It is essential to investigate what constitutes the cinematic female gaze to discuss the potential differentiation in films directed by female directors from traditional cinema. The concept of the female gaze, frequently brought to the forefront in recent years, remains a subject of ongoing academic research. This study aims to contribute to the definition of the cinematic female gaze by examining how it is constructed in cinema. For this purpose, the film Something Useful (2017) directed by Pelin Esmer, was selected and analyzed using a textual film analysis method that prioritizes visual, auditory, and thematic elements. According to the findings, the look, sound, perspective, emotions, thoughts, feelings, and inner state of the female character in Something Useful, briefly the qualities that nourish her subjectivity—are conveyed to the audience or are made to be felt by the audience, through various cinematographic, editing, and mise-en-scène tools. The subjectivity of woman is also thematically emphasized by her interaction with social life, relationships between women and a curiosity to understand and define life. The film diverges from mainstream cinema codes by having process-orientedness and passionate detachment. When these features are considered along with other studies in the literature, it becomes possible to propose a potential definition for the construction of the cinematic female gaze.
cinematic female gaze Something Useful Pelin Esmer feminist cinema woman perspective woman look
Kadın yönetmenlerin çektikleri filmlerde geleneksel sinemadan olası bir farklılaşmadan söz edebilmek için sinematik dişil nazarın ne olduğunu araştırmak gerekir. Son yıllarda sıkça gündeme gelen dişil nazar kavramı halen akademide araştırılan bir konu olmaya devam etmektedir. Bu çalışmanın amacı sinemada dişil nazarın nasıl inşa edildiğini inceleyerek sinematik dişil nazar kavramının tanımına katkı sunmaktır. Bu amaçla, Pelin Esmer tarafından yönetilen İşe Yarar Birşey (2017) filmi seçilerek, görsel, işitsel ve tematik öğeleri önceleyen filmsel metin analizi metodu ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, İşe Yarar Birşey filminde kadın karakterin bakışı, bakış açısı, duygu, düşünce ve hisleri, içsel ruh hali, kısaca onun öznelliğini besleyen nitelikler, çeşitli sinematografi, kurgu ve mizansen araçları ile seyirciye gösterilmiş veya seyircinin hissetmesi sağlanmıştır. Filmde kadının öznelliği kadınlar arası ilişkiler, kadının yaşamı anlama ve tanımlama merakı ve sosyal yaşam ile etkileşim içinde olması ile tematik olarak da vurgulanmıştır. Film seyircinin yaşadığı hazzı kesintiye uğratan ve süreç odaklı bir film olması ile ana akım sinema kodlarından farklılaşmıştır. Bu özellikler alanyazında yapılmış diğer çalışmalar ile beraber ele alındığında, sinematik dişil nazarın inşası için olası bir tanım ortaya koymak mümkün hale gelir.
sinematik dişil nazar İşe Yarar Bir Şey Pelin Esmer feminist sinema kadın bakış açısı kadın bakışı
Doktora çalışmamdan üretmiş olduğum bu araştırma makalesinde, sunduğum verileri, bilgileri ve dokümanları akademik ve etik kurallar çerçevesinde elde ettiğimi; tüm bilgi, belge, değerlendirme ve sonuçları bilimsel etik ve ahlak kurallarına uygun olarak sunduğumu; yararlandığım eserlerin tümüne uygun atıfta bulunarak kaynak gösterdiğimi; kullanılan verilerde herhangi bir değişiklik yapmadığımı ve çalışmanın özgün olduğunu bildiririm.
Destekleyen kurum bulunmamaktadır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Film Eleştirisi, Türk Sineması |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 10 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 30 Sayı: 53 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License