Araştırmanın konusu Sabahattin Ali’nin Kürk Mantolu Madonna yapıtında toplumsal cinsiyet normlarının nasıl inşa edildiğiyle ilgilidir. Araştırmada Kürk Mantolu Madonna’da yer alan karakterler toplumsal cinsiyet ekseninde incelenerek sosyolojik bir dille analiz edilmiştir. Araştırmada tarama modeli benimsenmiş ve doküman analizi tekniğiyle veriler toplanmıştır. Doküman incelemesi yapılırken yapıtta toplumsal cinsiyet, ataerkillik, iktidar, kadınlık, erkeklik ve hiyerarşi kavramlarıyla ilgili ifadeler taranmıştır. Elde edilen veriler anlam ve içeriğe göre temalara ayrılarak sınıflandırılmış, karakterlerin toplumsal cinsiyet ve ataerkillikle ilgili ifadeleriyle somutlaştırılarak sosyolojik olarak çözümlenmiştir. Araştırmada bulgu olarak toplumsal cinsiyet normları ve ataerkil hegemonyayı reddeden bağımsız ve özgürlükçü kadın kimliğinin Maria Puder şahsında inşa edildiği anlaşılmıştır. İnşa edilen kadın kimliği, toplumsal cinsiyet normlarını reddeden, sosyal ve ekonomik özgürlüğünü elde etmiş, kamusal alanda ve toplumsal ilişkilerde cinsiyetçi eril hegemonyayı onaylamayan bir kadını temsil etmektedir. Bu kadın, biyolojik cinsiyeti reddetmekten öte hiyerarşiye ve tahakküme dayalı sosyal ilişkiler ağını reddeden bir tip olması bakımından önemlidir. Ayrıca Maria Puder isimli karakterin şahsında dönemin kadın-erkek ilişkileri, kadının toplumsal statüsü ve önemi hakkında ipuçları paylaşılmıştır. Yapıt, ataerkil düşünce sisteminin toplumsal ilişkilere nasıl sirayet ettiğini ortaya koyması açısından önemlidir. Ataerkilliğin inşa edilmesinde gelenekler, sosyal pratikler, inanç ve değerler sisteminin önemine vurgu yapılan yapıtta özgürlüklerinin sınırları erkekler tarafından çizilen kadınların evlilik, aile hayatı, hane içi sorumluluklar, namus ve bekâret gibi kavramlar hakkında düşüncelerine yer verilmiştir.
Önemli katkılarından dolayı Hacettepe Üniversitesi Sosyoloji Bölümü Emekli öğretim Üyesi Prof. Dr. Tülin İÇLİ ve Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fak. Öğretim üyesi Prof. Dr. İsmail DOĞAN hocama çok teşekkür ederim.
The subject of the research is how gender norms are constructed in Sabahattin Ali's work Madonna İn A Fur Coat. In the study, the characters in Madonna İn Fur Coats were examined on the gender axis and analyzed in sociological language. In the research, the scanning model was adopted and data was collected using the document analysis technique. During the document review, expressions related to the concepts of gender, patriarchy, power, femininity, masculinity and hierarchy were scanned in the work. The data obtained were classified into themes according to meaning and content, embodied by the expressions of characters related to gender and patriarchy and analyzed sociologically. As a result of the study, it was understood that the identity of independent and libertarian women, who reject gender norms and patriarchal hegemony, was built in the person of Maria Puder. The constructed female identity represents a woman who rejects gender norms, has achieved her social and economic freedom, and disapproves of sexist masculine hegemony in the public sphere and social relations. It is important that this woman is a woman who rejects the network of social relationships based on hierarchy and domination, rather than rejecting the biological sex. In addition, in the person of the character named Maria Puder, clues about the relationship between men and women of the period, the social status and importance of women were shared. The work is important in that it reveals how the patriarchal system of thought applies to social relations. Emphasizing the importance of traditions, social practices, beliefs and values in the construction of patriarchy, the work included the thoughts of women whose boundaries of freedom are drawn by men about concepts such as marriage, family life, household responsibilities, honor and virginity.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 12 Mayıs 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 16 |
Asya Studies dergisinde yer alan eserler Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.