruments in Fairy Tales in Art Education

Yıl 2024, Cilt: 30 Sayı: 53, 221 - 229, 31.10.2024
https://doi.org/10.32547/artvision.1508226

Öz

Art education is one of the most important human development disciplines that can reveal people's creativity potential, regulate their social relationships, and educate healthy, self-expressive, and self-confident individuals, transforming them into productive people. The aim of this research is to reveal student views on the use of Orff instruments in tales in art education and to determine what is done regarding the use of Orff instruments through their perceptions. The research is a qualitative and phenomenological study, and the participants are 29 4th-year students from the Department of Music Education at Harran University. The results show that the use of Orff instruments in tales created a fun learning environment where students' imagination, creativity, and socialization were realized. The application also involved interpreting tales by addressing today's problems, improvising on topics such as lessons, advice, family, and friend relationships. It was emphasized that tales have an important place not only in children's but also in adults' lives, in the formation of human relationships. The combination of the imagination in the tales and the Orff instruments created an enjoyable learning environment and provided sufficient knowledge about recognizing and using Orff instruments. Furthermore, this application is thought to have positively developed the students' self-confidence in areas like emotion control, communication skills, teamwork, problem-solving, creativity, and public speaking.

Kaynakça

  • Akın, E., & Narin, A. (2020). Birleştirilmiş sınıflarda müzikle zenginleştirilmiş masalın ders başarısı üzerindeki etkisi. Ekev Akademi Dergisi, (82), 45-60. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2581869
  • Arıcı, A. F. (2009). Masalların çocuk edebiyatında kullanımı. Çoluk-Çocuk Dergisi, (87), 35-38.
  • Aybek, B., & Aslan, S. (2015). The examination of the views of the elementary school first grade teachers on the problems they experienced in the 4+4+4 education system and their solution proposals. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(3), 327-346. https://doi.org/10.14527/pegegog.2015.018
  • Bükülmez, İ. (2023). Türkiye’de müzik eğitimi bilim dallarında yapılan doktora tezlerinin içerik analizi (2014-2021). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26(49), 49-60. https://doi.org/10.31795/baunsobed.1069921
  • Chunmei, W. (2019). Practical application of Orff Schulwerk mode in college music teaching. College Music Journal. 1163-1167. https://doi.org/10.25236/icemeet.2019.235
  • Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (3rd ed.). Sage.
  • Çetinkaya, F. Ç., Topçam, A. B., & Sönmez, M. (2019). Drama yönteminin sınıf öğretmeni adaylarının masal yazma becerilerine etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(2), 337-352. https://doi.org/10.16916/aded.519127
  • Gençer Ataman, N. (2014). Sanat eğitiminin öğrencilerin yaratıcılık ve sosyal becerilerinin gelişimindeki önemi. Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 22-35.
  • Hançerlioğlu, O. (1993). Toplumbilim sözlüğü. Remzi Kitabevi.
  • Kırışoğlu, O. T. (2009). Sanat, kültür, yaratıcılık. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Mercin, L., & Alakuş, A. O. (2007). Birey ve toplum için sanat eğitiminin gerekliliği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (9), 14-20. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/787186
  • Runco, M. A. (2004). Creativity. Annual Review of Psychology, 55(1), 657-687. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.55.090902.141502
  • San, İ. (1992). Evrim içinde sanat eğitimi politikaları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 25(2), 643-652. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000579
  • Şimşek, A. (2012). Evren ve örneklem. A. Şimşek (Ed.), Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri içinde (ss. 108-133). Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Soysalan, Y. (2013). Yaratıcı müzikli tiyatro: Pedagojik aşamalar. K. O. Koçak & N. Laslo (Eds.), Müzik, oyun ve dans üzerine makaleler içinde (s.69-81). Müzik Eğitimi Yayınları.
  • Teker, E., & Özçınar, A. (2022). Sanat eğitiminde sınıf dışı bir uygulama örneği ve uygulamaya yönelik öğrenci görüşlerinin incelenmesi: Masalları ve halk oyunlarıyla Anadolu’dan yedi ses bir nefes. Uluslararası Güzel Sanatlar Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 5(2), 161-170. http://ugsead.penpublishing.net/files/12/manuscript/manuscript_3452/ugsead-3452-manuscript-235544.pdf
  • Toksoy, A. Ç. (2014). Orff yaklaşımı: Elementer müzik ve hareket eğitimine giriş. İTÜ Vakfı Yayınları.
  • Üçer Erdemir, A., & Dinçol Özgür, S. (2023). Türkiye’de bilimin doğası konusunda yapılan tezlere yönelik bir betimsel içerik analizi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 22(86), 683-713. https://doi.org/10.17755/esosder.1224389
  • Ünver, E. (2002). Sanat eğitimi. Nobel.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gülgün Bilen Bu kişi benim 0000-0001-5469-7278

Emine Teker 0000-0003-3670-4184

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2024
Gönderilme Tarihi 1 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 16 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 30 Sayı: 53

Kaynak Göster

APA Bilen, G., & Teker, E. (2024). Sanat Eğitiminde Orff Çalgılarının Masallarda Kullanımına İlişkin Bir Uygulama. Art Vision, 30(53), 221-229. https://doi.org/10.32547/artvision.1508226

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License
29929