Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Comment on the Expression of Geometrical Abstract Art through the Concept of the Other

Yıl 2025, Cilt: 31 Sayı: 55, 219 - 227, 31.10.2025
https://doi.org/10.32547/artvision.1629045

Öz

The literature reveals that my understanding of abstract plastic arts aligns with the pursuit of pure expression. However, the tendency to regard the ultimate aim solely as pure abstract art is debated, as it is believed that there exist productions with a simple expression beyond this framework. This study aims to demonstrate the existence of diverse paths, purposes, and content within the realm of geometric abstraction through works produced via the concept of “the other,” to develop concepts in this context, and to analyze the form/meaning relationship in my geometric abstract works as an academician. The artworks included in my 2022 solo exhibition titled The Other constitute the study group for this research. A qualitative approach with a phenomenological design was adopted, using the document method as the data collection tool. The selected works were analyzed through content analysis within the framework of the form/meaning relationship, and the findings were evaluated accordingly. Artworks produced in the context of the concepts of “End” and “Essence” were discussed in relation to their predecessors, identifying similarities and differences. It was concluded that pure plastic expressions, devoid of any reference to nature, possess an “other” meaning distinct from the pure expression achieved through conceptual and formal abstractions. In the plastic context, it was determined that the geometric approach embodies the simplest form of expression attainable within abstract art. To enable more accurate classification and definition, it is proposed that “pure geometric abstraction” and “absolute geometric abstraction” be used as subcategories for analyzing works within the framework of geometric abstract art.

Proje Numarası

Proje hahilinde çalışılmamıştır.

Kaynakça

  • Antmen, A. (2010). 20. yüzyıl sanatında akımlar (3. Baskı). Sel Yayıncılık.
  • Artnews Editors. (2015, January 24). Less is more: ad reinhardt’s 12 rules for pure art. Artnews. http://www.artnews.com/2015/ 01/24/less-is-more-ad-reinhardts-twelve-rules-for-pure-art/
  • Barr, A. H. Jr. (1936). Cubism and abstract art. The Museum of Modern Art.
  • Batur, E. (2000). Ab ovo: Geometri. Sanat Dünyamız, Üç Aylık Kültür ve Sanat Dergisi, (76), I-X.
  • Danto, A. (2014). Sanatın sonundan sonra (2. Baskı). Z. Demirsu (Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Farago, F. (2003). Sanat. Ö. Doğan (Çev.). Doğu Batı Yayınları.
  • Gece, Ş. (2010). Modern ve postmodern dönemde sanatta soyutun felsefi temelleri (Tez No. 273266) [Doktora tezi, Ankara Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Kuspit, D. (2014). Sanatın sonu (4. Baskı). Y. Tezgiden (Çev.). Metis Yayıncılık.
  • McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2006). Research in education: Evidence-based inquiry (6th Edition). Allyn & Bacon.
  • Morley, S. (2021). Modern sanatın yedi anahtarı. E. Açanal (Çev.). Hayalbaz Yayınevi.
  • Nahya, Z. N. (2011). İmgeler ve ötekileştirme cadılar yerliler avrupalılar. Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1),27-38. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.11362
  • Öndin, N. (2019). Modern sanat. Hayalbaz Yayınevi.
  • Özükan, B. (Ed.). (2010). Sanat atlası. A. Sabuncuoğlu, B. Kovulmaz, E. Gür, A. Savcı ve F. Savcı (Çev.). Boyut Yayıncılık.
  • Rose, P., Beeby, J., & Parker, D. (1995). Academic rigour in the lived experience of researchers using phenomenological methods in nursing in nursing. Journal of Advanced Nursing, 21(6), 1123-1129. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.1995.21061123
  • Sevim, S., & Marmara, T. (2020). “Öteki” kavramının çağdaş seramik sanatına yansıması. Sanat Dergisi, (36), 77-102. https://doi.org/10.47571/ataunigsfd.737835
  • Şahin, O. (2015). Anlam gelişimi açısından çağdaş sanatta kare formu (Tez No. 417835) [Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • TDK. (n.d.). Öteki. Türk Dil Kurumu sözlüğü içinde. 24 Kasım 2024 tarihinde https://sozluk.gov.tr adresinden alındı.
  • Thompson, J. (2014). Modern resim nasıl okunur. F. C. Çulcu (Çev.). Hayalbaz Yayınevi.
  • Yılmaz, E. (2009). Mondrian ve maleviç’in sanatında metafizik ve felsefi arayışlar sanatçı metinleri ışığında bir değerlendirme [Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi]. http://hdl.handle. net/11527/12509

Geometrik Soyut Sanat İfadesine Öteki Kavramı Üzerinden Bir Yorum

Yıl 2025, Cilt: 31 Sayı: 55, 219 - 227, 31.10.2025
https://doi.org/10.32547/artvision.1629045

Öz

Alan yazında soyut plastik sanat anlayışının saf ifadeye ulaşma yaklaşımıyla örtüştürüldüğü görülmektedir. Buna karşın nihai olarak varılmak istenenin sadece saf soyut sanat olarak görülme eğiliminin tartışmalı olduğu ve dahi bu ifadenin dışında kalan yalın ifadeye sahip üretimlerin var olduğu düşünülmektedir. Çalışmanın amacı; literatürde geometrik soyut ifadenin farklı yol/amaç ve içeriğinin varlığını öteki kavramı aracılığıyla gerçekleştirilen üretimler üzerinden ortaya koymak, bu çerçevede kavram geliştirmek ve akademisyen olarak üretmiş olduğum geometrik soyut ifadeye sahip eserlerimi biçim/anlam ilişkisi içinde açıklamaktır. 2022 yılında gerçekleştirilmiş olan “Öteki” adlı kişisel sergide yer alan eserler yayının çalışma grubunu oluşturmaktadır. Çalışmada nitel yaklaşım dahilinde fenomenolojik desen, veri toplama aracı olarak da doküman yöntemi kullanılmıştır. İlgili eserler içerik analiz yöntemiyle biçim/anlam ilişkisi çerçevesinde çözümlenmiş elde edilen bulgular üzerinden değerlendirme yapılmıştır. “Son” ve “Öz” kavramları bağlamında üretilmiş eserler, öncülleriyle ilişkilendirilerek benzerlikler/farklılıklar tartışılmıştır. Doğaya dair hiçbir referans barındırmayan salt plastik ifadenin, gerek kavramsal gerekse biçimsel anlamda gerçekleştirilen soyutlamalar yoluyla ulaşılmış saf ifadeden farklı/ayrık, öteki anlama sahip olduğu sonucuna varılmıştır. Plastik bağlamda geometrik yaklaşımın soyut sanat dahilinde varılabilecek en yalın ifadeye sahip olduğu saptanmıştır. Geometrik soyut sanat dahilinde saf soyut geometrik ifade ile salt soyut geometrik ifadenin birer alt başlık olarak üretilmiş eserlerin çözümlenmesi ve daha doğru sınıflandırarak tanımlanabilmeleri adına kullanımları önerilmektedir.

Etik Beyan

Çalışma özgün araştırma makalesidir.

Destekleyen Kurum

Destekleyen kurum bulunmamaktadır.

Proje Numarası

Proje hahilinde çalışılmamıştır.

Teşekkür

Teşekkür edilecek herhangi bir kişi ya da kurum yoktur.

Kaynakça

  • Antmen, A. (2010). 20. yüzyıl sanatında akımlar (3. Baskı). Sel Yayıncılık.
  • Artnews Editors. (2015, January 24). Less is more: ad reinhardt’s 12 rules for pure art. Artnews. http://www.artnews.com/2015/ 01/24/less-is-more-ad-reinhardts-twelve-rules-for-pure-art/
  • Barr, A. H. Jr. (1936). Cubism and abstract art. The Museum of Modern Art.
  • Batur, E. (2000). Ab ovo: Geometri. Sanat Dünyamız, Üç Aylık Kültür ve Sanat Dergisi, (76), I-X.
  • Danto, A. (2014). Sanatın sonundan sonra (2. Baskı). Z. Demirsu (Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Farago, F. (2003). Sanat. Ö. Doğan (Çev.). Doğu Batı Yayınları.
  • Gece, Ş. (2010). Modern ve postmodern dönemde sanatta soyutun felsefi temelleri (Tez No. 273266) [Doktora tezi, Ankara Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Kuspit, D. (2014). Sanatın sonu (4. Baskı). Y. Tezgiden (Çev.). Metis Yayıncılık.
  • McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2006). Research in education: Evidence-based inquiry (6th Edition). Allyn & Bacon.
  • Morley, S. (2021). Modern sanatın yedi anahtarı. E. Açanal (Çev.). Hayalbaz Yayınevi.
  • Nahya, Z. N. (2011). İmgeler ve ötekileştirme cadılar yerliler avrupalılar. Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1),27-38. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.11362
  • Öndin, N. (2019). Modern sanat. Hayalbaz Yayınevi.
  • Özükan, B. (Ed.). (2010). Sanat atlası. A. Sabuncuoğlu, B. Kovulmaz, E. Gür, A. Savcı ve F. Savcı (Çev.). Boyut Yayıncılık.
  • Rose, P., Beeby, J., & Parker, D. (1995). Academic rigour in the lived experience of researchers using phenomenological methods in nursing in nursing. Journal of Advanced Nursing, 21(6), 1123-1129. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.1995.21061123
  • Sevim, S., & Marmara, T. (2020). “Öteki” kavramının çağdaş seramik sanatına yansıması. Sanat Dergisi, (36), 77-102. https://doi.org/10.47571/ataunigsfd.737835
  • Şahin, O. (2015). Anlam gelişimi açısından çağdaş sanatta kare formu (Tez No. 417835) [Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • TDK. (n.d.). Öteki. Türk Dil Kurumu sözlüğü içinde. 24 Kasım 2024 tarihinde https://sozluk.gov.tr adresinden alındı.
  • Thompson, J. (2014). Modern resim nasıl okunur. F. C. Çulcu (Çev.). Hayalbaz Yayınevi.
  • Yılmaz, E. (2009). Mondrian ve maleviç’in sanatında metafizik ve felsefi arayışlar sanatçı metinleri ışığında bir değerlendirme [Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi]. http://hdl.handle. net/11527/12509
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Resim
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Tolga Şenol 0000-0002-7427-814X

Proje Numarası Proje hahilinde çalışılmamıştır.
Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2025
Gönderilme Tarihi 29 Ocak 2025
Kabul Tarihi 6 Ağustos 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 31 Sayı: 55

Kaynak Göster

APA Şenol, T. (2025). Geometrik Soyut Sanat İfadesine Öteki Kavramı Üzerinden Bir Yorum. Art Vision, 31(55), 219-227. https://doi.org/10.32547/artvision.1629045

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License
29929