Production plays a key role for many economic and social concepts such as the development of the country's economy, development and employment, and increasing the level of welfare. The changes and developments taking place in communication, information and information technologies change the production structures of enterprises and their competitive potentials in parallel. The need for companies to be multifaceted, up-to-date, complete and accurate in order to compete, protect the interests of their partners, make future-oriented decisions and ensure continuity is increasing day by day. The way to be successful in business managers' globalized new world order is to reflect the relationship between knowledge management, innovation and competitiveness in the most accurate way. In this study business managers to consider for industry 4.0 and marketing 4.0 the "Innovative Competitive Approach" scale was tried to be developed. For this purpose, a literature review was conducted and a 72-item item pool was created. The draft scale was presented to the experts' opinions, the necessary corrections were made and a 67-item draft scale was created. The draft scale was implemented in production enterprises operating in Antalya, Isparta, Burdur Organized Industrial Zone, 486 managers. An exploratory and confirmatory factor analysis was performed for construct validity. The exploratory factor analysis showed that the scale had 25 items under 5 factors. As a result of the exploratory factor analysis, it was determined that the factor load values changed between .624 and .822 and explained 64.013% of the total variance. Confirmatory factor analysis was performed to test the outcome of the exploratory factor analysis. A reliability analysis was performed to test the reliability of the scale
Innovative Competition Industry 4.0 Marketing 4.0 Scale Development
Üretim, ülke ekonomisinin gelişimi, kalkınma ve istihdam sağlanması, refah düzeyinin artırılması gibi birçok ekonomik ve toplumsal kavram için kilit roldedir. İletişim, bilgi, bilişim teknolojilerinde meydana gelen değişim ve gelişmeler, işletmelerin üretim yapılarını ve paralelinde rekabet potansiyellerini değiştirmektedir. İşletmelerin rekabet edebilmek, ortaklarının çıkarlarını koruyabilmek, geleceğe dönük kararlar alabilmek ve süreklilik sağlayabilmek adına çok yönlü, güncel, eksiksiz ve doğru bilgiye olan ihtiyaçları her geçen gün artmaktadır. İşletme yöneticilerinin küreselleşen yenidünya düzeninde başarılı olabilmelerinin yolu bilgi yönetimi, yenilikçilik ve rekabetçilik arasındaki ilişkiyi en doğru şekilde işletmeye yansıtmaktan geçmektedir.Bu çalışmada işletme yöneticilerinin endüstri 4.0 ve pazarlama 4.0 ile ilgili düşünceleri ele alınarak işletme yöneticileri için “Yenilikçi Rekabet Yaklaşımı” ölçeği geliştirilmeye çalışıldı. Bu amaçla ilgili literatür taraması yapıldı ve 72 maddelik madde havuzu oluşturuldu. Taslak ölçek uzman görüşlerine sunuldu, gerekli düzeltmeler yapılarak 67 maddelik taslak ölçek oluşturuldu. Taslak ölçek Antalya, Isparta, Burdur Organize Sanayi Bölgesi’nde faaliyet gösteren üretim işletmelerinde, 486 yöneticiye uygulandı.Yapı geçerliği için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapıldı. Açımlayıcı faktör analizi sonuçları ölçeğin 5 faktör altında 25 maddeden oluştuğunu gösterdi. Açımlayıcı faktör analizi sonucundan, faktör yük değerlerinin .624 ile .822 arasında değiştiği ve toplam varyansın %64.013’ünü açıkladığı belirlendi. Açımlayıcı faktör analizinin sonuçlarını test etmek için doğrulayıcı faktör analizi yapıldı. Ölçeğin güvenirliğini test etmek için güvenirlik analizi yapıldı
Yenilikçi Rekabet Endüstri 4.0 Pazarlama 4.0 Ölçek Geliştirme
Diğer ID | JA44AK72UJ |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Special Issue 1 (ASM5) |