BibTex RIS Cite

-

Year 2013, Volume: 17 Issue: 2, 0 - , 03.01.2014

Abstract

Basically, two of our senses, seeing and hearing, have roles in comprehending work of art. Even sometimes specific features of these senses are put aside and various approaches are adopted in classifying the art. A person who has no imagination about an object or event can not visualize a vocal message sent by the appearance of an object or event. Thus, he cannot imagine or have knowledge about the nature perception. These kinds of comparisons, however, make great sense especially in arts. The level of pleasure taken from an art object is the sign of ability of seeing. As visual habits of a person increases, the pleasure taken from the image created by an artist increases simultaneously. If the art object is perceived in the way that the artist intended, then the artist can be said to have reached her/his personal aim

References

  • Bates, L. (1972). Sanatı Görmek. (Çev: N.Yurtsever, Z.Güvemli). İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları, Sanat Dizisi:12.
  • Ergüven, M. (1992). Yoruma Doğru. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Etike, S. (1995). Sanat Eğitimi Yazıları. Ankara: İlke Kitap ve Yayınevi.
  • San, İ. (1983). Sanat Eğitimi Kuramları. Ankara: Tan Yayınları Eğitim Dizisi.
  • Kandinsky, V. (1993). Sanatta Zihinsellik Üstüne. (Çev. Tevfik Turan). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Tunalı, İ. (1981). Felsefenin Işığında Modern Resim. Ankara: Remzi Kitabevi Yayınları.
  • Vinci, L. (1992). Defterler. (Çev: Turhan Ilgaz, Hakan Yılmaz). İstanbul: Hil Yayınları.

Sanat Eserinin Kavranması / Understanding of a Work of Art

Year 2013, Volume: 17 Issue: 2, 0 - , 03.01.2014

Abstract

Öz: Sanat eserlerinin kavranmasında, duyu organlarımızın temelde ikisi (görme ve
işitme) rol oynar. Hatta bazen, bu duyu organlarının spesifik özellikleri bir kenara bırakılarak,
sanatın sınıflandırılmasına farklı açılardan yaklaşımlar olmuştur. Belirli bir obje
ve olay hakkında tasavvuru olmayan kişi, bu kavramlardan sesli bir mesaj göndermesi anında,
onların dış görünüşlerini hayalinde canlandıramaz. Somut anlamda nasıl oldukları
hakkında bir bilgi sahibi olamaz, tasavvur edemez. Bu tür kıyaslamalar; sanatta, özellikle
büyük bir anlam kazanmaktadır. Bir sanat eserinden duyulan hazlanma derecesi, görme
konusundaki yeteneğin işaretidir. Görsel alışkanlıklar arttıkça, sanatçının yarattığı görsel
biçimden duyulan zevk de o oranda büyür. Eser, izleyiciler tarafından, sanatçının istediği
biçimde kavranmış ise, sanatçı kişisel amacına ulaşmıştır denilebilir.


Abstract: Basically, two of our senses, seeing and hearing, have roles in comprehending
work of art. Even sometimes specific features of these senses are put aside and various
approaches are adopted in classifying the art. A person who has no imagination about an
object or event can not visualize a vocal message sent by the appearance of an object or
event. Thus, he cannot imagine or have knowledge about the nature perception. These kinds
of comparisons, however, make great sense especially in arts. The level of pleasure taken from
an art object is the sign of ability of seeing. As visual habits of a person increases, the pleasure
taken from the image created by an artist increases simultaneously. If the art object is perceived
in the way that the artist intended, then the artist can be said to have reached her/his personal
aim.


Anahtar Kelimeler: Görme, anlama, süreç, algı, eser.

Keywords: Seeing, perceiving, process, perception, art object.

References

  • Bates, L. (1972). Sanatı Görmek. (Çev: N.Yurtsever, Z.Güvemli). İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları, Sanat Dizisi:12.
  • Ergüven, M. (1992). Yoruma Doğru. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Etike, S. (1995). Sanat Eğitimi Yazıları. Ankara: İlke Kitap ve Yayınevi.
  • San, İ. (1983). Sanat Eğitimi Kuramları. Ankara: Tan Yayınları Eğitim Dizisi.
  • Kandinsky, V. (1993). Sanatta Zihinsellik Üstüne. (Çev. Tevfik Turan). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Tunalı, İ. (1981). Felsefenin Işığında Modern Resim. Ankara: Remzi Kitabevi Yayınları.
  • Vinci, L. (1992). Defterler. (Çev: Turhan Ilgaz, Hakan Yılmaz). İstanbul: Hil Yayınları.
There are 7 citations in total.

Details

Primary Language tr;en
Journal Section Makaleler
Authors

Necmettin Karabulut This is me

Publication Date January 3, 2014
Published in Issue Year 2013 Volume: 17 Issue: 2

Cite

APA Karabulut, N. (2014). Sanat Eserinin Kavranması / Understanding of a Work of Art. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2).

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.