ÖZET
İnsan, tevhid esaslarını kavrayacak ve yasayacak bir fıtrat üzere
yaratılmıstır. Kur’ân Rûm sûresi 30/30 âyetinde bunu bize
bildirmektedir.
Müfessirler Kur’ân’ın tevhidle ilgili kavramları üzerinde
durmuslar ve bunları Kur’ân’ın ruhuna uygun sekilde tefsir
etmislerdir.
Diger taraftan Kur’ân’ın bir kısım lafızları, bazı sahabilerden
gelen yorumlara göre kelime-i tevhid olarak degerlendirilmistir. Biz
bu arastırmada ashaptan gelen ve “Allah’tan baska ilâh yoktur”
seklinde tefsir edilen lafızlar üzerinde duracagız.
Anahtar Kelimeler: Semantik, Kelimetun Sevâ, Adl, Ahd (Söz),
Hıtta (Bagıslama).
ABSTRACT
The Semantic Fields that Indicates Tawhid in the Qur’ân
The man has been created with the ability to comprehend the
principles of believe and live on according to these principles. The
holy Qur’an says us this in the Rum sure verse of 30/30.
Commentators on concepts related to believe (tawhid) and they
interpreted these concepts in a way that is compatible to the spirit of
Quran.
From the other side, in the light of interpretation done some companions of the Muhammed (Peace be upon him), a few term of
Qur’an have been explained as the decleration of God’s unity in this
study. We focus on terms which are come from companions and
interpreted as “there is no god but Allah”.
Key Words: Semantic, Kalimatun Sawâ, Covenant, Justice,
Degradation.
Birincil Dil | tr; en |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2002 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2002 Sayı: 17 |