Yapay zekâ, günümüzdeki teknolojik gelişmelerin en önemli başlıklarından biri haline gelmiştir. Bu bağlamda, çocuklara yapay zekânın temellerini erken yaşta öğretmek, onların teknolojiye karşı sağlıklı bir farkındalık ve anlayış geliştirmelerini sağlamak açısından kritik bir öneme sahiptir. TRT ekranlarında yayınlanan "Nasrettin Hoca Zaman Yolcusu" adlı çizgi dizide, yapay zekâ temaları işlenmiş ve bu konunun çocuklara tanıtılması amaçlanmıştır. Bu çalışmanın amacı, Nasrettin Hoca’nın masal anlatıcılığı rolü ile çizgi dizinin yapay zekâyı nasıl sunduğunu incelemektir. Bu amaçla Nasrettin Hoca Zaman Yolcusu Çizgi filminde yapay zekâ konusunu anlatan “Nasrettin Hoca ve Yapay Zekâ”, “Nasrettin Hoca Robot Dostu” ve “Akıllı Yol Bilgisayarı” adlı bölümler örneklem olarak ele alınmıştır. Gerbner tarafından oluşturulan Ekme Kuramı çerçevesinde değerlendirilen araştırmada niteliksel içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular, yapay zekânın sınırlılıklarına ve teknolojinin doğru kullanımının önemine dair veriler sunmaktadır.
Çizgi Film Yapay Zeka Farkındalık TRT Çocuk Nasrettin Hoca Zaman Yolcusu
Artificial intelligence has become one of the most important topics of today's technological developments. In this context, teaching children the basics of artificial intelligence at an early age is critical to ensure that they develop a healthy awareness and understanding of technology. In the cartoon series ‘Nasrettin Hoc a Time Traveller’ broadcast on TRT screens, artificial intelligence themes were covered and it was aimed to introduce this subject to children. The aim of this study is to examine how Nasrettin Hoca’s role as a storyteller and the cartoon series present artificial intelligence. For this purpose, the episodes titled ‘Nasrettin Hoca and Artificial Intelligence’, ‘Nasrettin Hoca Robot Friend’ and ‘Smart Road Information-counter’, which explain the subject of artificial intelligence in the cartoon Nasrettin Hoca Time Traveller, were taken as a sample. Qualitative content analysis method was used in the research, which was evaluated within the framework of the Sowing Theory created by Gerbner. The findings obtained provide data on the limitations of artificial intelligence and the importance of the correct use of technology.
Animated Film Artificial İntelligence Awareness TRT Çocuk Nasrettin Hoca Zaman Yolcusu
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Sinema-TV Yapım ve Yönetimi |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 11 Aralık 2024 |
| Kabul Tarihi | 12 Mayıs 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 31 Sayı: 55 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License