BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2013, Cilt: 17 Sayı: 1, 67 - 86, 18.06.2013

Öz

In this research, 245 units are under review by the region of Erzurum study folk music and folk songs used in turkish art provision has been investigated in terms of sound sequences. Accordingly, the folk song repertoire in the Turkish Classical Music Turkish Folk Music of the audio sequence of valid names and tries to ancwer the question of whether it expressed.For the selection of works, the literatüre review. Limitations during the selection of works belonging to the songs in the Erzurum region designated as folk Songs and Folk Songs were analyzed using the method of comparison. The findings are in line with Turkish Folk Songs Art Music sound sequences are detected and these data in terms of percentage rate fort he remaining issued and a different approach based on folk songs from a number of these descriptions sound sequences made.The outcome of the research repertoire of folk songs of the region of Erzurum 217 than 245 folksong fits exactly one modal sound sequences were determined anda rate of %88,57 of this portion is seen that a large portion of those songs.

Kaynakça

  • Aksoy, B. (1994). Avrupalı Gezginler Gözüyle Osmanlılarda Musiki. İstanbul: Pan Yayıncılık
  • Aksoy, B. (2008). Geçmişin Musiki Mirasına Bakışlar. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Başgöz, İ. (1999). Türk Halkının Bilmeceleri. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Behar, C. (2008). Saklı Mecmua, Ali Ufki’nin Bibliothèque Nationale de France’taki [Turc 292] Yazması. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Gedikli, N. (1999). Bilimselliğin Merceğinde Geleneksel Mûsikîmiz ve Sorunları, İzmir. Ege Üniv. Basımı.
  • Kösemihal, R. (1968). Asırlar Boyunca Tarihi Türk Mûsikîsi, Musiki Mecmuası. Sayı: 2 İstanbul: Yeni Hüsnü Tabiat Matbaası.
  • Kutluğ, Y.F. (2000). Türk Mûsikîsinde Makamlar. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Özkan, İ.H. (1994). Türk Mûsikîsi Nazariyatı ve Usûlleri. İstanbul: Ötüken Neşriyat. Pelikoğlu, M.C. (2012). Geleneksel Türk Halk Müziği Eserlerinin Makamsal Açıdan Adlandırılması. Erzurum. Atatürk Üniversitesi Yayınları
  • Sümbüllü, H.T. (2009). Sol kararlı Türk Halk Müziği Dizilerinin Makamsal Analizi ve Adlandırılmasına Yönelik Bir Model Önerisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Şenel, S. (1994). Türk Halk Mûsikîsinde Ayak Meselesi. İTÜ TMDK Ders Notları. İstanbul.
  • Tanrıkorur, C. (1998). Müzik Kimliğimiz Üzerine Düşünceler. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Yener, S. (2001). Müzikte 2000 Sempozyumu, Türk Halk Müziğinde Diziler ve İsimlendirilmesi. Ankara. Kültür Bakanlığı Yayınları.

Erzurum Türkülerinde Kullanılan Ses Dizilerinin Türk Sanat Müziğinde Kullanılan Ses Dizileri ile Karşılaştırmalı Analizi

Yıl 2013, Cilt: 17 Sayı: 1, 67 - 86, 18.06.2013

Öz

Araştırmada Erzurum yöresine ait 245 adet türkü inceleme altına alınmış ve bu
Türkülerin, Türk Sanat Müziğinde kullanılan ses dizileri açısından karşılıklarının olup
olmadığı araştırılmıştır. Buna bağlı olarak da Türk Halk Müziği repertuvarında yer alan
Türkülerin Türk Sanat Müziğinde kuramsallaşmış olan ses dizisi isimleri ile ifade edilip
edilemeyeceği sorusu yanıtlanmaya çalışılmıştır.
Eserlerin seçimi için literatür tarama yöntemi kullanılmıştır. Eser seçimi sırasında sı-
nırlılıklar TRT repertuvarında bulunan Erzurum yöresine ait Türküler olarak belirlenmiş
ve bu Türküler karşılaştırma yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular
doğrultusunda Türk Sanat Müziğindeki ses dizileri açısından karşılığı bulunan Türküler
tespit edilip bu veriler yüzdelik oranlarıyla verilmiş ve kalan diğer Türkülerin bu ses dizileri
esas alınarak farklı bir yaklaşım açısıyla dizi açıklamaları yapılmıştır
Yapılan araştırma sonucunda Erzurum yöresine ait türkü repertuarında bulunan 245
türkünün 217 tanesinin makamsal ses dizilerine birebir uyduğu saptanmış ve bu kısmın
%88,57 lik bir oranla bu Türkülerin büyük bir kısmını kapsadığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Aksoy, B. (1994). Avrupalı Gezginler Gözüyle Osmanlılarda Musiki. İstanbul: Pan Yayıncılık
  • Aksoy, B. (2008). Geçmişin Musiki Mirasına Bakışlar. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Başgöz, İ. (1999). Türk Halkının Bilmeceleri. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Behar, C. (2008). Saklı Mecmua, Ali Ufki’nin Bibliothèque Nationale de France’taki [Turc 292] Yazması. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Gedikli, N. (1999). Bilimselliğin Merceğinde Geleneksel Mûsikîmiz ve Sorunları, İzmir. Ege Üniv. Basımı.
  • Kösemihal, R. (1968). Asırlar Boyunca Tarihi Türk Mûsikîsi, Musiki Mecmuası. Sayı: 2 İstanbul: Yeni Hüsnü Tabiat Matbaası.
  • Kutluğ, Y.F. (2000). Türk Mûsikîsinde Makamlar. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Özkan, İ.H. (1994). Türk Mûsikîsi Nazariyatı ve Usûlleri. İstanbul: Ötüken Neşriyat. Pelikoğlu, M.C. (2012). Geleneksel Türk Halk Müziği Eserlerinin Makamsal Açıdan Adlandırılması. Erzurum. Atatürk Üniversitesi Yayınları
  • Sümbüllü, H.T. (2009). Sol kararlı Türk Halk Müziği Dizilerinin Makamsal Analizi ve Adlandırılmasına Yönelik Bir Model Önerisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Şenel, S. (1994). Türk Halk Mûsikîsinde Ayak Meselesi. İTÜ TMDK Ders Notları. İstanbul.
  • Tanrıkorur, C. (1998). Müzik Kimliğimiz Üzerine Düşünceler. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Yener, S. (2001). Müzikte 2000 Sempozyumu, Türk Halk Müziğinde Diziler ve İsimlendirilmesi. Ankara. Kültür Bakanlığı Yayınları.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil tr;en
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Feyzi Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 18 Haziran 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 17 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Feyzi, A. (2013). Erzurum Türkülerinde Kullanılan Ses Dizilerinin Türk Sanat Müziğinde Kullanılan Ses Dizileri ile Karşılaştırmalı Analizi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 67-86.

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.