تم الدراسة ثلاثة عشر شاهد قبر تعود إلى عهد آل أيدين، وتقع في مقبرة جامع محمد بك الأيديني في بلدة بركي. وقد تم تناول هذه الشواهد كوحدة واحدة دون تمييز بين الشواهد الرأسية والقدمية، من حيث المادة، النمط، الزخرفة، والنقوش الكتابية. أظهرت الدراسة أن هذه الشواهد تأخذ شكلاً قائماً مستطيلاً مع جسم مزوّد بأعمدة صغيرة وتاج علوي. من الناحية التاريخية، تبيّن أن الشواهد المدروسة تعود إلى الأعوام: 1378، 1381، 1382، 1383، 1384، 1385، 1390، 1392، 1400، 1414، 1417، وإلى القرنين الرابع عشر والخامس عشر في عهد آل أيدين.
ومع ذلك، فإن بعض الشواهد قد تآكلت نقوشها بدرجة كبيرة، مما جعل من الصعب تحديد تواريخها بدقة. أقدم هذه الشواهد يعود إلى عام 1378م، أما أحدثها فيرجع إلى عام 1417م وإلى الفترة الواقعة بين القرنين الرابع عشر والخامس عشر. وجميع الشواهد مصنوعة من الرخام، وقد استُخدمت فيها غالبًا تقنية الحفر الغائر. وتبيّن أن كامل أسطح الشواهد قد زُيّنت بزخارف مختلفة. وقد تزيّنت الأجزاء العلوية (التاج) بزخارف نباتية مكونة من النخيل، الأغصان المتمايلة، وأشكال الزخارف العربية (رومي)، في حين امتلأت الأجزاء الأخرى بالنقوش الكتابية. لا تقتصر أهمية شواهد القبور من عهد آل أيدين على خصائصها الشكلية فحسب، بل تشمل أيضًا ما تحمله من زخارف، ودقة النقش، والأساليب الفنية المتبعة، مما يكشف عن التأثيرات الثقافية والمعطيات الفنية لذلك العصر.
Birgi Aydınoğlu Mehmed Bey Cami Haziresin’deki Aydınoğulları Dönemi Mezar Taşları adlı bu çalışmamızda, 13 adet mezar taşı ele alınmıştır. Ele alınan mezar taşları baş ve ayak şahidesi olarak ayırt edilmeksizin bir bütün olarak malzeme, tipoloji, süsleme ve kitabe açısından incelenmiştir. Mezar taşlarının Düşey dikdörtgen sütunceli gövde ve tepelikli formlarda oldukları anlaşılmıştır. Tarihsel olarak; bu çalışmada ele aldığımız mezar taşlarının 1378, 1381, 1382, 1383, 1384, 1385, 1390, 1392, 1400, 1414, 1417 ve 14, 15 yüzyıla Aydınoğulları dönemine ait oluğu tespit edilmiştir. Lakin Bazı mezar taşlarının üzerinde yer alan tarihler okunmuş, bazıları ise kitabelerinin aşırı aşınmış olmasından dolayı okunamadıklarından kesin olarak tarihlendirilememiştir. Mezar taşları içerisinde en erken tarihli olanının 1378 yılına, en geç tarihli olanının ise 1417 ve 14-15 yüzyıla dayandığı görülmektedir. Tümü mermer malzemeli olan mezar taşlarında genellikle oyma tekniği tercih edilmiştir. Genel olarak mezar taşlarının bütün yüzeyleri çeşitli süslemelerle değerlendirilmeye çalışılmıştır. Üst bölümleri (tepelik kısmı) palmet, kıvrık dal ve rûmîlerden oluşan bitkisel süslemelerle; diğer bölümler ise kitabelerle doldurulmuştur. Aydınoğulları Dönemi Mezar Taşları sadece biçimsel özellikleri bakımdan değil üzerlerinde taşıdıkları süslemeler, taşın işleniş biçimi, işleme yöntemi ve süslemelerin ayrıntılı tanımlarıyla ele alınarak döneminin kültür etkilerinin yanı sıra sanatımıza o dönemde yansımış olan yenilikleri keşfetmek de bu bilimsel çalışmanın amaçlarından bir kısmını oluşturmaktadır.
In this study titled Aydınoğulları Period Gravestones in Birgi Aydınoğlu Mehmed Bey Mosque Haziresin, 13 gravestones were discussed. The tombstones considered were examined as a whole, in terms of material, typology, decoration and inscription, without distinguishing between head and foot testimonies. It was understood that the gravestones were in vertical rectangular columnar body and crowned forms. Historically; It has been determined that the tombstones we discussed in this study belong to the Aydınoğulları period in 1378, 1381, 1382, 1383, 1384, 1385, 1390, 1392, 1400, 1414, 1417 and the 14th and 15th centuries. But the dates on some tombstones were read, Some of them cannot be dated precisely because their inscriptions are too worn and cannot be read. It is seen that the earliest of the tombstones dates back to 1378, and the latest dates back to 1417 and the 14-15 centuries. The carving technique was generally preferred on the tombstones, which were all made of marble. Ingeneral, all surfaces of the tombstones have been tried to be evaluated with various decorations.The upper parts (the hilly part) are decorated with vegetal decorations consisting of palmettes, curved branches and rumi; Other sections are filled with inscriptions. Tombstones of the Aydınoğulları Period are distinguished not only by their formal features but also by the decorations they carry on them. One of the aims of this scientific structure is to explore the cultural influences of the period, as well as the innovations reflected in our art at that time, by examining the detailed descriptions of the way the stone was processed, the processing method and the decorations.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kültürel çalışmalar (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 14 Mayıs 2025 |
Kabul Tarihi | 5 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 13 |
Dergimiz CrossRef üyesidir. Akademik Tarih ve Araştırmalar DergisiCC BY-NC-ND 4.0 lisansı altında lisanslanmıştır©