Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PRIMARY SCHOOL TEACHERS VIEWS ON POSITIVE SCHOOL CLIMATE

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 24, 43 - 66, 03.07.2023
https://doi.org/10.31455/asya.1256048

Öz

The aim of this study is to get teachers' ideas about creating a positive school climate. This study was carried out with 10 primary school teachers selected on a voluntary basis among primary school teachers in Antalya, in the academic year of 2022-2023. The research was carried out using qualitative research method and is based on the case model. A semi-structured interview form consisting of 6 open-ended questions developed by the researcher was used as a data collection tool in the research. Data were collected through face-to-face individual interviews. In the analysis of qualitative data, the data obtained as a result of the interviews with the teachers were classified as basic opinions and organized in a way to reveal the findings. In line with the answers given, the frequency frequency was shown in the tables and the content analysis was carried out by writing directly under the table with quotations. According to the research results; The teachers stated that they thought the school environment was open, they felt comfortable at school, there was no grouping at school, the communication between them was good in general, they helped each other in all matters, and there was an atmosphere of trust between the groups. Teachers emphasized that the atmosphere of their school is mostly affected by the positive attitudes of the positive management, the communication between their colleagues and the school environment. In addition, the general attitudes of the students and the parents' complaints, about CIMER the physical structure of the school, the equipment and equipment of the school affect the atmosphere of the school. According to the results of the study, suggestions were made to create a positive and strong organizational climate.

Kaynakça

  • Arslan, N. T. (2004). Örgütsel Performansı Belirleyici Bir Etmen Olarak Örgüt Kültürü ve İklimi Hakkında Bir Değerlendirme. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 203-228.
  • Baykal, İ. (2007). İlköğretim Okullarının Örgüt İkliminin Bazı Değişkeler Açısından İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). (Danışman: Yrd. Doç. Dr. Mehmet Dinçer). İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Creswell, J. W. (2021). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Siyasal Yayınları.
  • Dağlı, A. (2018). Örgütsel İklim. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Eriş, S. (2012). İlköğretim Okullarındaki Öğretmenlerin Okul İklimine İlişkin Algılarının Öğrenci Başarısıyla İlişkisi: Küçükçekmece İlçesi Örneği.(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). (Danışman: Prof. Dr. Sefer Ada). İstanbul: Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ertekin, Y. (1978). Örgüt İklimi. Ankara: Todaie Yayınları.
  • Gedikoğlu, T. & Tahaoğlu, F. (2010). İlköğretim Okullarının Örgüt İklimi: Gaziantep ili Şahinbey ve Şehitkamil İlçeleri Örneği. Milli Eğitim Dergisi, 40(186), 38-55.
  • Halis, M. & Uğurlu, Ö. Y. (2008). Güncel Çalışmalar Işığında Örgüt İklimi. ‘‘İş, Güç’’ Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 10(2), 101-123.
  • Hoy, W. K. & Miskel, C. G. (2015). Eğitim Yönetimi. (Çev. Ed.: S. Turan). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel Araştırma. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Özdemir, M. (2018). Eğitim Yönetimi (2 baskı). Ankara: Anı Yayınları.
  • Özdemir, S., Sezgin, F., Şirin, H., Karip, E. & Erkan, S. (2010). İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Okul İklimine İlişkin Algılarını Yordayan Değişkenlerin İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(38), 213-214.
  • Özgenel, M. (2020a). Örgüt ve Okul İkliminin Tanımı. İçinde, M. Özgenel (Ed.), Örgüt ve Okul İklimi (ss.1-14). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Özgenel, M. (2020b). Örgüt Iklimi ve Örgüt Kültürü. (Ed.: M. Özgenel). Örgüt ve Okul İklimi İçinde (s. 73-89). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Patton, M. Q. (2005). Qualitative Research. New York: John Wiley & Sons, Ltd.
  • Selçuk, M. (2016). İlk ve Ortaokul Öğretmenlerinin Okul İklimi Algıları ile İş Motivasyonları Arasındaki İlişki. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). (Danışman: Doç. Dr. Süleyman Göksoy). Düzce: Düzce Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Topçu, İ. (2019). Okul İklimi ve Kültürü. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ural, A. (2014). Gazi Üniversitesi’nde Örgütsel İklim. Amme İdaresi Dergisi, 47(2), 145-165.
  • Varol, M. (1989). Örgüt Kültürü ve Örgüt İklimi. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 44(1), 195-222.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemler, (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

OLUMLU OKUL İKLİMİ OLUŞTURMADA İLKOKUL ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 24, 43 - 66, 03.07.2023
https://doi.org/10.31455/asya.1256048

Öz

Bu çalışmanın amacı öğretmenlerin olumlu okul iklimi oluşturma hakkındaki fikirlerini almaktır. Bu çalışma 2022-2023 eğitim öğretim yılında Antalya ili Döşemealtı ilçesinde bulunan ilkokul öğretmenleri arasında gönüllülük esasına göre seçilen 10 ilkokul öğretmeniyle mümkün olan en çok yönlü ve ölçüt örnekleme yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma nitel araştırma yöntemi kullanarak gerçekleştirilmiş olup durum modeline dayanmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen 6 tane açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veriler yüz yüze bireysel görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Nitel verilerin analizinde öğretmenler ile yapılan görüşmelerin sonucunda elde edilen veriler temalar şeklinde sınıflandırılarak bulguları ortaya çıkaracak şekilde düzenlenmiştir. Verilen cevaplar doğrultusunda frekans sıklığı tablolarda gösterilmiş ve tablo altına doğrudan alıntılarla yazılarak içerik analizi yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; öğretmenler okul ortamının açık olduğunu düşündüklerini, okulda kendilerini rahat hissettiklerini, okulda gruplaşmanın olmadığını, aralarındaki iletişimin genel olarak iyi olduğunu, her konuda birbirleri ile yardımlaşmanın olduğunu ve gruplar arasında güven ortamının hâkim olduğunu belirtmişlerdir. Öğretmenler okullarının atmosferini en çok, olumlu yönetiminin olumlu tutumlarının, meslektaşları arasındaki iletişimin ve okul ortamının etkilediğini vurgulamışlardır. Ayrıca öğrencilerin genel tutumları ve velilerin cimer şikâyetleri, okulun fiziki yapısı, okulun araç gereç durumu ve donanımı okulun atmosferini etkilemektedir. Çalışma sonuçlarına göre güçlü olumlu sağlıklı bir örgüt iklimi oluşturmak için önerilerde bulunmuştur.

Kaynakça

  • Arslan, N. T. (2004). Örgütsel Performansı Belirleyici Bir Etmen Olarak Örgüt Kültürü ve İklimi Hakkında Bir Değerlendirme. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 203-228.
  • Baykal, İ. (2007). İlköğretim Okullarının Örgüt İkliminin Bazı Değişkeler Açısından İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). (Danışman: Yrd. Doç. Dr. Mehmet Dinçer). İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Creswell, J. W. (2021). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Siyasal Yayınları.
  • Dağlı, A. (2018). Örgütsel İklim. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Eriş, S. (2012). İlköğretim Okullarındaki Öğretmenlerin Okul İklimine İlişkin Algılarının Öğrenci Başarısıyla İlişkisi: Küçükçekmece İlçesi Örneği.(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). (Danışman: Prof. Dr. Sefer Ada). İstanbul: Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ertekin, Y. (1978). Örgüt İklimi. Ankara: Todaie Yayınları.
  • Gedikoğlu, T. & Tahaoğlu, F. (2010). İlköğretim Okullarının Örgüt İklimi: Gaziantep ili Şahinbey ve Şehitkamil İlçeleri Örneği. Milli Eğitim Dergisi, 40(186), 38-55.
  • Halis, M. & Uğurlu, Ö. Y. (2008). Güncel Çalışmalar Işığında Örgüt İklimi. ‘‘İş, Güç’’ Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 10(2), 101-123.
  • Hoy, W. K. & Miskel, C. G. (2015). Eğitim Yönetimi. (Çev. Ed.: S. Turan). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel Araştırma. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Özdemir, M. (2018). Eğitim Yönetimi (2 baskı). Ankara: Anı Yayınları.
  • Özdemir, S., Sezgin, F., Şirin, H., Karip, E. & Erkan, S. (2010). İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Okul İklimine İlişkin Algılarını Yordayan Değişkenlerin İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(38), 213-214.
  • Özgenel, M. (2020a). Örgüt ve Okul İkliminin Tanımı. İçinde, M. Özgenel (Ed.), Örgüt ve Okul İklimi (ss.1-14). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Özgenel, M. (2020b). Örgüt Iklimi ve Örgüt Kültürü. (Ed.: M. Özgenel). Örgüt ve Okul İklimi İçinde (s. 73-89). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Patton, M. Q. (2005). Qualitative Research. New York: John Wiley & Sons, Ltd.
  • Selçuk, M. (2016). İlk ve Ortaokul Öğretmenlerinin Okul İklimi Algıları ile İş Motivasyonları Arasındaki İlişki. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). (Danışman: Doç. Dr. Süleyman Göksoy). Düzce: Düzce Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Topçu, İ. (2019). Okul İklimi ve Kültürü. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ural, A. (2014). Gazi Üniversitesi’nde Örgütsel İklim. Amme İdaresi Dergisi, 47(2), 145-165.
  • Varol, M. (1989). Örgüt Kültürü ve Örgüt İklimi. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 44(1), 195-222.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemler, (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ramazan Gök 0000-0002-5432-8971

Murat Tarayan 0000-0001-9776-1815

Yayımlanma Tarihi 3 Temmuz 2023
Gönderilme Tarihi 24 Şubat 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 24

Kaynak Göster

APA Gök, R., & Tarayan, M. (2023). OLUMLU OKUL İKLİMİ OLUŞTURMADA İLKOKUL ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ. Asya Studies, 7(24), 43-66. https://doi.org/10.31455/asya.1256048