Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlahiyat Fakülteleri ve Eğitimi Üzerine Bir Değerlendirme

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 1, 2 - 18, 15.12.2021

Öz

Bu çalışma, ilahiyat fakültelerinin dini eğitim alanında farklılaşan özelliklerini tarihsel
arka planı ile ortaya koymaya çalışmaktadır. Osmanlı’da 1600’lerin sonlarına kadar giden
bir Batı bilimini yakalama, Batı bilimiyle entegre olma çabası vardır. Ama 1800’den itibaren
bu çaba; kurumları dönüştürme, yeniden kurumları Batı’da gelişen formlarıyla uyumlu hale
getirme çabası şeklinde kendini göstermiştir. Fakat medreselerin olduğu gibi devam
ettirilmesi, Osmanlı yönetimi ve aydınlarına pek makul görünmemiştir.
Medreselerin en güçlü haliyle ayakta olduğu dönemde Batı bilimi İslam dünyasındaki
bilimi geride bırakmıştır. Genel olarak dini eğitim merkezli olan medreselerde, yetişen
büyük bilginlerin etrafında bir gelenek oluşmuşsa da üniversiter sistemin kurumsallığı ile
medreselerin sistemi kıyas kabul etmez bir seviyededir. Üniversite asıl gayesi itibariyle
seçilen alanın tarihine ve problematiklerine sahip olarak özgün katkılar sunmayı
amaçlamaktadır. Bu özelliklere sahip bilginler yetiştirmek ve onların akademik çalışmalarını
sürdürecekleri ortamı sağlamak üniversitelerin birincil görevleri olagelmiştir. Medreseler ise
mevcut bilginin tamamen kazanıldığı kurumlardır. Ancak mevcudu geliştirmek ve
problematik olarak ele alarak katkı sunmak farklı bir niteliktir. Bu nitelik ise medreselerde
bulunmamaktadır. Bu haliyle müderrisler öğretim görevlisi olarak öğretmen rolünde meşru
zemine taşınabilirler. Oysa öğretim üyesi olmak farklı bir yetkinlik gerektirmektedir.

Etik Beyan

Bu makale, en az üç hakem tarafından incelendi ve intihal içermediği intihal raporu alınarak teyit edildi.

Destekleyen Kurum

Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi tarafından yayınlanmıştır. Tüm hakları saklıdır.

Kaynakça

  • Ayhan, Halis. Türkiye’de Din Eğitimi. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2014. Ayhan, Halis. “İlahiyat Fakültesi”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. İstanbul: TDV Yayınları, 2000, 22/70-72. Bardakoğlu, Ali. İslam Işığında Müslümanlığımızla Yüzleşme. İstanbul: Kuramer, 2016. İhsanoğlu, Ekmeleddin. “Dârulfünûn Tarihçesine Giriş”. Belleten Türk Tarih Kurumu, 54/210, (1990), 699-738. Macit, Muhittin. “Tercüme Hareketleri”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, İstanbul: TDV Yayınları, 2011. 40/498-504. Turan, Mustafa. “Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Tevhid-i Tedrisat”, Türk Yurdu. 100/288, (2011), 191-197.

An Evaluation on Theology Faculties and Their Education

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 1, 2 - 18, 15.12.2021

Öz

Kaynakça

  • Ayhan, Halis. Türkiye’de Din Eğitimi. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2014. Ayhan, Halis. “İlahiyat Fakültesi”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. İstanbul: TDV Yayınları, 2000, 22/70-72. Bardakoğlu, Ali. İslam Işığında Müslümanlığımızla Yüzleşme. İstanbul: Kuramer, 2016. İhsanoğlu, Ekmeleddin. “Dârulfünûn Tarihçesine Giriş”. Belleten Türk Tarih Kurumu, 54/210, (1990), 699-738. Macit, Muhittin. “Tercüme Hareketleri”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, İstanbul: TDV Yayınları, 2011. 40/498-504. Turan, Mustafa. “Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Tevhid-i Tedrisat”, Türk Yurdu. 100/288, (2011), 191-197.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dini Araştırmalar (Diğer), İslam Araştırmaları (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ömer Türker 0000-0003-3359-1540

Ramazan Önal 0000-0002-2752-8628

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

ISNAD Türker, Ömer - Önal, Ramazan. “İlahiyat Fakülteleri Ve Eğitimi Üzerine Bir Değerlendirme”. ÂSÂR Akademik Dinî Araştırmalar Dergisi 1/1 (Aralık 2021), 2-18.