Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Köy Enstitüleri

Yıl 2018, , 1 - 11, 31.01.2018
https://doi.org/10.17067/asm.374929

Öz

Türkiye’de 20. yüzyılın ilk yarısında
dünyayı şaşırtan iki büyük savaşın örneği verildi. Bu iki önemli olaydan biri
çökmekte olan Osmanlı İmparatorluğundan yeni bir Cumhuriyet yönetimine olanak
sağlayan Ulusal Bağımsızlık ve Kurtuluş savaşımızdı (1919-1923). İkincisi de
savaştan sonra kurulan yeni devletin kısa sürede gelişip ilerlemesini,
etkileyecek yeni bir eğitim ve kalkınma seferberliği olan Köy Enstitüleri
hareketidir. Köy Enstitülerinin, Cumhuriyet tarihindeki toplumsal
değişiklikleri etkilemesi ve bu etkilerin günümüze yansımaları önemlidir.
Cumhuriyetin ilk yıllarında okuma yazma bilen % 5 civarındaydı. Anadolu’nun
büyük kısmı eğitimsiz, okulsuz ve öğretmensizdi. İşte köy enstitüleri bu açığı
ve olumsuzluğu gidermenin tek çaresi olarak, tümü ile yerli bir eğitim, üretim
ve çağdaşlaşma süreci olarak Türkiye Cumhuriyetinin geleceği açısından da çok
önemlidir.

Kaynakça

  • Kitap Akyüz, Yahya, (1997), Türk Eğitim Tarihi, no:1, s.437, İstanbul. Altunya, Niyazı, (2002), Köy Enstitülerinin Düşünsel Temelleri, s.48, Ankara. Apaydın, Talip, (2000), Yüksek Köy Enstitüleri, Eğit-Der Yayınları, s.20, Ankara. Arayıcı, Ali, (1999), Kemalist Dönem Türkiye’sinde Eğitim Politikaları ve Köy Enstitüleri, Ceylan Yayınları, s.248, İstanbul. Dündar, Can, (2000), Köy Enstitüleri, İmge Yayınları, s.62, Ankara. Erçelebi, Hasan, (1970), Kuruluşunun 50. Yılında Köy Enstitüleri ve Türk Eğitim Sistemine Katkıları, s.21-23, Ankara. Gedikoğlu, Şevket, (1971), Evreleri ve Getirdikleriyle Köy Enstitüleri, s.140, Ankara. Turan, Şerafettin, (1999), “Türk Devrim Tarihi, Çağdaşlaşma”, Çağdaşlık Yolunda Yeni Türkiye 10 Kasım 1938- 14 Mayıs 1950, Bilgi Yayın Evi, Cilt.4, Birinci Bölüm, s.39, Ankara. Türk, Ercan, (2002), Türk Eğitim Sistemi ve Yönetimi, s.34, Ankara. Türkmenoğlu, Pakize, (1993), Tonguç ve Enstitüleri, Yapı Kredi Yayınları, s.13, İstanbul. Özkucur, Abdullah, (1990), Hasanoğlan Yüksek Köy Enstitüsü, Selvi Yayınları, Nisan s.72, Ankara. Özsoy, Yahya, (1990), Köy Enstitüleri Programları, Kuruluşunun 50. Yılında Köy Enstitüleri, Eğit-Der Yayınları, s.50, Ankara. Dergi Başaran, Mehmet, (1990), “Özgürleşme Eylemi Olarak Köy Enstitüleri”, Kuruluşundan 50. Yılında Köy Enstitüleri, Der-Eğitim Yayınları, s.7-8, Ankara. Geray, Cevat, (1969), “Köy Kalkınması ve Tonguç”, İmece Dergisi, s.100. Gögberk, Macit, (1983) “Çağdaş Düşüncenin Işığında Atatürk”, Atatürk Aydınlanma Felsefesi devrimler ve Atatürk, Eczacıbaşı Vakfı Araştırma Dizisi, Teknografik Basımevi, s.284, İstanbul. Elektronik Kaynak: www.elyadal.org/pivolka/17/PiVOLKA_17.pdf( 24.08.2017) www.meb.gov.tr( 07.12.2012)

Village Institutes

Yıl 2018, , 1 - 11, 31.01.2018
https://doi.org/10.17067/asm.374929

Öz

In the second half of the
twentieth century two striking development happened in Turkey. The one of them
is after the decadency of Ottoman Empire constructing a new nation by National
Independence War (1919-1923). The second one is establishing Village Institutes
just after the war to speed up development of a new nation by focusing on
education. 
In the first years of
Republic, literacy rate was approximately 5 per cent which most of people in
Anatolia were non-educated and there were no schools and teachers at those
times. In order to change this picture, Village institutes have been played a
great role in creating productive and modern Turkish Republic by focusing local
education. 

Kaynakça

  • Kitap Akyüz, Yahya, (1997), Türk Eğitim Tarihi, no:1, s.437, İstanbul. Altunya, Niyazı, (2002), Köy Enstitülerinin Düşünsel Temelleri, s.48, Ankara. Apaydın, Talip, (2000), Yüksek Köy Enstitüleri, Eğit-Der Yayınları, s.20, Ankara. Arayıcı, Ali, (1999), Kemalist Dönem Türkiye’sinde Eğitim Politikaları ve Köy Enstitüleri, Ceylan Yayınları, s.248, İstanbul. Dündar, Can, (2000), Köy Enstitüleri, İmge Yayınları, s.62, Ankara. Erçelebi, Hasan, (1970), Kuruluşunun 50. Yılında Köy Enstitüleri ve Türk Eğitim Sistemine Katkıları, s.21-23, Ankara. Gedikoğlu, Şevket, (1971), Evreleri ve Getirdikleriyle Köy Enstitüleri, s.140, Ankara. Turan, Şerafettin, (1999), “Türk Devrim Tarihi, Çağdaşlaşma”, Çağdaşlık Yolunda Yeni Türkiye 10 Kasım 1938- 14 Mayıs 1950, Bilgi Yayın Evi, Cilt.4, Birinci Bölüm, s.39, Ankara. Türk, Ercan, (2002), Türk Eğitim Sistemi ve Yönetimi, s.34, Ankara. Türkmenoğlu, Pakize, (1993), Tonguç ve Enstitüleri, Yapı Kredi Yayınları, s.13, İstanbul. Özkucur, Abdullah, (1990), Hasanoğlan Yüksek Köy Enstitüsü, Selvi Yayınları, Nisan s.72, Ankara. Özsoy, Yahya, (1990), Köy Enstitüleri Programları, Kuruluşunun 50. Yılında Köy Enstitüleri, Eğit-Der Yayınları, s.50, Ankara. Dergi Başaran, Mehmet, (1990), “Özgürleşme Eylemi Olarak Köy Enstitüleri”, Kuruluşundan 50. Yılında Köy Enstitüleri, Der-Eğitim Yayınları, s.7-8, Ankara. Geray, Cevat, (1969), “Köy Kalkınması ve Tonguç”, İmece Dergisi, s.100. Gögberk, Macit, (1983) “Çağdaş Düşüncenin Işığında Atatürk”, Atatürk Aydınlanma Felsefesi devrimler ve Atatürk, Eczacıbaşı Vakfı Araştırma Dizisi, Teknografik Basımevi, s.284, İstanbul. Elektronik Kaynak: www.elyadal.org/pivolka/17/PiVOLKA_17.pdf( 24.08.2017) www.meb.gov.tr( 07.12.2012)
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Gürsel

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2018
Gönderilme Tarihi 4 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Gürsel, A. (2018). Köy Enstitüleri. Asia Minor Studies, 6(11), 1-11. https://doi.org/10.17067/asm.374929