Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GRİMM MASALLARININ İÇERDİĞİ DEĞERLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 18, 189 - 200, 31.12.2021
https://doi.org/10.31455/asya.983632

Öz

İnsanın değerler dünyası, hayatı boyunca yaşadığı tecrübelerle şekillenmektedir. Her ne kadar ileriki yaşlarda insanın değerleri dönüşüme uğrasa da değerler eğitimi için en kritik dönem hayatın ilk yıllarıdır. Bu dönemde anne babanın modelliği, nasihatleri, yönlendirmeleri kadar masalların da önemli bir etkisi bulunmaktadır. Ülkemizde ve dünyada çocuklar tarafından en bilinen masalların başında Grimm masalları gelmektedir. Bu nedenle çocukların değerlerle ilk karşılaştığı materyallerden biri olan Grimm masallarının olumlu ve olumsuz yönleriyle incelenmesi önem arz etmektedir. Bu çalışmanın temel amacı Grimm masallarında hangi olumlu ve olumsuz unsurların ne sıklıkta yer aldığını belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda nitel araştırma veri toplama yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Grimm Kardeşlerin masallarından 51’i örneklem olarak alınmış ve ele alınan masallar içerik analizi ile incelenmiştir. İncelenen masallarda 341 olumlu değere karşın 469 olumsuz unsur yer aldığı tespit edilmiştir. Grimm masallarında en sık yer alan olumlu değerler sırasıyla sevgi, yardımseverlik, şefkat, iyilik yapmak, dostluk, sadakat, adalet, cesaret, nezaket ve dürüstlük iken, en az rastlanan değerler sabır, özveri, özdenetim, vefa, alçakgönüllülük, hoşgörü, cömertlik, sorumluluk, saygı, çalışkanlık ve dayanışmadır. En sık rastlanan olumsuz unsurlar sırasıyla şiddet, zararlı alışkanlıklar (sigara ve alkol kullanımı), yalan, kötülük, hilekârlık, hakaret, açgözlülük, hırsızlık, çıkarcılık, intikam ve kibir iken en az rastlanan olumsuz unsurlar sabırsızlık, nefret, intihar, cimrilik ve kıskançlıktır.

Kaynakça

  • Aktepe, V. (2010). İlköğretim 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde “Yardımseverlik” Değerinin Etkinlik Temelli Öğretimi ve Öğrencilerin Tutumlarına Etkisi, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), (Danışman: Doç. Dr. Bekir Buluç), Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bakırcı, N. ve Türkan, H. K. (2014). Kırım Tatar Masallarında Vatan Anlayışı, 12. Uluslararası Türk Dünyası Sosyal Bilimler Kongresi Kongre Bildirileri (2. Cilt) 30 Ağustos-6 Eylül 2014 (s. 1259-1264), Kazan/Tataristan: Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı.
  • Baş, T. ve Akturan, U. (2017). Sosyal Bilimlerde Bilgisayar Destekli Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Bozkurt, E. (2019). Karakter Eğitimi ve Değerler Eğitimi ile İlgili Temel Kavramlar. (Ed. S. Özer). Karakter ve Değerler Eğitimi İçinde (s. 5). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş.; Kılıç Çakmak, E.; Akgün, Ö. E.; Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2020). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çevik, M. (2008). Türkiye’de Batı Masalları ve Çocuklarımız. Gazi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 0(3), 115-130.
  • Danacı, F. E. (2010). Kültürlerarası Etkileşimdeki Rolü Açısından Kırmızı Başlıklı Kız Masallarının Çevirileri, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), (Danışman: Doç. Dr. Emine Bogenç Demirel), İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dilmaç, B. ve Ulusoy, K. (2020). Değerler Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Grimm Kardeşler. (2019). Grimm Masalları. İstanbul: Epsilon Yayınevi.
  • Güneş, H. (2006). Grimm Masallarının Olumsuz Eğiticilik Boyutu. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 98-111.
  • Gürbüz, S. ve Faruk, Ş. (2017). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Felsefe Yöntem Analiz. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Karakuş, N. ve Deniz, B. (2019). Türk ve Alman Masallarında Yer Alan İletilerin Kişisel Gelişime Katkı Sağlayıcılık Yönünden Karşılaştırılması. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 8(3), 1666-1686.
  • Kardaş, M. N. ve Çınarcı, M. N. (2018). Dil ve Edebiyat Eğitiminde Temel Disiplinler. (Editörler: M. N. Kardaş ve R. Koç). Dil ve Edebiyat Eğitimlerinin Temel Kavramları İçinde (s.13). Ankara: Pegem Akademi ve Yayıncılık.
  • Lewin, D. (2020). Between Horror and Boredom: Fairy Tales and Moral Education. Ethics and Education, 15(2), 213-231.
  • Mert, E. L. (2019). Grimm Kardeşlerden Hayvan Masalları Adlı Resimli Çocuk Kitabında Yer Alan Şiddet, Korku, Baskı ve Ceza Ögelerinin İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(62), 1068-1076.
  • Özer, B. (2019). Karakter ve Değerler Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Reinstein, G. (1983). Aesop and Grimm: Contrast in Ethical Codes and Contemporary Values. Children’s Literature in Education, 14(1), 44-53.
  • Silva, R. S. (2012). Fairy Tales and Moral Values: A Corpus-Based Approach. BELT Journal, 3(1), 133-145.
  • Wulandari, J. ve Darmojuwono, S. (2021). Adjectives Pertaining to Good and Evil in the Tales of The Brothers Grimm And Theiır Universal Values. International Review of Humanities Studies, 6(1) 157-172.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, B. H. (2013). Masalların Dönüşü Masalların Dönüşümü: Çağdaş Türk Edebiyatında Grimm Masallarının Metinlerarası Kullanımları (Murathan Mungan Örneği), (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), (Danışman: Prof. Dr. Ali Gültekin), Eskişehir: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

AN INVESTIGATION: VALUES IN BROTHERS GRIMM FAIRY TALES

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 18, 189 - 200, 31.12.2021
https://doi.org/10.31455/asya.983632

Öz

Our values can change at any time in our life. However, the most critical period is early childhood. In early childhood, fairy tales are so important for values education as well as parents’ modelling and counseling. Brothers Grimm fairy tales are the most famous fairy tales around the world. So, millions of children are introduced to values by Grimm fairy tales. That’s why it is so important to investigate Brothers Grimm tales in terms of values. The aim of this study is to find out which values there are in Grimm Brothers tales and what the frequency is. Toward this goal, qualitative research method was used. Data was collected by using document analysis method. 51 Brothers Grimm tales were analyzed. 341 moral values (such as love, helping, affection, friendship, etc.) and 469 negative elements (such as violence, alcohol, smoking, lying, insulting, etc.) found in Grimm Brother's fairy tales. The most frequent values were love, helpfulness, compassion, benevolence, friendship, loyalty, fairness, courage, kindness, and honesty respectively. The least frequent values were patience, devotion, self-control, fidelity, humility, tolerance, generosity, responsibility, respect, diligence, cooperation respectively. The most frequent negative elements were violence, bad habits (using alcohol and smoking), lying, malice, fraudulency, insulting, greed, robbery, self-seeking, revenge, and arrogance respectively. The least frequent negative elements were impatience, hatred, suicide, stinginess, and jealousy respectively.

Kaynakça

  • Aktepe, V. (2010). İlköğretim 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde “Yardımseverlik” Değerinin Etkinlik Temelli Öğretimi ve Öğrencilerin Tutumlarına Etkisi, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), (Danışman: Doç. Dr. Bekir Buluç), Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bakırcı, N. ve Türkan, H. K. (2014). Kırım Tatar Masallarında Vatan Anlayışı, 12. Uluslararası Türk Dünyası Sosyal Bilimler Kongresi Kongre Bildirileri (2. Cilt) 30 Ağustos-6 Eylül 2014 (s. 1259-1264), Kazan/Tataristan: Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı.
  • Baş, T. ve Akturan, U. (2017). Sosyal Bilimlerde Bilgisayar Destekli Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Bozkurt, E. (2019). Karakter Eğitimi ve Değerler Eğitimi ile İlgili Temel Kavramlar. (Ed. S. Özer). Karakter ve Değerler Eğitimi İçinde (s. 5). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş.; Kılıç Çakmak, E.; Akgün, Ö. E.; Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2020). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çevik, M. (2008). Türkiye’de Batı Masalları ve Çocuklarımız. Gazi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 0(3), 115-130.
  • Danacı, F. E. (2010). Kültürlerarası Etkileşimdeki Rolü Açısından Kırmızı Başlıklı Kız Masallarının Çevirileri, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), (Danışman: Doç. Dr. Emine Bogenç Demirel), İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dilmaç, B. ve Ulusoy, K. (2020). Değerler Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Grimm Kardeşler. (2019). Grimm Masalları. İstanbul: Epsilon Yayınevi.
  • Güneş, H. (2006). Grimm Masallarının Olumsuz Eğiticilik Boyutu. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 98-111.
  • Gürbüz, S. ve Faruk, Ş. (2017). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Felsefe Yöntem Analiz. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Karakuş, N. ve Deniz, B. (2019). Türk ve Alman Masallarında Yer Alan İletilerin Kişisel Gelişime Katkı Sağlayıcılık Yönünden Karşılaştırılması. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 8(3), 1666-1686.
  • Kardaş, M. N. ve Çınarcı, M. N. (2018). Dil ve Edebiyat Eğitiminde Temel Disiplinler. (Editörler: M. N. Kardaş ve R. Koç). Dil ve Edebiyat Eğitimlerinin Temel Kavramları İçinde (s.13). Ankara: Pegem Akademi ve Yayıncılık.
  • Lewin, D. (2020). Between Horror and Boredom: Fairy Tales and Moral Education. Ethics and Education, 15(2), 213-231.
  • Mert, E. L. (2019). Grimm Kardeşlerden Hayvan Masalları Adlı Resimli Çocuk Kitabında Yer Alan Şiddet, Korku, Baskı ve Ceza Ögelerinin İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(62), 1068-1076.
  • Özer, B. (2019). Karakter ve Değerler Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Reinstein, G. (1983). Aesop and Grimm: Contrast in Ethical Codes and Contemporary Values. Children’s Literature in Education, 14(1), 44-53.
  • Silva, R. S. (2012). Fairy Tales and Moral Values: A Corpus-Based Approach. BELT Journal, 3(1), 133-145.
  • Wulandari, J. ve Darmojuwono, S. (2021). Adjectives Pertaining to Good and Evil in the Tales of The Brothers Grimm And Theiır Universal Values. International Review of Humanities Studies, 6(1) 157-172.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, B. H. (2013). Masalların Dönüşü Masalların Dönüşümü: Çağdaş Türk Edebiyatında Grimm Masallarının Metinlerarası Kullanımları (Murathan Mungan Örneği), (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), (Danışman: Prof. Dr. Ali Gültekin), Eskişehir: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Bilal Yorulmaz

Nurcan Korkmaz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 17 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 18

Kaynak Göster

APA Yorulmaz, B., & Korkmaz, N. (2021). GRİMM MASALLARININ İÇERDİĞİ DEĞERLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Asya Studies, 5(18), 189-200. https://doi.org/10.31455/asya.983632