Bu çalışmada edebi anlatım
türünün önemli bir aktarma tarzı olan
Monolog tekniği kısa bir şekilde ele alınıp
iç monolog türü işlenmiştir. Bununla
birlikte İran Kısa Öykücülüğünün güçlü
kalemlerinden biri olarak kabul görülen
Sadık Hidayet’in Ferda adlı öykü
tercümesi ve öyküsündeki iç monolog
tekniğinin tahlili yapılmıştır. Sadık Hidayet
Çağdaş İran Öykücülüğünün önde gelen
güçlü kalemlerinden biridir. Muhammed
Ali Cemâlzâde ile birlikte modern İran
öykücülüğünün kurucuları arasında yer
alır. Hidayet hikâyenin yanında, roman,
piyes hatta sefer name türünde eserler
vermiş olmasına karşın İran Edebiyatında
daha çok “kısa öykü yazarı” kimliği ile
tanınmıştır. Hidayet eserlerinde yalnızlık,
yoksulluk, buhranlık, intihar ve ölüm gibi
konuları işlemiştir. İşçi sınıfın çileli
hayatını ve mücadelesini betimleyen bu
betimlemeleri yaparken baskıcı yönetimi
ve bu yönetimi destekleyenleri ağır bir
dille eleştiren Hidayet Ferda adlı
öyküsünde bunu net bir şekilde ortaya
koyar.Bu seçkin hikâye Yarın ve Hizmetçi olmak üzere iki öyküden oluşmaktadır.Yazar bu hikâyelerde iki asıl karakterin
monoluğunu dile getirir. Bu makalede
Ferda adlı öykünün çevirisi yapılıp
monolog incelemesi yapılmıştır.
Anahtar Kelimeler: İran Edebiyatı, Sâdık
Hidayet, Kısa hikâye.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 58 |