BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Algılarına Göre Okul Müdürlerinin Kullandıkları Çatışma Yönetimi Yöntemleri

Yıl 2012, Cilt: 16 Sayı: 3, 197 - 210, 26.04.2013

Öz

Bu araştırmada öğretmen algılarına göre okul müdürlerinin kullandıkları çatışma yönetimi
yöntemleri kişisel-mesleki değişkenlere, iletişim becerileri ve örgüt iklimine göre yönetici davranış-
ları açısından farklılıkları saptanmaya çalışılmıştır. Araştırmanın verileri 2011/2012 Eğitim Öğretim
yılında Trabzon ilinde örgün eğitim kurumlarında görev yapan 277 öğretmenden alınmıştır.
Araştırmada Şahin (2007) tarafından geliştirilen “Okul Müdürlerinin Çatışma Stratejileri Öl-
çeği” ve “Okul Müdürlerinin Kişiler arası İletişim Ölçeği”, Halpin ve Croft tarafından geliştirilen
Yalçınkaya (2000) tarafından Türkçeye uyarlanan ‘Örgüt İklimi Belirleme Ölçeği’ kullanılmıştır.
Bilgi toplama araçları ile elde edilen veriler SPSS 15.0 programına girildi ve gerekli istatistiksel
çözümlemeler yapıldı. Araştırmada istatistiksel teknik olarak korelasyon analizi, hiyerarşik regrasyon
analizi uygulandı. Analizlerin anlamlılığını bulmak için Tukey Post Hoch testinden yararlanılmıştır.
Araştırma sonucunda, okul müdürlerinin kullandığı çatışma yönetimi yöntemlerinden uzlaşmanın,
öğretmenler tarafından algısı kurum içendeki mesleki kıdem artıkça arttığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Açıkalın, A. (1994). Teknik ve Toplumsal Yönleriyle Okul Yöneticiliği. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Açıkgöz, A. (2009). Okul Müdürlerinin Çatışma Yönetim Stilleri ile Öğretmenlerin Ör- gütsel Adalet Algısı Arasındaki İlişki. (Y. Lisans Tezi). Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Akat, İ., Budak G, ve Budak G. (2002). İşletme Yönetimi. İzmir: Barış Yayınları Fakül- teler Kitapevi.
  • Aydın, M. (1984). Örgütlerde Çatışma. Ankara: Bas- Yay Matbaası.
  • Can, H. (2005). Organizasyon ve Yönetim. Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Elma, C. (1998). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Çatışmayı Yönetme Yeterlikleri. (Y. Lisans Tezi). Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Erdoğan, İ. (2003). Okul Yönetimi Öğretim Liderliği, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Fırat, S. (2010). Öğretmen Algılarına Göre Ortaöğretim Okul Müdürlerinin Kullandıkları Çatışma Yönetimi Stratejilerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. (Y. Lisans Tezi). İzmir: Ege Üniversitesi.
  • Karip, E. (2010). Çatışma Yönetimi. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Kırçan, E. (2009). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Çatışmayı Yönetmede Kullandıkları Çatışma Yönetimi Stratejileri. (Y. Lisans Tezi). Sakarya: Sakarya Üniver- sitesi.
  • Sarpkaya, R. (2002). “Eğitim Örgütlerinde Çatışma Yönetimi ve Bir Örnek Olay”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, (31), 414-429.
  • Şahin, A. (2007). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Kişiler Arası İletişim Becerileri ve Çatışma Yönetimi Stratejileri Arasındaki İlişki. (Y. Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi.
  • Tanrıverdi M. (2008). Ortaöğretim Yöneticilerinin Öğretmenler Tarafından Algılanan Ça- tışma Yönetim Stilleri ile Öğretmenlerin Okul İklimi Algıları Arasındaki İlişki (Bursa İli Örneği. (Y. Lisans Tezi). İstanbul: Yeditepe Üniversitesi.
  • Tekkanat, D.(2009). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Çatışma Yönetimi Tarzlarına İliş- kin Öğretmen Algıları. (Y. Lisans Tezi). Sakarya: Sakarya Üniversitesi
Yıl 2012, Cilt: 16 Sayı: 3, 197 - 210, 26.04.2013

Öz

Kaynakça

  • Açıkalın, A. (1994). Teknik ve Toplumsal Yönleriyle Okul Yöneticiliği. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Açıkgöz, A. (2009). Okul Müdürlerinin Çatışma Yönetim Stilleri ile Öğretmenlerin Ör- gütsel Adalet Algısı Arasındaki İlişki. (Y. Lisans Tezi). Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Akat, İ., Budak G, ve Budak G. (2002). İşletme Yönetimi. İzmir: Barış Yayınları Fakül- teler Kitapevi.
  • Aydın, M. (1984). Örgütlerde Çatışma. Ankara: Bas- Yay Matbaası.
  • Can, H. (2005). Organizasyon ve Yönetim. Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Elma, C. (1998). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Çatışmayı Yönetme Yeterlikleri. (Y. Lisans Tezi). Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Erdoğan, İ. (2003). Okul Yönetimi Öğretim Liderliği, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Fırat, S. (2010). Öğretmen Algılarına Göre Ortaöğretim Okul Müdürlerinin Kullandıkları Çatışma Yönetimi Stratejilerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. (Y. Lisans Tezi). İzmir: Ege Üniversitesi.
  • Karip, E. (2010). Çatışma Yönetimi. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Kırçan, E. (2009). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Çatışmayı Yönetmede Kullandıkları Çatışma Yönetimi Stratejileri. (Y. Lisans Tezi). Sakarya: Sakarya Üniver- sitesi.
  • Sarpkaya, R. (2002). “Eğitim Örgütlerinde Çatışma Yönetimi ve Bir Örnek Olay”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, (31), 414-429.
  • Şahin, A. (2007). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Kişiler Arası İletişim Becerileri ve Çatışma Yönetimi Stratejileri Arasındaki İlişki. (Y. Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi.
  • Tanrıverdi M. (2008). Ortaöğretim Yöneticilerinin Öğretmenler Tarafından Algılanan Ça- tışma Yönetim Stilleri ile Öğretmenlerin Okul İklimi Algıları Arasındaki İlişki (Bursa İli Örneği. (Y. Lisans Tezi). İstanbul: Yeditepe Üniversitesi.
  • Tekkanat, D.(2009). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Çatışma Yönetimi Tarzlarına İliş- kin Öğretmen Algıları. (Y. Lisans Tezi). Sakarya: Sakarya Üniversitesi
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil tr;en
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Eşref Nural Bu kişi benim

Şükrü Ada Bu kişi benim

Ali Çolak Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 26 Nisan 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 16 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Nural, E., Ada, Ş., & Çolak, A. (2013). Öğretmen Algılarına Göre Okul Müdürlerinin Kullandıkları Çatışma Yönetimi Yöntemleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(3), 197-210.

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.