Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Promotional Films of State and Foundation Universities: A Comparative Analysis

Yıl 2025, Cilt: 31 Sayı: 55, 156 - 167, 31.10.2025
https://doi.org/10.32547/artvision.1537736

Öz

As an important institution within the social structure, universities produce knowledge and influence social dynamics while being influenced by these dynamics. Today, universities aim to promote their institutional identity and image and increase their preferability by giving importance to promotion and display activities. Promotional content highlights the university's philosophy and corporate identity, and offers the opportunity to improve or update its existing image. University advertisements provide information about how university administrations define their institutional identity and how they depict the possible gains of university life. This study aims to decipher the messages and codes used in university promotional films. At the same time, the main themes and codes emphasized in the promotional content of public and foundation universities were compared and examined whether there is a significant difference. In the research, semiotic method was used for the analysis of university promotional films. In the study, the promotional films of the 2 most successful public and 2 foundation universities on a national scale in the Times Higher Education 2024 World Rankings were analyzed and the similar and different codes they emphasized were revealed.

Etik Beyan

Since the study does not involve humans or animals, ethics committee approval is not required.

Teşekkür

We would like to thank the Proofreading & Editing Office of the Dean for Research at Erciyes University for copyediting and proofreading service for this manuscript.

Kaynakça

  • Alkibay, S., Orhaner, E., Korkmaz, S., & Sertoğlu, A. E. (2012). Üniversite sanayi işbirliği çerçevesinde teknoparklar, yönetimsel sorunları ve çözüm önerileri. Atatürk University Journal of Economics & Administrative Sciences, 26(2), 65-90. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/30384
  • Ata, A., Atik, A., & Karaman, G. (2019). Üniversite tanitim filmlerinde dikkat çekme unsuru olarak hareketliliğin çekim ve kurgu açisindan incelenmesi. Kesit Akademi Dergisi, 5(18), 101-115. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1518331
  • Atakan, M. G. S., & Eker, T. (2007). Corporate identity of a socially responsible university: A case from the Turkish higher education sector. Journal of Business Ethic, 76, 55-68. https://doi.org/10.1007/s10551-006-9274-3
  • Barthes, R. (1979). Göstergebilim ilkeleri. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Barthes, R. (1993). Göstergebilimsel serüven (1. baskı). Yapı Kredi Yayınları.
  • Çilek, M. (2016). Semiyoloji ve semiyotik üzerine düşünceler. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 6(2), 137-147. https://doi.org/10.7456/10602100/008
  • Coşar, M. (2016). Üniversite tercihinde öğrencileri etkileyen faktörler. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 1-5. https://www.jret.org/FileUpload/ks281142/File/01.mustafa_cosar.pdf
  • de Saussure, F. (1998). Genel dilbilim dersleri (B. Vardar, Çev.). Multilingual. https://avcibahar.wordpress.com/wp-content/ uploads/2019/03/saussure-geneldilbilimdersleri.pdf (Original work published 1922)
  • Debord, G. (1996). Gösteri toplumu ve yorumlar. Ayrıntı Yayınları.
  • Demirtaş, M. (2012). Vakıf üniversitelerinin tanıtım faaliyetlerinin öğrenci tercihleri üzerindeki etkileri: İstanbul Aydın Üniversitesi öğrencilerine yönelik bir araştırma. Humanities Sciences, 7(4), 212-231. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/ 186681
  • Doorley, J., & Garcia, H.F. (2007). Reputation management the key to successful public relations and corporate communication. Taylor & Francis Group.
  • Erdal, G., Gücüyener, İ., & Erdal, K. (2013). Eğitim kurumlarında kurumsal kimlik, kurumsal imaj ve eğitime katkısı. Electronic Journal of Vocational Colleges, 3(3), 54-61. https://dergipark. org.tr/tr/download/article-file/62556
  • Erdoğmuş, N. (2018). Araştırma Üniversitesi yapılanması: İmkânlar ve zorluklar. İlke Politika Notu, 7, 1-37. https://ilke.org.tr/ images/yayin/pdf/arastirma_universitesi_yapilanmasi_imkanlar_ve_zorluklar.pdf
  • Eskici, M., & Aktaş, R. (2014). Üniversite öğrencilerinin öğrenci kulüplerine yönelik görüşleri. Asya Öğretim Dergisi, 2(1), 31-40. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/17651
  • Gökler, K., & Onay, A. (2020). Üniversitelerin kurumsal iletişim aracı olarak Instagram kullanımı: Vakıf üniversitelerinin Instagram sayfaları üzerine betimsel bir içerik analizi. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, (35), 311-337. https://doi.org/10.17829/ turcom.584419
  • Gürüz, K. (2003). Dünyada ve Türkiye’de yükseköğretim: Tarihçe ve bugünkü sevk ve idare sistemleri. ÖSYM.
  • Heiskala, R. (2014). Toward semiotic sociology: A synthesis of semiology, semiotics and phenomenological sociology. Social Science Information, 53(1), 35–53. https://doi.org/10.1177/ 0539018413510474
  • İbicioğlu, H. (2005). Üniversite öğrencilerinde kurumsal imaj algılamalarını etkileyen faktörlere ilişkin SDÜ IIBF öğrencilerine yönelik bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(2), 59-73. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sduiibfd/issue/ 20840/223358
  • İTÜ. (2020). İstanbul Teknik Üniversitesi tanıtım filmi [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=QN16X378OTA
  • Koç Üniversitesi. (2019). Koç Üniversitesi tanıtım filmi [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=VBDCnfx8cs8
  • Madlenak, R., Madlenakova, L., & Rudawska, A. (2017). Viral marketing as part of effective university marketing strategy. Proceedings of INTED 2017 Conference, Valencia, Spain, 5629-5634. https://doi.org/10.21125/inted.2017.1313
  • Manov, N., Mujkic, A., & Husic-Mehmedovic, M. (2020). Universities' enrollment challenge: The role of corporate image in higher education. Ekonomski Vjesnik. (33)., 205-216. https://www.researchgate.net/publication/342709063_UNIVERSITIES'_ENROLLMENT_CHALLENGE_THE_ROLE_OF_CORPORATE_IMAGE_IN_HIGHER_EDUCATION
  • ODTÜ. (2017). Orta Doğu Teknik Üniversitesi tanıtım filmi [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=uzebj9eSAUs
  • Oruç, M. S. (2021). İletişim araçları, siyaset ve toplumsal değişim: Harol A. Innis’ in teorik mirası üzerinden bir inceleme. İnsan ve Toplum, 11(1), 1-29. https://dergipark.org.tr/tr/download/ article-file/2511013
  • Sabancı Üniversitesi. (2024). Sabancı Üniversitesi tanıtım filmi [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v= RhMEGUDuysc
  • Şen, E., & Tomak, A. (2019). Ulusal ve uluslararası kapsamda üniversite tanıtım filmleri. Medeniyet Sanat Dergisi, 5(1), 24-43. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/880857
  • Tchertov, L. (2007). Semiology of sign-means as a theory of the general conditions of human understanding. Proceedings of the 9th Congress of the IASS/AIS, Helsinki, Imatra, 1785-1797. https://www.academia.edu/44462240/Semiology_of_Sign_Means_as_a_Theory_of_the_General_Conditions_of_Human_Understanding
  • Telek, D. (2022). İşçi sineması nasıl yapılmalı?: Eisenstein’in grev filmi örneği. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 1(2), 7-22. https://dergipark.org.tr/ tr/download/article-file/3414422
  • Times Higher Education. (2024). Best universities in Turkey. Times Higher Education. https://www.timeshighereducation.com/ student/best-universities/best-universities-turkey
  • Trisno, R., Hanli, N., Kasimun, P. R., & Lianto, F. (2019). The meaning of means: Semiology in architecture case study: Villa Savoye. International Journal of Civil Engineering and Technology, 10(2), 653-660. http://www.iaeme.com/IJCIET/ issues.asp?JType=IJCIET&VType=10&IType=02
  • Yağar, F., & Dökme, S. (2018). Niteliksel araştırmaların planlanması: Araştırma soruları, örneklem seçimi, geçerlik ve güvenirlik. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3), 1-9. https://dergipark.org.tr/tr/ download/article-file/563245
  • Yıldız, S. (2014). Üniversiteler ne vaat ediyor? Türkiye'deki üniversitelerin basin ilanlari üzerine bir içerik analizi. Anadolu University Journal of Social Sciences, 14(2), 155-170. https://doi.org/10.18037/ausbd.92914
  • Yılmaz, R. (2017). Televizyon reklamlarında metaleptik kullanımların tipolojisi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(2), 691-704. https://doi.org/ 10.19145/e-gifder.336752
  • YÖK. (2024). Üniversitelerimiz. Yükseköğretim Kurulu. https://www.yok.gov.tr/universiteler/universitelerimiz
  • Yücebaş, M. (2007). İdeolojik Bir süreç olarak operasyonel üniversiteden girişimci üniversiteye: Yeni üniversitenin reklam imgeleri. İletişim Araştırmaları, 5(1), 39-74. https://doi.org/10. 1501/ILTARAS_0000000101

Devlet ve Vakıf Üniversitelerinin Tanıtım Filmleri: Karşılaştırmalı Bir Analiz

Yıl 2025, Cilt: 31 Sayı: 55, 156 - 167, 31.10.2025
https://doi.org/10.32547/artvision.1537736

Öz

Üniversiteler, toplumsal yapı içerisinde önemli bir kurum olarak bilgi üretir ve bu bilgiyle sosyal dinamikleri etkilerken aynı zamanda bu dinamiklerden de etkilenirler. Günümüzde üniversiteler, tanıtım ve gösterim faaliyetlerine önem vererek kurumsal kimlik ve imajlarını tanıtmayı ve tercih edilebilirliklerini artırmayı amaçlarlar. Tanıtım içerikleri, üniversitenin felsefesini ve kurumsal kimliğini ön plana çıkarır, mevcut imajını geliştirme veya güncelleme fırsatı sunar. Üniversite reklamları, üniversite yönetimlerinin kurumsal kimliklerini nasıl tanımladıkları ve üniversite hayatının olası kazanımlarını nasıl betimledikleri hakkında bilgi verir. Bu çalışma Üniversite tanıtım filmlerinde kullanılan mesaj ve kodların deşifre edilmesi amaçlanmıştır. Aynı zamanda devlet ve vakıf üniversitelerinin tanıtım içeriklerinde vurgulanan ana tema ve kodlar karşılaştırılarak anlamlı bir farklılık olup olmadığı incelenmiştir. Araştırmada Üniversite tanıtım filmlerinin analizi için göstergebilimsel yöntem kullanılmıştır. Çalışmada Times Higher Education 2024 Dünya Sıralamasında ulusal ölçekte en başarılı 2 devlet ve 2 vakıf üniversitesinin tanıtım filmleri analiz edilmiş, üzerinde durdukları benzer ve farklı kodlar ortaya çıkarılmıştır.

Kaynakça

  • Alkibay, S., Orhaner, E., Korkmaz, S., & Sertoğlu, A. E. (2012). Üniversite sanayi işbirliği çerçevesinde teknoparklar, yönetimsel sorunları ve çözüm önerileri. Atatürk University Journal of Economics & Administrative Sciences, 26(2), 65-90. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/30384
  • Ata, A., Atik, A., & Karaman, G. (2019). Üniversite tanitim filmlerinde dikkat çekme unsuru olarak hareketliliğin çekim ve kurgu açisindan incelenmesi. Kesit Akademi Dergisi, 5(18), 101-115. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1518331
  • Atakan, M. G. S., & Eker, T. (2007). Corporate identity of a socially responsible university: A case from the Turkish higher education sector. Journal of Business Ethic, 76, 55-68. https://doi.org/10.1007/s10551-006-9274-3
  • Barthes, R. (1979). Göstergebilim ilkeleri. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Barthes, R. (1993). Göstergebilimsel serüven (1. baskı). Yapı Kredi Yayınları.
  • Çilek, M. (2016). Semiyoloji ve semiyotik üzerine düşünceler. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 6(2), 137-147. https://doi.org/10.7456/10602100/008
  • Coşar, M. (2016). Üniversite tercihinde öğrencileri etkileyen faktörler. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 1-5. https://www.jret.org/FileUpload/ks281142/File/01.mustafa_cosar.pdf
  • de Saussure, F. (1998). Genel dilbilim dersleri (B. Vardar, Çev.). Multilingual. https://avcibahar.wordpress.com/wp-content/ uploads/2019/03/saussure-geneldilbilimdersleri.pdf (Original work published 1922)
  • Debord, G. (1996). Gösteri toplumu ve yorumlar. Ayrıntı Yayınları.
  • Demirtaş, M. (2012). Vakıf üniversitelerinin tanıtım faaliyetlerinin öğrenci tercihleri üzerindeki etkileri: İstanbul Aydın Üniversitesi öğrencilerine yönelik bir araştırma. Humanities Sciences, 7(4), 212-231. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/ 186681
  • Doorley, J., & Garcia, H.F. (2007). Reputation management the key to successful public relations and corporate communication. Taylor & Francis Group.
  • Erdal, G., Gücüyener, İ., & Erdal, K. (2013). Eğitim kurumlarında kurumsal kimlik, kurumsal imaj ve eğitime katkısı. Electronic Journal of Vocational Colleges, 3(3), 54-61. https://dergipark. org.tr/tr/download/article-file/62556
  • Erdoğmuş, N. (2018). Araştırma Üniversitesi yapılanması: İmkânlar ve zorluklar. İlke Politika Notu, 7, 1-37. https://ilke.org.tr/ images/yayin/pdf/arastirma_universitesi_yapilanmasi_imkanlar_ve_zorluklar.pdf
  • Eskici, M., & Aktaş, R. (2014). Üniversite öğrencilerinin öğrenci kulüplerine yönelik görüşleri. Asya Öğretim Dergisi, 2(1), 31-40. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/17651
  • Gökler, K., & Onay, A. (2020). Üniversitelerin kurumsal iletişim aracı olarak Instagram kullanımı: Vakıf üniversitelerinin Instagram sayfaları üzerine betimsel bir içerik analizi. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, (35), 311-337. https://doi.org/10.17829/ turcom.584419
  • Gürüz, K. (2003). Dünyada ve Türkiye’de yükseköğretim: Tarihçe ve bugünkü sevk ve idare sistemleri. ÖSYM.
  • Heiskala, R. (2014). Toward semiotic sociology: A synthesis of semiology, semiotics and phenomenological sociology. Social Science Information, 53(1), 35–53. https://doi.org/10.1177/ 0539018413510474
  • İbicioğlu, H. (2005). Üniversite öğrencilerinde kurumsal imaj algılamalarını etkileyen faktörlere ilişkin SDÜ IIBF öğrencilerine yönelik bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(2), 59-73. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sduiibfd/issue/ 20840/223358
  • İTÜ. (2020). İstanbul Teknik Üniversitesi tanıtım filmi [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=QN16X378OTA
  • Koç Üniversitesi. (2019). Koç Üniversitesi tanıtım filmi [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=VBDCnfx8cs8
  • Madlenak, R., Madlenakova, L., & Rudawska, A. (2017). Viral marketing as part of effective university marketing strategy. Proceedings of INTED 2017 Conference, Valencia, Spain, 5629-5634. https://doi.org/10.21125/inted.2017.1313
  • Manov, N., Mujkic, A., & Husic-Mehmedovic, M. (2020). Universities' enrollment challenge: The role of corporate image in higher education. Ekonomski Vjesnik. (33)., 205-216. https://www.researchgate.net/publication/342709063_UNIVERSITIES'_ENROLLMENT_CHALLENGE_THE_ROLE_OF_CORPORATE_IMAGE_IN_HIGHER_EDUCATION
  • ODTÜ. (2017). Orta Doğu Teknik Üniversitesi tanıtım filmi [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=uzebj9eSAUs
  • Oruç, M. S. (2021). İletişim araçları, siyaset ve toplumsal değişim: Harol A. Innis’ in teorik mirası üzerinden bir inceleme. İnsan ve Toplum, 11(1), 1-29. https://dergipark.org.tr/tr/download/ article-file/2511013
  • Sabancı Üniversitesi. (2024). Sabancı Üniversitesi tanıtım filmi [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v= RhMEGUDuysc
  • Şen, E., & Tomak, A. (2019). Ulusal ve uluslararası kapsamda üniversite tanıtım filmleri. Medeniyet Sanat Dergisi, 5(1), 24-43. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/880857
  • Tchertov, L. (2007). Semiology of sign-means as a theory of the general conditions of human understanding. Proceedings of the 9th Congress of the IASS/AIS, Helsinki, Imatra, 1785-1797. https://www.academia.edu/44462240/Semiology_of_Sign_Means_as_a_Theory_of_the_General_Conditions_of_Human_Understanding
  • Telek, D. (2022). İşçi sineması nasıl yapılmalı?: Eisenstein’in grev filmi örneği. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 1(2), 7-22. https://dergipark.org.tr/ tr/download/article-file/3414422
  • Times Higher Education. (2024). Best universities in Turkey. Times Higher Education. https://www.timeshighereducation.com/ student/best-universities/best-universities-turkey
  • Trisno, R., Hanli, N., Kasimun, P. R., & Lianto, F. (2019). The meaning of means: Semiology in architecture case study: Villa Savoye. International Journal of Civil Engineering and Technology, 10(2), 653-660. http://www.iaeme.com/IJCIET/ issues.asp?JType=IJCIET&VType=10&IType=02
  • Yağar, F., & Dökme, S. (2018). Niteliksel araştırmaların planlanması: Araştırma soruları, örneklem seçimi, geçerlik ve güvenirlik. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3), 1-9. https://dergipark.org.tr/tr/ download/article-file/563245
  • Yıldız, S. (2014). Üniversiteler ne vaat ediyor? Türkiye'deki üniversitelerin basin ilanlari üzerine bir içerik analizi. Anadolu University Journal of Social Sciences, 14(2), 155-170. https://doi.org/10.18037/ausbd.92914
  • Yılmaz, R. (2017). Televizyon reklamlarında metaleptik kullanımların tipolojisi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(2), 691-704. https://doi.org/ 10.19145/e-gifder.336752
  • YÖK. (2024). Üniversitelerimiz. Yükseköğretim Kurulu. https://www.yok.gov.tr/universiteler/universitelerimiz
  • Yücebaş, M. (2007). İdeolojik Bir süreç olarak operasyonel üniversiteden girişimci üniversiteye: Yeni üniversitenin reklam imgeleri. İletişim Araştırmaları, 5(1), 39-74. https://doi.org/10. 1501/ILTARAS_0000000101
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Dijital ve Elektronik Medya Sanatı, Ekran ve Dijital Medya (Diğer), Sinema-TV Yapım ve Yönetimi, Sinema (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Kürşad Gölgeli 0000-0001-9564-4666

Canan Geçen 0009-0003-6442-3897

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2025
Gönderilme Tarihi 23 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 19 Ekim 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 31 Sayı: 55

Kaynak Göster

APA Gölgeli, K., & Geçen, C. (2025). Promotional Films of State and Foundation Universities: A Comparative Analysis. Art Vision, 31(55), 156-167. https://doi.org/10.32547/artvision.1537736

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License
29929