Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HEKİM ADAYLARININ AĞIZ-DİŞ SAĞLIĞI ALIŞKANLIKLARI VE BİLGİ DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2019, Cilt: 29 Sayı: 2, 189 - 196, 22.03.2019
https://doi.org/10.17567/ataunidfd.496011

Öz



ÖZ



Amaç: Genel sağlık
sorunları ile ağız-diş sağlığı sorunlarının birbirlerini etkiliyor olması,
hekimler ve diş hekimlerinin koruyucu yöntemler ve tedaviler açısından ortak
çalışmasının önemini göstermektedir. Ülkemizde yüz bin kişiye düşen hekim
sayısı 179 iken diş hekimi sayısı 32’dir. Bölgeler arasında bu fark daha da derinleşmektedir.
Bu duruma bağlı olarak ortaya çıkan genel ve ağız-diş sağlığı hizmet eşitsizliklerini
gidermek için hekimlerin temel ve acil ağız-diş sağlığı bilgisi eğitimi
almaları önemlidir. Tıp fakültesi eğitimi kapsamında, ağız-diş sağlığı ve
ağız-diş sağlığının genel sağlık ile ilişkisi hakkında yeterli bir eğitimin
mevcut olmadığı bilinmektedir. Bu çalışmanın amacı, son sınıfta okuyan tıp
fakültesi öğrencilerinin ağız-diş sağlığı alışkanlıklarını belirlemek, bu
konudaki bilgi düzeylerini ölçmek ve belirlenen eksikliklere çözüm önerileri
sunmaktır.



Gereç ve Yöntem:
Kesitsel
nitelikte planlanan çalışma, Adnan
Menderes Üniversitesi Tıp Fakültesi son sınıfta öğrenim gören 110 (%85,9)
öğrenci ile gerçekleştirildi. Öğrencilerin, hazırlanan 50 soruluk anketi,
gözetim altında ve kendi kendilerine doldurmaları sağlandı. Elde edilen
veriler, istatistiksel olarak değerlendirildi.



Bulgular: Öğrencilerin %59,1’inin
günde 2-3 kez, %60’ının 2-3 dakika süre ile dişlerini fırçaladığı, %56’sının
floridli diş macunu kullandığı ve %43,1’inin diş macunun floridli olup
olmadığını bilmediği belirlendi. Katılımcıların %29,1’inin ilk kez diş hekimine
6 yaşından daha küçük iken %21,8’inin ise 21 yaşından sonra gittiği, %29,2’sinin
son diş hekimi ziyaretine kontrol için gittiği ve %76,6’sının son diş hekimi
ziyaretinin üzerinden 6 aydan fazla süre geçtiği görüldü. Sorulan toplam 40
bilgi sorusundan doğru yanıtlanan soru sayısı ortancası 20 (min:1; maks: 34)
bulundu.



Sonuç: Çalışmaya dahil edilen tıp fakültesi
son sınıf öğrencilerinin ağız-diş sağlığı konusunda yeterli bilgi seviyesine
sahip olmadıkları belirlendi. Hekimlerin ağız-diş sağlığı açısından bilgi
seviyelerinin arttırılması için; tıp fakülteleri müfredatında ağız-diş sağlığı
konusuna yer verilmesi, bu eğitimin standartlaştırılması, diş hekimliği
fakülteleri ile bu konuda işbirliği yapılması gerektiği düşünülmektedir.
Hekimlerin ağız-diş sağlığı yeterliliklerinin sağlanması, halk sağlığına yönelik
eşitsizliklerin giderilmesini ve hizmet kalitesinin arttırılmasını da mümkün
kılabilecektir.



Anahtar Kelimeler:
Ağız-diş
sağlığı, bilgi düzeyi, tıp fakültesi öğrencileri



 



THE EVALUATION OF ORAL AND DENTAL HEALTH HABITS AND KNOWLEDGE
LEVELS OF THE MEDICAL STUDENTS



 



ABSTRACT



Aim: The
interaction of general and oral health problems demonstrates the importance of
the collaboration of physicians and dentists in terms of preventive methods and
treatments. In our country, the number of physicians per hundred thousand people
is 179, while the number of dentists is 32.
The difference is getting deeper between the regions.


It is important that physicians receive basic and urgent oral and dental health
education in order to eliminate the general and oral health inequalities
associated with this condition. It is known that there is not enough education
about oral and dental health and its relationship with general health in
medical faculty. The aims of this study are to determine oral and dental health
habits and to measure knowledge levels about this subject of medical students
studying in the final year, and to present solutions to the deficiencies.



Material and Methods: The cross-sectional study was conducted among 110 (85.9%) students
studying in the last year of Medical Faculty of Adnan Menderes University. It
was enabled that the students filled in a prepared 50-question survey
themselves and under supervision.
The data were evaluated statistically.



Results: It was
determined that 59.1% of the students brushed their teeth 2-3 times a day, 60%
brushed their teeth for 2-3 minutes, 56% used toothpaste with fluoride and
43.1% did not know whether toothpaste contains fluoride or not.
Of the participants, 29.1% went to the dentist for the first time when
they were younger than 6 years, while 21.8% went after 21 years of age,
and 29.2% made their last dentist visit for check up, and
76.6% had more than 6 months since the last visit.
The median of questions answered correctly among 40 information
questions was 20 (min: 1, max: 34).



Conclusion: The final year students of the medical school included in the study did
not have sufficient knowledge about oral-dental health. It is considered that
to include the subject of oral-dental health in the curriculum of the medical faculties
and to standardize this education and to collaborate with the faculties of
dentistry are necessary to increase the knowledge level of physicians in terms
of oral-dental health. Providing physicians's oral-dental health qualifications
will enable elimination of inequalities related to the public health and improvement
the quality of health services.



Keywords: Oral and dental
health, knowledge level, medical students



Kaynakça

  • 1. Gökalp S, Doğan BG. Erişkin ve yaşlılarda ağız diş sağlığı profili Türkiye 2004. Hacettepe Diş Hek Fak Derg 2007;31:11-8.
  • 2. Alkan A. Diş hekimleri ve diş hekimliği öğrencilerinin oral hijyen eğitimi hakkındaki görüş ve uygulamaları. Atatürk Üniv Diş Hek Fak Derg 2003;13:4-8.
  • 3. Al-Omiri MK, Barghout NH, Shaweesh AI, Malkawi Z. Level of education and gender-specific self-reported oral health behavior among dental students. Oral Health Prev Dent 2012;10:29-35.
  • 4. Kılınç G, Gülay T. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi son sınıf öğrencilerinin ağız diş sağlığı konusundaki bilgi düzeyleri. DEÜ Tıp Fakültesi Dergisi 2010;24:131-7.
  • 5. Verma S, Chambers I. Dental emergencies presenting to a general hospital emergency department in Hobart, Australia. Aust Dent J 2014;59:329-33.
  • 6. Zhang S, Lo EC, Chu CH. Attitude and awareness of medical and dental students towards collaboration between medical and dental practice in Hong Kong. BMC Oral Health 2015;15:53.
  • 7. Ramirez J, Arce R, Contreras A. Why must physicians know about oral diseases? Teach Learn Med 2010;22:148-55.
  • 8. Halboub ES, Al-Maweri SA, Al-Jamaei AA, Al-Wesabi MA, Shamala A, Al-Kamel A, Alsharani A, Eissa N. Self-reported oral health attitudes and behavior of dental and medical students, Yemen. Glob J Health Sci 2016;8:56676.
  • 9. T.C. Sağlık Bakanlığı Sağlık İstatistikleri Yıllığı 2015. Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı Sağlık Araştırmaları Genel Müdürlüğü, 2016 http://www.saglikistatistikleri.gov.tr/dosyalar/SIY_2015.pdf (18 Eylül 2018 tarihinde ulaşıldı.).
  • 10. Naseem S, Fatima SH, Ghazanfar H, Haq S, Khan NA, Mehmood M, Ghazanfar A. Oral hygiene practices and teeth cleaning techniques among medical students. Cureus 2017;9:e1487.
  • 11. Erdoğan A, Bozkurt Aİ, Ergin A, Topaloğlu S, Aydın A, Arslan A, Avcı A, Kurtcephe B, Er F, Çevik İ, Karagöz K, Kahyaoğlu M. Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinde ağız-diş sağlığının değerlendirilmesi. Pam Med J 2015;8:1-9.
  • 12. Jacob S, Saify M, Jain DK, Paiwal K. Self-assessed oral health awareness and attitude of the first and final year undergraduate medical and dental students in India. J Orofac Res 2014;4:25-9.
  • 13. Oyetela EO, Oyewole T, Adedigba M, Aregbesola ST, Umezudike K, Adewela A. Knowledge and awareness of medical doctors, medical students and nursesabout dentistry in Nigeria. Pan Afr Med J 2016;23:172.
  • 14. Gill Y, Scully C, Attitudes and awareness of final year predoctoral dental and medical students to medical problems in dentistry. J Dent Educ 2006;70:991-5.
  • 15. Çalışkan D, Yaşar F, Demirören M, Tunçbilek A. Tıp Fakültesi 5. dönem öğrencilerinin birinci basamak sağlık hizmetlerinde hekimin ağız ve diş sağlığı ile ilgili görev ve sorumlulukları konusunda görüşleri. TED 2005;19;8-13.
  • 16. Çalışkan D, Yaşar F, Tunçbilek A. A.Ü.T.F. 9-10 sömestr öğrencilerinin ağız diş sağlığı konusunda bilgi düzeyleri. Ankara Üniv Tıp Fak Mecm 2002;55:137-42.
  • 17. Ahmad MS, Abuzar MA, Razak IA, Rahman SA, Borromeo GL. Educating medical students in oral health care: current curriculum and future needs of institutions in Malaysia and Australia. Eur J Dent Educ 2017;21:e29-e38.
  • 18. Nicely SL. Effects of a comprehensive oral health curriculum on knowledge, behavior, and attitude of physician assistant students. J Physician Assist Educ 2016;27:73-6.
  • 19. Abbott B, Zybutz C, Scott KM, Eberhard J, Widmer R. A review of the hours dedicated to oral health education in medical programmes across Australia. Intern Med J 2018;48:1035-40.
  • 20. Kumar H, Behura SS, Ramachandra S, Nishat R, Dash KC, Mohiddin G. Oral health knowledge, attitude, and practices among dental and medical students in eastern ındia - a comparative study. J Int Soc Prev Community Dent 2017;7:58-63.
  • 21. Park SE, Donoff RB, Saldana F. The impact of integrating oral health education into a medical curriculum. Med Princ Pract 2017;26:61-5.
  • 22. Koşan Z, Akgül N, Bedir B, Çalıkoğlu EO, Yılmaz S, Derelioğlu SŞ. Tıp ve diş hekimliği fakültelerinde ağız – diş sağlığı eğitimi yeterli mi? Öğrencilerin bilgi düzeylerinin karşılaştırması. Turk J Public Health 2017;15:201-11.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Diş Hekimliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ali Arıkan Bu kişi benim 0000-0002-5844-6094

Gökhan Özkan 0000-0003-4822-7303

Serhat Pirinçci Bu kişi benim 0000-0002-6024-5443

Filiz Abacıgil Bu kişi benim 0000-0003-4291-0013

Sultan Keleş Bu kişi benim 0000-0001-7978-8715

Pınar Okyay Bu kişi benim 0000-0002-3565-1490

Yayımlanma Tarihi 22 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 29 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Arıkan, A., Özkan, G., Pirinçci, S., Abacıgil, F., vd. (2019). HEKİM ADAYLARININ AĞIZ-DİŞ SAĞLIĞI ALIŞKANLIKLARI VE BİLGİ DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Atatürk Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Dergisi, 29(2), 189-196. https://doi.org/10.17567/ataunidfd.496011
AMA Arıkan A, Özkan G, Pirinçci S, Abacıgil F, Keleş S, Okyay P. HEKİM ADAYLARININ AĞIZ-DİŞ SAĞLIĞI ALIŞKANLIKLARI VE BİLGİ DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Ata Diş Hek Fak Derg. Mart 2019;29(2):189-196. doi:10.17567/ataunidfd.496011
Chicago Arıkan, Ali, Gökhan Özkan, Serhat Pirinçci, Filiz Abacıgil, Sultan Keleş, ve Pınar Okyay. “HEKİM ADAYLARININ AĞIZ-DİŞ SAĞLIĞI ALIŞKANLIKLARI VE BİLGİ DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Atatürk Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Dergisi 29, sy. 2 (Mart 2019): 189-96. https://doi.org/10.17567/ataunidfd.496011.
EndNote Arıkan A, Özkan G, Pirinçci S, Abacıgil F, Keleş S, Okyay P (01 Mart 2019) HEKİM ADAYLARININ AĞIZ-DİŞ SAĞLIĞI ALIŞKANLIKLARI VE BİLGİ DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Atatürk Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Dergisi 29 2 189–196.
IEEE A. Arıkan, G. Özkan, S. Pirinçci, F. Abacıgil, S. Keleş, ve P. Okyay, “HEKİM ADAYLARININ AĞIZ-DİŞ SAĞLIĞI ALIŞKANLIKLARI VE BİLGİ DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”, Ata Diş Hek Fak Derg, c. 29, sy. 2, ss. 189–196, 2019, doi: 10.17567/ataunidfd.496011.
ISNAD Arıkan, Ali vd. “HEKİM ADAYLARININ AĞIZ-DİŞ SAĞLIĞI ALIŞKANLIKLARI VE BİLGİ DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Atatürk Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Dergisi 29/2 (Mart 2019), 189-196. https://doi.org/10.17567/ataunidfd.496011.
JAMA Arıkan A, Özkan G, Pirinçci S, Abacıgil F, Keleş S, Okyay P. HEKİM ADAYLARININ AĞIZ-DİŞ SAĞLIĞI ALIŞKANLIKLARI VE BİLGİ DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Ata Diş Hek Fak Derg. 2019;29:189–196.
MLA Arıkan, Ali vd. “HEKİM ADAYLARININ AĞIZ-DİŞ SAĞLIĞI ALIŞKANLIKLARI VE BİLGİ DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Atatürk Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Dergisi, c. 29, sy. 2, 2019, ss. 189-96, doi:10.17567/ataunidfd.496011.
Vancouver Arıkan A, Özkan G, Pirinçci S, Abacıgil F, Keleş S, Okyay P. HEKİM ADAYLARININ AĞIZ-DİŞ SAĞLIĞI ALIŞKANLIKLARI VE BİLGİ DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Ata Diş Hek Fak Derg. 2019;29(2):189-96.

Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. Tıklayınız.