Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SABAHATTİN ALİ’NİN KÜRK MANTOLU MADONNA’SI VE TOPLUMSAL CİNSİYET NORMLARI GÖLGESİNDE BAĞIMSIZ BİR KADIN: MARİA PUDER

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 16, 215 - 223, 30.06.2021
https://doi.org/10.31455/asya.936565

Öz

Araştırmanın konusu Sabahattin Ali’nin Kürk Mantolu Madonna yapıtında toplumsal cinsiyet normlarının nasıl inşa edildiğiyle ilgilidir. Araştırmada Kürk Mantolu Madonna’da yer alan karakterler toplumsal cinsiyet ekseninde incelenerek sosyolojik bir dille analiz edilmiştir. Araştırmada tarama modeli benimsenmiş ve doküman analizi tekniğiyle veriler toplanmıştır. Doküman incelemesi yapılırken yapıtta toplumsal cinsiyet, ataerkillik, iktidar, kadınlık, erkeklik ve hiyerarşi kavramlarıyla ilgili ifadeler taranmıştır. Elde edilen veriler anlam ve içeriğe göre temalara ayrılarak sınıflandırılmış, karakterlerin toplumsal cinsiyet ve ataerkillikle ilgili ifadeleriyle somutlaştırılarak sosyolojik olarak çözümlenmiştir. Araştırmada bulgu olarak toplumsal cinsiyet normları ve ataerkil hegemonyayı reddeden bağımsız ve özgürlükçü kadın kimliğinin Maria Puder şahsında inşa edildiği anlaşılmıştır. İnşa edilen kadın kimliği, toplumsal cinsiyet normlarını reddeden, sosyal ve ekonomik özgürlüğünü elde etmiş, kamusal alanda ve toplumsal ilişkilerde cinsiyetçi eril hegemonyayı onaylamayan bir kadını temsil etmektedir. Bu kadın, biyolojik cinsiyeti reddetmekten öte hiyerarşiye ve tahakküme dayalı sosyal ilişkiler ağını reddeden bir tip olması bakımından önemlidir. Ayrıca Maria Puder isimli karakterin şahsında dönemin kadın-erkek ilişkileri, kadının toplumsal statüsü ve önemi hakkında ipuçları paylaşılmıştır. Yapıt, ataerkil düşünce sisteminin toplumsal ilişkilere nasıl sirayet ettiğini ortaya koyması açısından önemlidir. Ataerkilliğin inşa edilmesinde gelenekler, sosyal pratikler, inanç ve değerler sisteminin önemine vurgu yapılan yapıtta özgürlüklerinin sınırları erkekler tarafından çizilen kadınların evlilik, aile hayatı, hane içi sorumluluklar, namus ve bekâret gibi kavramlar hakkında düşüncelerine yer verilmiştir.

Teşekkür

Önemli katkılarından dolayı Hacettepe Üniversitesi Sosyoloji Bölümü Emekli öğretim Üyesi Prof. Dr. Tülin İÇLİ ve Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fak. Öğretim üyesi Prof. Dr. İsmail DOĞAN hocama çok teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Ali, S. (2019). Kürk Mantolu Madonna. İstanbul: Olympia Yayınları.
  • Aras, İ. (2014). Sabahattin Ali’nin Kürk Mantolu Madonna’sı ile Max Frisch’in Çarpık Sevda adlı Eserinin Yabancılaşma Ekseninde Karşılaştırılması. Journal of Worlds of Turks-Zeitschrift für die Welt Der Türken ZfWT, 6(3), 229-237.
  • Aydoğan, B. (2014). Sabahattin Ali'nin Yaşamı ve Yapıtlarına Genel Bir Bakış. (Ed. Demir, N & Yıldırım, F.). Prof. Dr. Mehmet Özmen Armağan Kitabı İçinde (s. 61-94). Adana: Çukurova Üniversitesi Basımevi.
  • Balcı, A. (2000). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara: Pegem Akdemi Yayınları.
  • Berktay, F. (2009). Tek Tanrılı Dinler Karşısında Kadın. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Berktay, F. (2011). Feminist Teoride Açılımlar. (Ed. Ecevit, Y. & Karkıner, N.). Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları İçinde (s. 2-23). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi. Teknikler ve Örnek Çalışmalar. Ankara: Siyasal Yayınları.
  • Connell, R. W. (2016). Toplumsal Cinsiyet ve İktidar, (Çeviren: Soydemir, C.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Dinçer, D. (2018). Kürk Mantolu Madonna’da Aşk, Bağlanma ve Toplumsal Cinsiyet, HECE Aylık Edebiyat Dergisi, 22(253), 652-668.
  • Demir, E. (2018). Kadınların Siyasal Katılımı Antalya’da AK Parti ve CHP Kadın Kolları Örneği, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), (Danışman: Doç. Dr. Gözde Yirmibeşoğlu), Antalya: Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demir, E. (2020). Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Kadının Siyasetteki Rolü ve Önemi. (Ed. Tansü, Y.E.). Abay Kunanbayev Anısına Türkiye ve Türk Dünyası Araştırmaları-III, İçinde (s. 833-863), Gaziantep: İKSAD Publishing House.
  • Demir, E. (2021a). Halit Ziya’nın Aşk-ı Memnu Romanında Kadın Temsillerinin Toplumsal Cinsiyet Açısından İncelenmesi. Turkish Academic Research Review, 6(1), 293-307.
  • Demir, E. (2021b). Kutadgu Bilig’de İnşa Edilen Kadın Kimliği Üzerine Sosyal bir İnceleme. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 3(4), 199-208.
  • Ecevit, Y. (2011). Toplumsal Cinsiyet Sosyolojisine Başlangıç. (Ed. Ecevit, Y. & Karkıner, N.). Toplumsal Cinsiyet Sosyolojisi İçinde (s.2-29). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Engels, F. (2013). Ailenin Özel Mülkiyetin ve Devletin Kökeni. (Çeviren: İlhan, H.). İstanbul: Sayfa Yayınları.
  • Eşitti Soysal, A. (2020). Kürk Mantolu Madonna’da Eril İktidarın Yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 0(32), 111-136.
  • Genç Acar, D. (2018). Social Reality and Women ın The Novels of Sabahattin Ali. Tarih ve Günce Atatürk ve Türkiye Cumhuriyeti Tarihi Dergisi, I(3), 29-50.
  • Göncüoğlu, M. Ö. (2017). Lonely Dreamers ın Dostoyevsk’s White Nights and Sabahattin Ali's Madonna in a Fur Coat: A Comparative Analysis. DTCF Dergisi, 57(1), 202-225.
  • Karaca, A. (1993). Sabahattin Ali'nin Öykülerinde Toplumsal Konular. AÜ Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Türkoloji Dergisi, 11(1), 221-232.
  • Karkıner, N. (2011). Aile ve Evlilik. (Ed. Ecevit, Y. ve Karkıner, N.). Toplumsal Cinsiyet Sosyolojisi, İçinde (s. 130-154), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Korkmaz R. (2016). Sabahattin Ali: İnsan ve Eser. İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Kuzu, A. (2013). Veri Toplama Araçlarında Bulunması Gerekenler. (Ed. Kurt, A.A.). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, İçinde (s. 117-138). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Özkan, U. B. (2019). Eğitim Bilimleri Araştırmaları İçin Doküman İnceleme Yöntemi. Ankara: Pegem Akdemi Yayınları.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, A. E. (2001). İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Tong, R. (1989). Feminist Thought: A Comprehensive Introduction. London: Unwin Hyman.
  • Sancar, S. (2009). Erkeklik: İmkânsız İktidar/Ailede, Piyasada ve Sokakta Erkekler. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Sancar, S. (2011). Erkeklik. (Ed. Ecevit, Y. & Karkıner, N.). Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları İçinde (s. 168-191). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • İlhan, N. (2012). Yabancılaşma Olgusu ve Kürk Mantolu Madonna Romanı. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(20), 41-59.
  • Ulutaş, N ve Ulu, E. (2015). Türk Romanında Kimlik Bunalımı. Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(8), 2095-2114.
  • Yetkin, G. B. (2018). Kürk Mantolu Madonna’da Klara Miliç İzleri. Gazi Türkiyat Dergisi, 0(22), 203-213.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, E. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.

SEBAHATTIN ALI'S MADONNA IN A FUR COAT AND AN INDEPENDENT WOMAN IN THE SHADOW OF GENDER NORMS: MARIA PUDER

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 16, 215 - 223, 30.06.2021
https://doi.org/10.31455/asya.936565

Öz

The subject of the research is how gender norms are constructed in Sabahattin Ali's work Madonna İn A Fur Coat. In the study, the characters in Madonna İn Fur Coats were examined on the gender axis and analyzed in sociological language. In the research, the scanning model was adopted and data was collected using the document analysis technique. During the document review, expressions related to the concepts of gender, patriarchy, power, femininity, masculinity and hierarchy were scanned in the work. The data obtained were classified into themes according to meaning and content, embodied by the expressions of characters related to gender and patriarchy and analyzed sociologically. As a result of the study, it was understood that the identity of independent and libertarian women, who reject gender norms and patriarchal hegemony, was built in the person of Maria Puder. The constructed female identity represents a woman who rejects gender norms, has achieved her social and economic freedom, and disapproves of sexist masculine hegemony in the public sphere and social relations. It is important that this woman is a woman who rejects the network of social relationships based on hierarchy and domination, rather than rejecting the biological sex. In addition, in the person of the character named Maria Puder, clues about the relationship between men and women of the period, the social status and importance of women were shared. The work is important in that it reveals how the patriarchal system of thought applies to social relations. Emphasizing the importance of traditions, social practices, beliefs and values in the construction of patriarchy, the work included the thoughts of women whose boundaries of freedom are drawn by men about concepts such as marriage, family life, household responsibilities, honor and virginity.

Kaynakça

  • Ali, S. (2019). Kürk Mantolu Madonna. İstanbul: Olympia Yayınları.
  • Aras, İ. (2014). Sabahattin Ali’nin Kürk Mantolu Madonna’sı ile Max Frisch’in Çarpık Sevda adlı Eserinin Yabancılaşma Ekseninde Karşılaştırılması. Journal of Worlds of Turks-Zeitschrift für die Welt Der Türken ZfWT, 6(3), 229-237.
  • Aydoğan, B. (2014). Sabahattin Ali'nin Yaşamı ve Yapıtlarına Genel Bir Bakış. (Ed. Demir, N & Yıldırım, F.). Prof. Dr. Mehmet Özmen Armağan Kitabı İçinde (s. 61-94). Adana: Çukurova Üniversitesi Basımevi.
  • Balcı, A. (2000). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara: Pegem Akdemi Yayınları.
  • Berktay, F. (2009). Tek Tanrılı Dinler Karşısında Kadın. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Berktay, F. (2011). Feminist Teoride Açılımlar. (Ed. Ecevit, Y. & Karkıner, N.). Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları İçinde (s. 2-23). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi. Teknikler ve Örnek Çalışmalar. Ankara: Siyasal Yayınları.
  • Connell, R. W. (2016). Toplumsal Cinsiyet ve İktidar, (Çeviren: Soydemir, C.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Dinçer, D. (2018). Kürk Mantolu Madonna’da Aşk, Bağlanma ve Toplumsal Cinsiyet, HECE Aylık Edebiyat Dergisi, 22(253), 652-668.
  • Demir, E. (2018). Kadınların Siyasal Katılımı Antalya’da AK Parti ve CHP Kadın Kolları Örneği, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), (Danışman: Doç. Dr. Gözde Yirmibeşoğlu), Antalya: Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Demir, E. (2020). Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Kadının Siyasetteki Rolü ve Önemi. (Ed. Tansü, Y.E.). Abay Kunanbayev Anısına Türkiye ve Türk Dünyası Araştırmaları-III, İçinde (s. 833-863), Gaziantep: İKSAD Publishing House.
  • Demir, E. (2021a). Halit Ziya’nın Aşk-ı Memnu Romanında Kadın Temsillerinin Toplumsal Cinsiyet Açısından İncelenmesi. Turkish Academic Research Review, 6(1), 293-307.
  • Demir, E. (2021b). Kutadgu Bilig’de İnşa Edilen Kadın Kimliği Üzerine Sosyal bir İnceleme. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 3(4), 199-208.
  • Ecevit, Y. (2011). Toplumsal Cinsiyet Sosyolojisine Başlangıç. (Ed. Ecevit, Y. & Karkıner, N.). Toplumsal Cinsiyet Sosyolojisi İçinde (s.2-29). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Engels, F. (2013). Ailenin Özel Mülkiyetin ve Devletin Kökeni. (Çeviren: İlhan, H.). İstanbul: Sayfa Yayınları.
  • Eşitti Soysal, A. (2020). Kürk Mantolu Madonna’da Eril İktidarın Yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 0(32), 111-136.
  • Genç Acar, D. (2018). Social Reality and Women ın The Novels of Sabahattin Ali. Tarih ve Günce Atatürk ve Türkiye Cumhuriyeti Tarihi Dergisi, I(3), 29-50.
  • Göncüoğlu, M. Ö. (2017). Lonely Dreamers ın Dostoyevsk’s White Nights and Sabahattin Ali's Madonna in a Fur Coat: A Comparative Analysis. DTCF Dergisi, 57(1), 202-225.
  • Karaca, A. (1993). Sabahattin Ali'nin Öykülerinde Toplumsal Konular. AÜ Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Türkoloji Dergisi, 11(1), 221-232.
  • Karkıner, N. (2011). Aile ve Evlilik. (Ed. Ecevit, Y. ve Karkıner, N.). Toplumsal Cinsiyet Sosyolojisi, İçinde (s. 130-154), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Korkmaz R. (2016). Sabahattin Ali: İnsan ve Eser. İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Kuzu, A. (2013). Veri Toplama Araçlarında Bulunması Gerekenler. (Ed. Kurt, A.A.). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, İçinde (s. 117-138). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Özkan, U. B. (2019). Eğitim Bilimleri Araştırmaları İçin Doküman İnceleme Yöntemi. Ankara: Pegem Akdemi Yayınları.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, A. E. (2001). İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Tong, R. (1989). Feminist Thought: A Comprehensive Introduction. London: Unwin Hyman.
  • Sancar, S. (2009). Erkeklik: İmkânsız İktidar/Ailede, Piyasada ve Sokakta Erkekler. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Sancar, S. (2011). Erkeklik. (Ed. Ecevit, Y. & Karkıner, N.). Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları İçinde (s. 168-191). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • İlhan, N. (2012). Yabancılaşma Olgusu ve Kürk Mantolu Madonna Romanı. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(20), 41-59.
  • Ulutaş, N ve Ulu, E. (2015). Türk Romanında Kimlik Bunalımı. Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(8), 2095-2114.
  • Yetkin, G. B. (2018). Kürk Mantolu Madonna’da Klara Miliç İzleri. Gazi Türkiyat Dergisi, 0(22), 203-213.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, E. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Erdi Demir 0000-0003-3227-5984

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 12 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Demir, E. (2021). SABAHATTİN ALİ’NİN KÜRK MANTOLU MADONNA’SI VE TOPLUMSAL CİNSİYET NORMLARI GÖLGESİNDE BAĞIMSIZ BİR KADIN: MARİA PUDER. Asya Studies, 5(16), 215-223. https://doi.org/10.31455/asya.936565

88x31.png  Asya Studies dergisinde yer alan eserler Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.