Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COĞRAFYA ÖĞRETMENİ ADAYLARININ AKILLI CİHAZLARDA COĞRAFİ BİLGİ VE BECERİ KAZANDIRABİLECEK UYGULAMALARI KULLANMALARINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ

Yıl 2017, Cilt: 22 Sayı: 38, 251 - 274, 18.07.2017
https://doi.org/10.17295/ataunidcd.298825

Öz

Bu
araştırmanın amacı, her geçen gün hayatımızda daha fazla yer tutan akıllı
cihazların (akıllı telefon, tablet vb.) ve bu cihazlar tarafından sunulan
coğrafi bilgi ve beceri kazandırabilecek uygulamaların, coğrafya öğretmeni
adayları tarafından kullanılma durumunu belirlemektir. Araştırma 2015-2016
eğitim öğretim yılında Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fatih Eğitim Fakültesi,
Coğrafya Eğitimi Anabilim Dalı’nda öğrenim gören 43 coğrafya öğretmeni adayının
katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Betimsel tarama modeline dayalı
gerçekleştirilen araştırmanın verileri yapılandırılmış bir görüşme formu
kullanılarak toplanmış, frekans ve yüzde kullanılarak analiz edilmiştir. Buna
göre, akıllı cihazlar öğretmen adayları tarafından yoğun olarak ve en çok da
sosyal paylaşım sitelerini ve uygulamalarını kullanmak, video, müzik, oyunlar
ile boş vakitleri değerlendirmek amacıyla kullanılmaktadır. Bununla birlikte
akıllı cihazlarda eğitsel ve coğrafi bilgi-beceri kazandıran uygulamaların
kullanımı ise oldukça düşük düzeydedir.

Kaynakça

  • Aydın, K. (2004). Üniversite Öğrencilerinin Cep Telefonu Kullanımı Ve GSM Operatörü Tercihleri Üzerine Bir Çalışma, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9 (1): 149-164.
  • Bal, E. (2013). Teknoloji çağında cep telefonu kullanım alışkanlıkları ve motivasyonlar: Selçuk Üniversitesi öğrencileri üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Batmaz, B., Çelik, Z., Bayılmış, C. ve Kırbaş, İ. (2015). Akıllı Telefon Temelli Birey Takip Sistemi. SAÜ Fen Bilimleri Dergisi, 19 (1), 75-82.
  • BTK, 2016. Mobil İletişimde Yeni Teknoloji 4.5G. https://www.btk.gov.tr adresinden 5 Kasım 2016 tarihinde edinilmiştir.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi Yayınevi, Ankara.
  • Chiu, S. (2014).The Relationship Between Life Stress and Smartphone Addiction On Taiwanese University Student: A Mediation Model of Learning Self-Efficacy and Social Self-Efficacy. Computers in Human Behavior, 34, 49–57.
  • Çakır, H. ve Arslan, İ. (2013). Mobil Cihazlar İçin Ders İçerik Paketlerinin Geliştirilmesi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 6 (3), 24-34.
  • Doğanay, H. (2014). Coğrafya Öğretim Yöntemleri. Pegem Akademi Yayınevi, Ankara.
  • Elmas, O., Kete, S., Hızlısoy, S. S. ve Kumral, H. N. (2015). Teknolojik Cihaz Kullanım Alışkanlıklarının Okul Başarısı Üzerine Etkisi. SDÜ Sağlı Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(2), 49-54.
  • Gülmez, M. (2005). Üniversite Öğrencilerinin Cep Telefonu Satın Alma ve Kullanımını Etkileyen Faktörler: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi ile Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitelerinde Bir Uygulama, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24: 37-62.
  • Gümüş, İ. ve Örgev, C. (2015). Önlisans Öğrencilerinin Akıllı Telefon Kullanımlarının Başarı Ve Harcama Düzeylerine Olası Etkileri Üzerine Bir Araştırma. 1st Internatıonal Symposıum On Crıtıcal And Analytıcal Thınkıng –ISCAT kongresinde sunulan bildiri. Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Hayta, G. (2014). iOS platformu için tıbbi etkinlik ve kongre uygulaması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Başkent Üniversitesi, Ankara.
  • Karaaslan, A. İ. ve Budak, L. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Cep Telefonu Özelliklerini Kullanımlarının ve Gündelik İletişimlerine Etkisinin Araştırılması. Journal of Yaşar University. 26(7) 4548 – 4525.
  • Kesen, M. (2012). Akıllı Mobil Cihazları Etkin Kullanmak İçin En İyi Uygulamalar. İdarecinin Sesi, 12, 86-90.
  • Kesler, T. (2008). Coğrafya öğretiminde internet. R. Özey ve A. Demirci (Ed.), Coğrafya Öğretiminde Yöntem ve Yaklaşımlar içinde (s. 241-274). İstanbul: Aktif Yayınevi.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi (19. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Lee, S.Y. (2014). Examining the Factors That Influence Early Adopters’ Smartphone Adoption: The Case of College Students, Telematics and Informatics, 31, 308-318.
  • Leung, Louis and Wei, Ran (2000). More than Just Talk on the Move: Uses and Gratifications of the Cellular Phone, Journalism and Mass Communication Quarterly, 77 (2): 308-320.
  • McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2014). Research in education: Evidence-based inquiry. Pearson Higher Ed.
  • MEB (2011). Talim ve terbiye kurulu başkanlığı, coğrafya dersi öğretim programı (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar). Ankara: 2011. http://ttkb.meb.gov.tr/program.aspx adresinden 14 Eylül 2016 tarihinde edinilmiştir.
  • MEB (2015). Talim ve terbiye kurulu başkanlığı, Ortaöğretim coğrafya dersi (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: 2015. http://ttkb.meb.gov.tr/program.aspx adresinden 15 Haziran 2016 tarihinde edinilmiştir.
  • Önder, M. ve Narin, B. (2013). Akıllı Telefonlar Ve Mobil Uygulamaların (Apps) Dermatolojide Kullanımı. Türkderm-Deri Hastalıkları ve Frengi Arşivi Dergisi, 47, 1-6.
  • Özata, F. Z. (2009). İleri teknoloji yeniliği olarak akıllı telefonların genç tüketiciler tarafından benimsenmesinde etkili olan faktörler. Yayınlanmamış doktora tezi. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Özcan, Y. Z. ve Koçak, A. (2003). Research Note: A Need or a Status Symbol? Use of Cellular Telephones in Turkey, European Journal of Communication, 18 (2), 241-254.
  • Özkoçak, Y. (2016). Türkiye’de Akıllı Telefon Kullanıcılarının Oyalanma Amaçlı Tercih Ettikleri Mobil Uygulamalar. Global Media Journal TR Edition, 6, (12), 106-130.
  • Park, N., Kim, Y., Shon, H. ve Shim, H. (2013). Factors İnfluencing Smartphone Use and Dependency in South Korea. Computers in Human Behavior 29, 1763–1770.
  • Smith, A. (2011). Smartphone Adoption and Usage, Pew http://www.pewinternet.org/ 2011/07/11/smartphone-adoption-and-usage/ (Erişim Tarihi:10.11.2016).
  • Suki, N. M. (2013). Students’ Demand for Smartphones: Structural Relationships of Product Features, Brand Name, Product Price and Social Influence, Campus-Wide Information System, 30(4), 236-248.
  • Şahan, H. H. (2010). İnternet tabanlı öğrenme. Ö. Demirel (Ed.), Eğitimde Yeni Yönelimler içinde (s. 233-244). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Taner, N. (2013). Kullanıcıların Akıllı Telefonları Değerlendirmeleri: Kastamonu Şehir Merkezinde Bir Uygulama. Uluslarası İşletme ve Yönetim Dergisi, 2 (1), 127-140.
  • Tarımer, İ., Şenli, S. ve Doğan, E. (2010). Mobil İletişim Cihazları İle Öğrenim Materyallerine Erişim Sağlayan Bir Yazılım Tasarımı. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 3 (3), 1-6.
  • Tatlı, H. (2015). Akıllı Telefon Seçiminin Belirleyicileri: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama. Çankısı Karatekin Üniversitesi İİBF Dergisi, 2, 549-567.
  • Tufan, M., Baykara, M., Güler, Z. ve Avcı, E. (2011). Açık Kaynak Mobil İletişim Sistemleri: Android İşletim Sistemi. Elektrik-Elektronik ve Bilgisayar Sempozyumunda sunulan bildiri. Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • TUİK, (2015) Tanım ve Kavramlar. http://www.tuik.gov.tr adresinden 1 Mayıs 2015 tarihinde edinilmiştir.
  • TUİK, (2016) Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, 2014. http://www.tuik.gov.tr adresinden 1 Kasım 2016 tarihinde edinilmiştir.
  • Uğur, N. G. ve Turan, A. H. (2015). Üniversite Öğrencilerinin Mobil Uygulamaları Kabulü Ve Kullanımı: Sakarya Üniversitesi Örneği. İnternet Uygulamaları ve Yönetimi, 6 7(2), 63-79.
  • Van Deursen, A. J., Bolle, C. L., Hegner, S. M. ve Kommers, P. A. M. (2015). Modeling Habitual and Addictive Smartphone Behavior: The Role of Smartphone Usage Types, Emotional İntelligence, Social Stress, Self-Regulation, Age, and Gender. Computers in Human Behavior, 45, 411-420.
  • Yavuz, K. E. (2005). Yeniden yapılanan sınıflar için aktif öğrenme yöntemleri. Ankara: Ceceli Yayınları.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mete Alım

Selim Siyamoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 18 Temmuz 2017
Gönderilme Tarihi 19 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 22 Sayı: 38

Kaynak Göster

APA Alım, M., & Siyamoğlu, S. (2017). COĞRAFYA ÖĞRETMENİ ADAYLARININ AKILLI CİHAZLARDA COĞRAFİ BİLGİ VE BECERİ KAZANDIRABİLECEK UYGULAMALARI KULLANMALARINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Doğu Coğrafya Dergisi, 22(38), 251-274. https://doi.org/10.17295/ataunidcd.298825

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License

29929