BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRENCİLERİN SAĞLIKLI YAŞAM DAVRANIŞLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2011, Cilt: 10 Sayı: 1, 1 - 12, 24.06.2011

Öz

Sağlığı geliştirme; sağlığa yönelik herhangi bir davranış ve yaşam durumu için, eğitim, örgütsel, ekonomik ve çevresel desteklerin bileşkesi olarak tanımlanmaktadır. Sağlığı geliştirme konusunda ilerleme; ancak sağlıkta eşitsizliklerin gidermekle sağlanabilir. Sağlığın geliştirilmesinin başarısı, bireyin ve toplumun güçlendirilmesine bağlıdır. Araştırma, Ankara Üniversitesi’nde öğrenim gören hemşirelik bölümü öğrencilerinin, bazı sosyodemografik özelliklerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarına etkisinin belirlenmesi amacıyla kesitsel olarak yapılmıştır. Öğrencilerin sağlık davranışları Pender tarafından geliştirilen Sağlığı Geliştirme Modeli’ne (Health Promotion Life-Style Profile) göre araştırılmıştır. Araştırma evreni 2008 yılında hemşirelik bölümünde öğrenim gören 261 öğrenciden oluşmaktadır. Örneklem seçilmeyip evrene ulaşılmaya çalışarak 241 öğrenciye anket uygulanmıştır. Sosyo-demografik değişkenlerle ve sağlık durumunu algılama ile Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği ve alt gruplarının puan ortalamaları arasındaki farklılık; varyansların homojen olduğu durumlarda varyans analizi (ANOVA), iki ortalama arasındaki farkın (independent samples t testi) önemlilik testi, ve hangi gruplar arasında farklılık olduğunu bulmak için de LSD testi ile incelenmistir. Varyansların homojen dağılmadığı durumlarda ise nonparametrik testlerden Mann Whitney-U ve Kruskall Wallis Varyans Analizi uygulanmıştır. Sonuç

Kaynakça

  • Özvarış ŞB. Sağlık Eğitimi ve Sağlığı Geliştirme, HHV Yayınları, 2000, Ankara.
  • Tones, K. Health Promotio, Health Education and Public Health, Chapter 7.3. In: R. Detels, J. McEwen, R.Beaglehole and H. Tanaka (eds), Oxford Textbook of Public Health, Oxford University Pres, 2002.
  • Öztek Z (2001) Sağlık Kavramı Ve Sağlık Hizmetleri, Yeni Türkiye Dergisi, 7:39, 204-205.
  • Hayran O, Sur H (1997) “Sağlık ve Hastalık Kavramları”, Sağlık Hizmetleri El Kitabı, Yüce Yayın, ss.1- , İstanbul.
  • Youth risk behavior surveillance--United States, 2003. Grunbaum JA, Kann L, Kinchen S, Ross J, Hawkins
  • J, Lowry R, Harris WA, McManus T, Chyen D, Collins J. MMWR Surveill Summ. 2004 May 21;53(2):1
  • (Erratum in: MMWR Surveill Summ. 2004 Jun 25;53(24):536.).
  • Steptoe A, et al. Trends in smoking, diet, physical exercise, and attitudes toward health in European university students from 13 countries, 1990-2000. Preventive Medicine 2002; 35:97-104.
  • Stachawiah B, Tripp S ( 1992 ) Health Maintanence, Health Promotion: Is There A Difference?, Public Health Nursing, 8:2.
  • Swanson MJ, Albrecht M ( 1993) Community Health Nursing: Promotion The Health Of Aggregates. WB. Saunders Co., USA.
  • İlhan İ.Ö., Yıldırım F., Demirbaş H., Doğan Y.B. Bir Üniversite Örnekleminde Alkol Kullanım Yaygınlığı ve Alkol Kullanım Örüntüleri. 42. Ulusal Psikiyatri Kongresi Kongre Kitabı. İstanbul 2006; 318-319.
  • T. C Başbakanlık Türkiye İstatistik Kurumu. 1923-2005 İstatistik Göstergeleri. Türkiye İstatistik Kurumu Matbaası. Aralık 2006;311.
  • Tot S., Yazıcı A., Yazıcı K. Mersin’de Ergenler Arasında Sigara, Alkol ve Yasa Dışı Madde Kullanım Oranlarının Yaygınlığı: Ortaokul, Lise ve Üniversite Öğrencilerinin Karşılaştırılması. Yeni Symposium. ;42(2):77-81. World Bank. Curbing the Epidemic: Governments and the Economics of Tobacco Control. 1999.
  • Washington, World Bank Mackay J., Eriksen M. The Tobacco Atlas. World Health Organization. Part One, 5.Yought 2002; 28
  • Mayda S. A., Tufan N., Baştaş S. Düzce Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Sigara Konusundaki Tutumları ve İçme Sıklıkları. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 2007; 6 (5): 364-370
  • Aslan, D., Gürtan, E., Hacım , A., Karaca. N., Şenol., E. ve Yıldırım, E. Ankara’da Eryaman Sağlık Ocağı Bölgesi’nde Bir Lisenin İkinci Sınıfında Okuyan Kız Öğrencilerin Beslenme Durumlarının ve Bazı Antropometrik Ölçümlerinin Değerlendirmeleri. Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2003; 25 (2): 55-62
  • Sagun P. Farklı Sosyo-Kültürel Çevrelerdeki Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Beslenme Bilgi ve Alışkanlıklarının Ölçülmesi. Bilim Uzmanlıgı Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Ankara 1987
  • Kum E., Kum N., Uyer G. ve ark., 3. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kitabı, Esnaf Ofset Matbaacılık, Sivas, 1992, 301-307.
  • Çakır H.: Hipertansiyon Hastalarına Verilen Eğitimin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları ve Hipertansiyon Yönetimine Etkisi. M.Ü. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2003.
  • Hardrick G., Lindsey E. “Health Promotion Nursing Practice: The Demise Of Nursing Process”, Journal of Adv. Nursing, 1996; 23: 106-112
  • Hendricks D., L. The Relationship of Hope and Self-efficacy to Health Promoting Behaviors Among Student- athletes Attending Historically Black Colleges and Universities. The Degree of Doctor Education. Auburn University 2004
  • Walker N.W., Madeleine J.K., Pender N.J. (1990). A Spanish Language Version of the Health
  • Promoting Lifestyle Profile. Nursing Research 1990; 39 (5)
  • Esin N (1999) Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması, Hemşirelik
  • Bülteni, Cilt XII, Sayı 15. Ayaz, S., Tezcan, S., Akıncı, F., Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinin Sağlığı Geliştirme Davranışları. C.Ü.Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2005, 9(2)
  • Altun İ (2002) Kocaeli’nde Yaşayan Halkın Sağlıkla İlgili Tutumlarına Ve Sağlık Yaşam Biçimi
  • Davranışlarına İlişkin Bir Çalışma, Sağlık ve Toplum, 3: 41-51. Pasinlioğlu T, Gözüm S (1998) Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinde Çalışan Sağlık Personelinin
  • Sağlık Davranışları, Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2(2): 60-68
  • Özkan, S., Yılmaz,E. Hastanede Çalışan Hemşirelerin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, Cilt:3, Sayı:7 (2008)
  • Yıldırım, N., (2005) Üniversite öğrencilerinin bazı sosyo-demografik özelliklerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarına etkisi. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Programı Yüksek Lisans Tezi.
  • Sertçelik E ( 1999 ) Üniversiteli Gençlerin Sağlık Davranışlarının Belirlenmesi. Yüksek Lisans
  • Tezi,İstanbul, İstanbul Üniversitesi. Karakoç, A. (2006) Sınıf Öğretmenlerinin Sağlıklı Yasam Biçimi Davranışları Ve Bu Davranışları
  • Etkileyen Bazı Faktörlerin Belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Programı Yüksek Lisans Tezi. Sayan A (1998 ) Çalışan Kadınların Sağlığı Geliştirici Tutum ve Davranışları ile Öz- Bakım Gücü
  • Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA94TU94GD
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Abide Aksungur Bu kişi benim

Bayram Göktaş Bu kişi benim

Ömer R Önder Bu kişi benim

İbrahim H Cankul Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 24 Haziran 2011
Gönderilme Tarihi 1 Mayıs 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aksungur, A., Göktaş, B., Önder, Ö. R., Cankul, İ. H. (2011). ÖĞRENCİLERİN SAĞLIKLI YAŞAM DAVRANIŞLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi, 10(1), 1-12.
AMA Aksungur A, Göktaş B, Önder ÖR, Cankul İH. ÖĞRENCİLERİN SAĞLIKLI YAŞAM DAVRANIŞLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. ASHD. Haziran 2011;10(1):1-12.
Chicago Aksungur, Abide, Bayram Göktaş, Ömer R Önder, ve İbrahim H Cankul. “ÖĞRENCİLERİN SAĞLIKLI YAŞAM DAVRANIŞLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ”. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi 10, sy. 1 (Haziran 2011): 1-12.
EndNote Aksungur A, Göktaş B, Önder ÖR, Cankul İH (01 Haziran 2011) ÖĞRENCİLERİN SAĞLIKLI YAŞAM DAVRANIŞLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi 10 1 1–12.
IEEE A. Aksungur, B. Göktaş, Ö. R. Önder, ve İ. H. Cankul, “ÖĞRENCİLERİN SAĞLIKLI YAŞAM DAVRANIŞLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ”, ASHD, c. 10, sy. 1, ss. 1–12, 2011.
ISNAD Aksungur, Abide vd. “ÖĞRENCİLERİN SAĞLIKLI YAŞAM DAVRANIŞLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ”. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi 10/1 (Haziran 2011), 1-12.
JAMA Aksungur A, Göktaş B, Önder ÖR, Cankul İH. ÖĞRENCİLERİN SAĞLIKLI YAŞAM DAVRANIŞLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. ASHD. 2011;10:1–12.
MLA Aksungur, Abide vd. “ÖĞRENCİLERİN SAĞLIKLI YAŞAM DAVRANIŞLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ”. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi, c. 10, sy. 1, 2011, ss. 1-12.
Vancouver Aksungur A, Göktaş B, Önder ÖR, Cankul İH. ÖĞRENCİLERİN SAĞLIKLI YAŞAM DAVRANIŞLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. ASHD. 2011;10(1):1-12.