Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

AN EVALUATION ON HISTORY-MEMOIRS RELATIONSHIP IN ACADEMIC HISTORY STUDIES

Yıl 2018, , 176 - 186, 15.10.2018
https://doi.org/10.17067/asm.446561

Öz

The
relevant study aims to put forward the contribution of memoirs to the history
studies and analyze the methodological usage and writing process of the memoirs
which are regarded as the main references of academic researches on history. In
this way an opportunity will be provided to evaluate the events and facts from
different perspectives by revealing the invisible parts of the events which
can’t be found in the documents, the other side that can’t be seen in the mirror,
the details which reveal humanity and daily life. This situation should be
interpreted as the contribution of memoir source type to history studies.



Witnessing history
and feeling dedicated to a certain period of history can be possible if people
pass on their knowledge which they’ve obtained from their memories and past
experiences to the next generation. With this regard memories are among the
most significant references while writing history. There are important studies
that discuss the  references which
approach the main sources of the history. History puts forward new perspectives
on methodology by discussing its own sources. There are different views on the
relationship between memoirs and history. According to one of these views
memoirs can be defined as the act of publicizing part of a private or social
life by an individual who wants to continue his/her existence in the future.
The reasons why memoirs are written can be stated as to prevent memories from
being forgotten, passing on a reality (that is afraid to be lost) to history,
society, to show your admiration to people you live with, to confess a sin or
to give a lesson to next generations. The main concern of the authors in
writing memoirs is writing about their experiences instead of writing about
themselves. By this the person devotes his/her narration to history and becomes
a significant reference of it.

Kaynakça

  • Akar, Ş. K- İrfan Karakoç (2004). “Siyasi Tarih Kaynağı Olarak Hatırat ve Gezi Notları”, Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, C.2, S.1, ss 383-421.
  • Altınova, B. (2003). “Kavram Kargaşası Çerçevesinde Edebi Bir Tür Olarak “Hatıra”, Türkbilig, Sayfa Aralığı 3-12.
  • Altıkulaç, A- Emine Güntepe Yeşilbursa (2014). “Tarih Araştırmacılarına Göre Hatıratların Tarihsel Değeri”, ISHE.
  • Bernheim E. (1936). Tarih İlmine Giriş, Tarih Metodu ve Felsefesi, Çev.:M.Şükrü Akkaya, İstanbul: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Birinci, A. (1998). “Hatırat Türünden Kaynakların Tarihi Araştırmalardaki Yeri ve Değeri”, Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, Sayı: 41.
  • Bloch, M. (1985). Tarih Savunusu Ya Da Tarihçilik Meselesi, Çev.: Mehmet Ali Kılıçbay, Ankara: Birey ve Toplum Yayınları.
  • Burke, P. (2002). Fransız Tarih Devrimi: Annales Okulu, Çev.: Mehmet Küçük, Ankara: Doğu-Batı Yayınları.
  • Burke, B- Febvre v.d. (2007). Tarih ve Tarihçi Annales Okulu İzinde, Der.:Ali Boratav, Kırmızı Yayınları, İstanbul.
  • Collıngwood, R.G. (1990). Tarih Tasarımı, Çev.: Kurtuluş Dinçer, Ara Yayınları, İstanbul. Buhr, M- W Schroeder- K Barck (2006). Aydınlanma Felsefesi, Çev.: Veysel Atayman, İstanbul: Yenihayat Yayınları.
  • Connerton, p.(1999). Toplumlar Nasıl Anımsar, Çev.:Alaeddin Şenel, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Çukurova, B. (1999). “Milli Mücadele Anıları Üzerine Bir Bibliyografya Denemesi 1”, Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, VI/23. Demirtaş, B. (2017). “Tarih Yazımında Hatırat ve Günlüklerin Yeri ve I.Dünya Savaşında Kafkas Cephesi Örneği”, Tarih ve Gelecek Dergisi, C.3, Sayı 1.
  • Gulbenkıan Komisyonu. (1996). Sosyal Bilimleri Açın, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Halkın, L. E. (1989). Tarih Tenkidinin Unsurları, Çev.: Bahaeddin Yediyıldız, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Hanilçe, M. (2008). “İkinci Meşrutiyet Dönemine Dair Hatırat Bibliyografyası Denemesi”, Bilig, Güz/2008, Sayı 47, Sayfa Aralığı147-166.
  • Iggers, G.G. (2000). Bilimsel Nesnellikten Postmodernizme Yirminci Yüzyılda Tarihyazımı, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Jenkins, K. (1997). Tarihi Yeniden Düşünmek, Çev.. Bahadır Sina Şener, Ankara: Dost Yayınları.
  • Karakoç, İ. (2008). “Edebiyat Tarihi Kaynaklarından Hatıralar ve Osmanlı’dan Günümüze Edebiyat Hatıraları Bibliyografyası Üzerine Bir Deneme”, Kebikeç, Sayı 26, Ankara: Kebikeç Yayınları.
  • Kütükoğlu, M. (2011). Tarih Araştırmalarında Usül, II.Dizi, Sayı 6, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Okay, O. (1997). “Hatırat”, İslam Ansiklopedisi, C.16, İstanbul: Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Ortaylı, İ. (2007). Tarihin Sınırlarına Yolculuk, İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Özçelik, İ. (2012). Tarih Araştırmalarında Yöntem ve Teknikler, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Öztürk, B. (2011). “Tanzimat Yazarlarına Göre Hatırat Türü”, TÜBAR, XXIX.
  • Rchıbald, Robert R. (2007). “ A Personal History of Memory”, Social Memory and History, Edited by Jacob J.Climo and Maria G.Cattell, New York: Altamira Press.
  • Sander, O. (1976). “Tarihte Yöntem”, Toplum Bilimlerinde Araştırma ve Yöntem, Derleyen:Ruşen Keleş, Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü Yayınları, No.152, Sayfa Aralığı 183-197, Ankara: Sevinç Matbaası.
  • Thompson, P. (1999). Geçmişin Sesi, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Togan, Z.V. (1950). Tarihte Usûl, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Olcay Özkaya Duman

Yayımlanma Tarihi 15 Ekim 2018
Gönderilme Tarihi 21 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Özkaya Duman, O. (2018). AN EVALUATION ON HISTORY-MEMOIRS RELATIONSHIP IN ACADEMIC HISTORY STUDIES. Asia Minor Studies, 6(AGP Sempozyum Özel Sayısı1), 176-186. https://doi.org/10.17067/asm.446561