Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TURKEY'S STRATEGIES OF GENDER ROLES IN INTERNATIONAL BRAND ADVERTISING STRATEGY: VESTEL ADVERTISING EXAMPLE

Yıl 2018, Sayı: 6, 19 - 30, 31.12.2018
https://doi.org/10.31455/asya.475934

Öz

The concept of gender includes the various
behaviors and norms that are expected by the society, associated with
masculinity and femininity, and the roles attributed to men and women. The
sustainability of social functioning depends on the continuation of all these
behaviors and the creation of content that is appropriate to the expectations.
At this point, the mass media produces and presents the content in line with
the expectations of the society in terms of gender roles. Ads are also the most
important element of this.



The fact that the media have the power to
reach millions of people at the same time through advertisements directs the
companies to advertise more and they apply the norm of very commitment to
social dynamics and cultural values ​​very which is one of the marketing
strategies. This situation reproduces gender roles and places individuals and
male sexist roles differently in social life. The main problem of this study is
how gender is presented in advertising strategies. In this study, the effect of
being an international brand on social dynamics was investigated through
advertisements. Turkey’s international platform, which has been the trademark
of someone who Vestel companies from gender perception in the strategies used
by the advertising point of view, both in Turkey as a result of analysis
performed by the semiotics of advertising films shown in both abroad and in the
light of the return on ad section, ads, social who have learned through a
variety of interactions it has been observed that the stereotypes about the
subject of gender re-produced by reproducing. In this context, it would be
correct to say that the social norms and gender roles in culture have been
rearranged through advertising strategies.

Kaynakça

  • Aydın, G., Arslaner, D.A. (2015). Stereotip Kadın Rollerinin Televizyon Reklamlarında Sunumu. Global Media Journal:TR.6 (11), 54-74.
  • Ayrancı, Ü., Köşgeroğlu, N. ve Günay, Y. (2004). Televizyonda Çocukların En Çok Seyrettikleri Saatlerde Gösterilen Filmlerdeki Şiddet Düzeyi. Anadolu Psikiyatri Dergisi. 5, 133-140
  • Berger, J. (1990). Görme Biçimleri. (Y. Salman, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bircan, U. (2015). Roland Barthes ve Göstergebilim. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi. 13 (26), ss.17-41.
  • Connell, R.W. (1998). Toplumsal Cinsiyet ve İktidar. (C.Soydemir, Çev.) İstanbul: Ayrıntı.
  • Dağtaş, B. (2003). Reklamı Okumak. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Fine, C. (2011). Toplumsal Cinsiyet Yanılsaması. (K. Tanrıyar. Çev.) İstanbul:Sel.
  • Fiske, J. (1996). İletişim Çalışmalarına Giriş. (S. İrvan, Çev.) Ankara:Ark.
  • Giddens, A. (1994). The Consequences of Modernity. Cambridge:Polity.
  • Güdekli, A. (2016). Küresel Erkek(lik) ve Medya. Konya:Literatürk Yayınları.
  • İmançer, D. (Ed.). (2006). Cinsiyet Rolü Temsili:Medya Kültürü, Feminizm, Televizyon ve Seriyaller. Medya ve Kadın içinde 47-67. Ankara:Ebabil.
  • Köktürk, Ş. ,Eyri, S. (2013). Dilbilim Ve Göstergebilim: Ferdınand De Saussure Ve Göstergebilimi Anlamak. AÜ Fen Edebiyat Dergisi (II), 123-136.
  • Özgür, A. Z. (1996). Reklam Filmlerinde Görünen Kadınların İşlevsel Rolleri, Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Kurgu Dergisi, (14)
  • Öztimur, N. (2004). Küreselleşme Sürecinde Kapitalizmin Stratejik Failleri Kadınlar. Birikim, 178, 59-66.Ünal, C. (1991). Cinsiyete Bağlı Psikolojik Farklar ve Türk Çocukları Üzerinde Bir Karşılaştırma. Ankara, Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu, s.40-48.
  • Rutherford P. (1996). Yeni İkonalar. (M. Gerçeker, Çev.) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Tidwell, A., Lerche, C. (2004). Globalization and Conflict Resolution. İnternational Journal of Peace Studies, 9 (1), 47-59.
  • Tosun N. B. (2006). Reklam Aracı Olarak Kadın, Kadın Çalışmaları Dergisi, 1 (1).
  • Türker, M., Örerler, O.E. (2004). Türk Şirketlerinin Küresel Şirket Haline Getirilme Yolları. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları.
  • World Health Organization (WHO). (1998). The world health report. World Health Organization Publishing.
  • Haber linki
  • https://www.habervaktim.com/haber/507949/apartman-boslugunda-bulunan-prezervatife-19-yil-hapis-cezasi.html
  • Reklamların izlenebilir linkleri
  • https://www.youtube.com/watch?v=XsLIIGSwxM8https://www.youtube.com/watch?v=Y0HYfqRDNlIhttps://www.youtube.com/watch?v=PTsDwNc234w

TOPLUMSAL CİNSİYET VE REKLAMLAR: VESTEL REKLAMLARININ GÖSTERGEBİLİMSEL ANALİZİ

Yıl 2018, Sayı: 6, 19 - 30, 31.12.2018
https://doi.org/10.31455/asya.475934

Öz

Toplumsal
cinsiyet kavramı, toplum tarafından beklenen, erkeklik ve kadınlıkla
ilişkilendirilmiş çeşitli davranış ve normları, kadına ve erkeğe atfedilen
rolleri kapsamaktadır. Toplumsal işleyişin sürdürülebilir olması ise, tüm bu
davranışların devam etmesine ve beklentilere uygun içeriklerin oluşturulmasına
bağlıdır. Bu noktada kitle iletişim araçları toplumsal cinsiyet rolleri
açısından toplumun beklentileri doğrultusunda içeriğini üretir ve sunar.
Reklamlar da bunun en önemli öğesidir.



Medyanın,
reklamlar aracılığıyla milyonlarca kişiye aynı anda ulaşma gücünü elinde
bulundurması firmaları daha çok reklam vermeye yönlendirirken, pazarlama
stratejilerinden biri olan, ‘toplumsal dinamiklere ve kültürel değerlere
bağlılık’ normunu uygulamaktadırlar. Bu durum, toplumsal cinsiyet rollerini
yeniden üreterek, toplumsal hayat içerisinde bireyleri kadın ve erkek
cinsiyetçi rollerini farklı şekilde konumlandırır. Bu çalışmanın temel sorunu
reklam stratejilerinde toplumsal cinsiyetin nasıl sunulduğudur. Çalışmada,
uluslararası bir marka olmanın, toplumsal dinamiklere etkisi, reklamlar
üzerinden araştırılmıştır. Türkiye’nin uluslararası platformda söz sahibi
markalarından birisi olan Vestel firmasının reklamlarında kullandığı
stratejilerdeki toplumsal cinsiyet algılarından hareketle, hem Türkiye’de hem
yurtdışında gösterilen reklam filmlerinin göstergebilimsel olarak yapılan
analiz sonucunda, reklam kesitlerinden elde verilen ışığında, reklamların, çok
çeşitli etkileşimler yoluyla öğrenilmiş olan toplumsal cinsiyet konusuyla ile
ilgili kalıp yargıların yeniden üreterek pekiştirdiği görülmüştür. Bu bağlamda,
bu araştırma sonunda, kültürün içinde yoğrulan toplumsal norm ve cinsiyet
rollerinin, reklam stratejileri yoluyla yeniden düzenlendiğini söylemek doğru olacaktır.

Kaynakça

  • Aydın, G., Arslaner, D.A. (2015). Stereotip Kadın Rollerinin Televizyon Reklamlarında Sunumu. Global Media Journal:TR.6 (11), 54-74.
  • Ayrancı, Ü., Köşgeroğlu, N. ve Günay, Y. (2004). Televizyonda Çocukların En Çok Seyrettikleri Saatlerde Gösterilen Filmlerdeki Şiddet Düzeyi. Anadolu Psikiyatri Dergisi. 5, 133-140
  • Berger, J. (1990). Görme Biçimleri. (Y. Salman, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bircan, U. (2015). Roland Barthes ve Göstergebilim. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi. 13 (26), ss.17-41.
  • Connell, R.W. (1998). Toplumsal Cinsiyet ve İktidar. (C.Soydemir, Çev.) İstanbul: Ayrıntı.
  • Dağtaş, B. (2003). Reklamı Okumak. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Fine, C. (2011). Toplumsal Cinsiyet Yanılsaması. (K. Tanrıyar. Çev.) İstanbul:Sel.
  • Fiske, J. (1996). İletişim Çalışmalarına Giriş. (S. İrvan, Çev.) Ankara:Ark.
  • Giddens, A. (1994). The Consequences of Modernity. Cambridge:Polity.
  • Güdekli, A. (2016). Küresel Erkek(lik) ve Medya. Konya:Literatürk Yayınları.
  • İmançer, D. (Ed.). (2006). Cinsiyet Rolü Temsili:Medya Kültürü, Feminizm, Televizyon ve Seriyaller. Medya ve Kadın içinde 47-67. Ankara:Ebabil.
  • Köktürk, Ş. ,Eyri, S. (2013). Dilbilim Ve Göstergebilim: Ferdınand De Saussure Ve Göstergebilimi Anlamak. AÜ Fen Edebiyat Dergisi (II), 123-136.
  • Özgür, A. Z. (1996). Reklam Filmlerinde Görünen Kadınların İşlevsel Rolleri, Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Kurgu Dergisi, (14)
  • Öztimur, N. (2004). Küreselleşme Sürecinde Kapitalizmin Stratejik Failleri Kadınlar. Birikim, 178, 59-66.Ünal, C. (1991). Cinsiyete Bağlı Psikolojik Farklar ve Türk Çocukları Üzerinde Bir Karşılaştırma. Ankara, Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu, s.40-48.
  • Rutherford P. (1996). Yeni İkonalar. (M. Gerçeker, Çev.) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Tidwell, A., Lerche, C. (2004). Globalization and Conflict Resolution. İnternational Journal of Peace Studies, 9 (1), 47-59.
  • Tosun N. B. (2006). Reklam Aracı Olarak Kadın, Kadın Çalışmaları Dergisi, 1 (1).
  • Türker, M., Örerler, O.E. (2004). Türk Şirketlerinin Küresel Şirket Haline Getirilme Yolları. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları.
  • World Health Organization (WHO). (1998). The world health report. World Health Organization Publishing.
  • Haber linki
  • https://www.habervaktim.com/haber/507949/apartman-boslugunda-bulunan-prezervatife-19-yil-hapis-cezasi.html
  • Reklamların izlenebilir linkleri
  • https://www.youtube.com/watch?v=XsLIIGSwxM8https://www.youtube.com/watch?v=Y0HYfqRDNlIhttps://www.youtube.com/watch?v=PTsDwNc234w
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ayşen Yalman

İsmail Ayşad Güdekli

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 29 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Yalman, A., & Güdekli, İ. A. (2018). TOPLUMSAL CİNSİYET VE REKLAMLAR: VESTEL REKLAMLARININ GÖSTERGEBİLİMSEL ANALİZİ. Asya Studies, 6(6), 19-30. https://doi.org/10.31455/asya.475934

88x31.png  Asya Studies dergisinde yer alan eserler Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.