Purpose: White cheese, xylitol chewing gum and black tea are frequently consumed in the Turkish community. The aim of this study is to investigate the effects of these foods which are consumed during or after meal on saliva pH and to assess them in terms of dental healty.
Materials and Method: The saliva pH was measured before the consuming of these foods and after their consuming at time intervals of 1, 5, 15, 30 and 45 min. These foods were given alone or following the 10% glucose solution.
Results: It was determined that the pH value of cheese group was statistically higher level than the others. In addition, it was observed that the pH values of xylitol chewing gum and black tea groups were higher level than their baseline levels.
Conclusion: The raise with cheese group caused at saliva pH is in a statistically higher level than the other groups. But, it was also determined that the other foods caused raise at saliva pH.
Amaç: Beyaz peynir, ksilitollü sakız ve siyah çay Türk toplumunda sıkça tüketilmektedir. Bu çalışmanın amacı, yemek esnasında ya da yemekten sonra tüketilen bu besinlerin tükürük pH’sına olan etkisini incelemek ve dental sağlık açısından değerlendirmektir. Bireyler ve Yöntem: Tükürük pH’sı başlangıçta ve besinlerin alımını takiben 1, 5, 15, 30 ve 45. dakikalarda ölçülmüştür. Bu üç besin tek başlarına ya da %10’luk glukoz solusyonunu takiben verilmiştir. Bulgular: Peynir grubunda ölçülen pH değerinin diğer gruplara göre anlamlı ölçüde yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca sakız ve çay grubunda ölçülen pH değerlerinde görülmüştür. Sonuç: Peynir grubunun tükürük pH’sında meydana getirdiği artış diğer gruplara göre anlamlı ölçüde yüksektir. Bunun yanı sıra diğer besinlerin de tükürük pH’sında artış sağladığı tespit edilmiştir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Diş Hekimliği |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 2011 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. Tıklayınız.