Kişisel ve toplumsal bir iletişim aracı olan hediye; şahıs, toplum ve
zamana göre değişiklik gösterebilen, sosyo-ekonomik ve psikolojik açılımlarla
incelenmesi gereken bir kavramdır. Hediyeleşmenin Osmanlı toplumundaki
durumunu incelemek için kavramı birey, toplum ve yönetici ilişkileri açısından
ele almak uygun olacaktır. Hediye vermek, bireyin kendisi için değerli insanları
mutlu etme ve onlara karşı hislerini belirtmesinin en etkili yoludur. Toplumsal
ilişkilerde özellikle tören kutlamaları, ritüeller ve geçiş merasimlerinde hediyeler,
tören ve kutlamaların vazgeçilmez unsurlarındandır. İnsan hayatının önemli
dönüm noktalarında yapılan geçiş merasimleri hediyeleşmelerin yoğun olduğu
kutlamalardır. Bu törenlerden biri olan düğünler sırasında verilen hediyelerden
başlık ve takı, klasik Türk edebiyatı metinlerinde yer almaktadır. Osmanlı
yönetiminde, hediyenin, hediyeyi sunan ile alan arasında iletişim sağlama, gücün,
iktidarın ve ihtişamın gösterilmesi, farklı ülkelerin hanedanları ile yakınlaşma
aracı olma ve devlete politik yararlar sağlama gibi pek çok amaca hizmet ettiği
bilinmektedir. İncelenen metinler doğrultusunda Osmanlı toplumunda yaygın
olarak sunulan hediyeler şu şekilde tasnif edilebilir: Kıyafetler, kumaşlar ve diğer
tasarım eşyaları, binek hayvanları, değerli takılar ve taşlar, kokular ve kozmetik
malzemeler, köleler, kitaplar, mefruşat malzemeleri, saatler vb.
Primary Language | tr; en |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | February 18, 2010 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 11 Issue: 1 |