Amaç: Bu çalışmanın amacı,
Ankara’da bulunan engelli okullarına devam etmekte olan 93 engelli öğrencinin
demografik özelliklerini, ağız diş sağlığı durumunu ve ağız sağlığı
alışkanlıklarını ortaya koymaktır.
Gereç ve Yöntem: Bu çalışmaya,
Ankara’da engelliler okullarına devam eden 93 engelli öğrenci dahil edilmiştir.
Veri elde etmek amacıyla ağız içi muayenenin yanısıra daha önce denenmiş ve kişisel
bilgileri içermeyen bir anket formu veri elde etmek amacıyla
kullanılmıştır. Anket, diş hekimliği
fakültesinde son sınıfta okuyan öğrenciler tarafından yapılmıştır. Anketteki
sorular, öğrencilerin sosyo - demografik özelliklerini, diş hekimine gitme
sıklığını, oral hijyen araçlarının kullanımını, ve ağız sağlığı durumunu
değerlendirmektedir. Muayene esnasında DMFT/DMFS ve dmft/dmfs değerleri
hesaplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde, sıklık dağılımının yanı sıra,
ANOVA, t- tesi, Ki-kare ve Fisher’s Exact Test kullanılmıştır. P<0.05
olduğunda anlamlı kabul edilmiştir.
Bulgular: Çalışmaya, yaş
ortalaması 12.92 yıl olan, 42 (%45,2)’si kız, 51 (%54,8)’i erkek toplam 93
engelli öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin %71’i günde en az 1 defa dişini
fırçaladığını bildirmiştir. Kız ve erkek öğrencilerin diş fırçalama
alışkanlıkları, diş hekimine gitme sıklığı ve öğün aralarında yeme ve öğün
atlama alışkanlığı arasındaki ilişki anlamlı bulunmamıştır (sırasıyla; p=0.724,
p=0.273, p=0.357, p=0.365). Öğrencilerin yaşının artmasıyla, DMFS, dmft ve dmft
değerlerinin artması arasındaki ilişki istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur
(sırasıyla; p=0.025, p=0.003, p=0.022).
Sonuç: Öğrencilerin yaşının
artmasıyla DMFT değerinin artması anlamlı değilken (p=0.111) DMFS değerinin
artması anlamlı bulunmuştur (p=0.025). Günlük diş fırçalama sıklığının en çok
günde 1 defa olduğu göz önüne alındığında ağız sağlığı için riskli gruptaki
öğrenciler olan engelli öğrencilerde koruyucu uygulamalar önemli bir yer
tutmaktadır.
Anahtar Kelimeler: engellilik, ağız diş
sağlığı, ağız hijyeni, DMFS/dmfs,
DMFT/dmft
THE STATUS OF ORAL HEALTH OF DISABLED CHILDREN ATTENDING
SPECIAL SCHOOLS IN ANKARA
ABSTRACT
Aim: To describe the
demographic and oral characteristics of 93 disabled participants attending
special schools in Ankara.
Material and Methods:
Ninety-three
participants attending special schools in Ankara were included. An anonymous
and structured questionnaire, including demographic characteristics, frequency
of dental visits/tooth brushing, using of oral hygiene tools and oral health
status was used to obtain the data. The questionnaire was implemented by the 5th
grade students of the School of Dentistry. DMFT/DMFS and dmft/dmfs were
calculated during the oral examination. The data were analyzed by age, sex and
educational status, oral health status/habits using frequency distribution,
ANOVA, t- test, chi-square test, fisher’s exact test. P value was set at 0.05
Results: A total of 93
participants comprising 42 girls (45.2%) and 51 boys (54.8%) with mean age was
12.92 years attended in this study. 71.0% of the participants reported to brush
their teeth at least once a day. There
were no significant differences in respect to frequency of tooth brushing and
dental visit, eat a snack and skip meals (p=0.724, p=0.273, p=0.357, p=0.365,
respecti- vely) by sex. However there was a significant relationship between
the age and DMFS, dmft ve dmft scores (p=0.025, p=0.003, p=0.022,
respectively). These scores increased with the increased age.
Conclusion: The increase in DMFS
was found to be significant (p = 0.025) while the increase in DMFT was not
found to be significant (p = 0.111). Considering that frequency of daily tooth
brushing was no more than once a day, preventive treatments have an important
role in oral health maintenance of disabled children, who are in the high risk group for oral health.
Keywords: disabled, oral
health, oral hygiene, DMFS/ dmfs, DMFT/ dmft
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 28 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. Tıklayınız.