Özet
Türkiye, günümüzde, Doğu-Batı kültürlerinin bir arada bulunduğu, çeşitli ülke vatandaşlarına iş olanağı ve eğitim alma fırsatının temin edildiği, sıkıntılı ülkelerden gelen mültecilerin hoşnut karşılandığı ülkedir. Özellikle batı dışı toplumlardan, eğitim amacı ile Türkiye’ye gelenlerin sayısı son dönemlerde giderek artmaktadır. Bu çalışmada, Türkiye’ye yükseköğrenim programlarına dâhil olmak için gelen yabancı uyruklu öğrencilerin Türkiye’nin siyasi yapı ve pratiği ile ilgili tutumlarının neler olduğu ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. “Yabancı” statüsünde olan söz konusu sosyal kesimin “dışarıdan” bakış açısı ile Türkiye’yi nasıl değerlendirdikleri, Türkiye’nin uluslararası düzeyde nasıl algılandığı konusunda fikirler sağlaması açısından önem taşımaktadır. Böylesine bir ön kabulden hareket edilerek bu çalışmada, Atatürk Üniversitesi’nde eğitim gören 33 yabancı uyruklu öğrenci ile derinlemesine mülakat yapılmıştır. Kartopu tekniği kullanılarak görüşülen katılımcıların siyaset, demokrasi ve Türkiye’nin mevcut siyasi yapısı hakkındaki görüşleri araştırılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre mülakata tabi tutulan öğrencilerin çoğunluğunun siyaseti, onun önemi üzerinden tanımladıkları ortaya çıkmıştır. Siyaseti, güç, iktidar ve devlet kavramlarıyla ilişkilendirmişler ve onun düzen kurma, ülkelerarası ilişkilerdeki önemine değinmişlerdir. Yabancı uyruklu öğrenciler için demokrasi, en iyi yönetim biçimidir. Onlar demokrasiyi özgürlük, eşitlik, halkın iradesinin yansıması, hak ve sorumluluk kavramlarıyla bağdaştırmışlardır. Türkiye’nin siyasal durumu ile ilgili olarak ise, katılımcıların Türkiye’yi, kendi ülkelerinin siyasal yapısıyla kıyaslayarak olumlu ve olumsuz taraflarını dile getirdikleri gözlemlenmektedir.
Anahtar Kelimeler: Yabancı Uyruklu Öğrenciler, Siyaset, Demokrasi, Türkiye’deki Siyasi Yapı ve Siyasi Pratik
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 55 |