Traditional marketing activities are carried out with
consumer, in other words external customer oriented. Within the scope of this
study, the marketing activities that will be mentioned as external marketing
are the activities carried out by the organization to reach the customers.
Internal marketing includes the activities of putting employees in place of
customers and seeing them as valuable and marketing the company itself to
employees as in product and service marketing. It is known that the communication
process is experienced in every situation and event involving human beings. In
this context, it is thought that communication has a role and contribution on
internal and external marketing activities.
The aim of this research is to determine the
role of communication on internal marketing activities for employees and
external marketing activities for customers. Due to
be allocated a certain amount of time to research and the realization of the
necessity of research within this time frame, this research is limited to 40
gas stations which fuel from SADAS (Samsun Fuel Storage Inc.) distribution
warehouse that operates under the name of Total Oil Turkey Inc. and located in
Samsun.
A total of 220 employees, including manager,
pumper, market officer and washing officer, participated in the survey. A
survey, which was prepared by using Likert Type scale consisting of four parts,
was applied to the employees and the results of the survey were analyzed
statistically using the SPSS 24.0 program. Relationship between organizational
communication, internal marketing and external marketing has been examined.
Positive relationship was found between variables.
Marketing Communication Organizational Communication Internal Marketing External Marketing
Geleneksel
pazarlama çalışmaları tüketici, yani dış müşteri odaklı yürütülmektedir. Bu
çalışma kapsamında dışsal pazarlama olarak bahsedilecek olan pazarlama
faaliyetleri işletmenin müşterilere ulaşmak adına gerçekleştirdiği
faaliyetlerdir. İçsel pazarlama ise çalışanların da müşteri yerine koyularak,
onlar kadar değerli görülmesi ve tıpkı ürün ve hizmet pazarlamasında olduğu
gibi firmanın kendisinin çalışanlara pazarlanması faaliyetlerini içermektedir.
İnsanın dahil olduğu her durum ve olayda iletişim sürecinin yaşandığı
bilinmektedir. Bu kapsamda içsel ve dışsal pazarlama çalışmaları üzerinde
iletişimin rolünün ve katkılarının olduğu düşünülmektedir. Bu araştırmanın amacı, örgütlerin iç
müşterilerine yani çalışanlarına yönelik olan içsel pazarlama ve dış
müşterilerine yönelik olan dışsal pazarlama faaliyetleri üzerinde iletişimin
rolünü tespit etmektir. Araştırma için belirli bir sürenin ayrılmış olması ve
bu zaman dilimi içinde araştırmanın gerçekleşmesi gerekliliğinden dolayı
araştırma Total Oil Türkiye AŞ adı altında faaliyet gösteren ve Samsun ilinde
yer alan SADAŞ (Samsun Akaryakıt Depolama A.Ş.) Dağıtım Deposundan yakıt alan
40 adet akaryakıt istasyonu ile sınırlandırılmıştır. Araştırmaya yönetici,
pompa görevlisi, market görevlisi ve yıkama görevlisi olmak üzere toplam 220
tane çalışan katılmıştır. Çalışanlara dört bölümden oluşan Likert Tipi ölçek
kullanılarak hazırlanmış olan anket uygulanmış ve anket sonuçları SPSS 24.0
programı kullanılarak istatistiksel olarak analiz edilmiştir. Örgütsel iletişim,
içsel pazarlama ve dışsal pazarlama ilişkileri incelenmiştir. Değişkenler
arasında pozitif yönlü ilişkiler olduğu saptanmıştır.
Pazarlama İletişim Örgütsel İletişim İçsel Pazarlama Dışsal Pazarlama
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 9 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 9 |
Asya Studies dergisinde yer alan eserler Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.