BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2014, Cilt: 18 Sayı: 3, 257 - 274, 23.03.2015

Öz

The purpose of this study was to examine the effects of the use of the interactive whiteboard technology in Science and Technology course on elementary school students’ achievement and attitudes. Participants were fourth-grade students attending to two public elementary schools located in the district of Kadıköy in Istanbul. In the current study, research groups were designed as two experimental groups (EG) and two control groups (CG). In addition, a survey containing both Likert-type items and open-ended questions was applied to measure students’ interest in and attitude toward interactive whiteboards. The applications were carried out by four preservice teachers in the science lesson unit of Our Planet Earth. Findings showed that students in the experimental groups scored significantly higher in achievement test compared to students in the control groups. No gender effect was detected between the students of any group. Another important finding of the study is that the students in the second experimental group scored statistically significantly higher in achievement test than the students in the first experimental group after the applications. This finding suggests that even though the teacher factor was controlled by considering participating preservice teachers’ academic success, technology use and attitude, teacher effect might still be a crucial independent factor affecting the outcomes. This outcome reveals that the importance of teacher factor should not be avoided in the effective integration of educational technologies into educational contexts

Kaynakça

  • Adıgüzel, T., Gürbulak, N. ve Sarıçayır, H. (2011). “Akıllı Tahtalar ve Öğretim Uygula- maları”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8, 457-471.
  • Akçayır, M. (2011). Etkileşimli Tahta Kullanarak İşlenen Matematik Dersinde Sınıf Öğ- retmenliği Birinci Sınıf Öğrencilerinin Başarı, Tutum ve Motivasyonları Üzerine Bir Araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Akdemir, E. (2009). Etkileşimli Tahta Uygulamalarının Öğrencilerin Coğrafya Ders Ba- şarılarına Etkisinin İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Zonguldak: Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ateş, M. (2010). “Ortaöğretim Coğrafya Derslerinde Akıllı Tahta Kullanımı”. Marmara Coğrafya Dergisi, 22, 409-427.
  • Atılgan, H., Kan, A. ve Doğan, N. (2009). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bain, C. D. ve Rice, M. L. (2006). “The Influence of Gender on Attitudes, Perceptions, and Uses Of Technology”. Journal of Research on Technology in Educati- on, 39, 119-132.
  • Başdaş, E. , Kirişçioğlu, S. ve Oluk, S. (2006). “Fen Öğretiminde, Yapılandırmacı Ku- ram Bağlamında Hands-On Yöntemi: Önemi, Örnek Uygulamalar ve De- ğerlendirme”. Yapılandırmacılık ve Eğitime Yansımaları Sempozyumu, 29 Nisan, İzmir.
  • Becta (2004). What the Research Says About Interactive Whiteboards. Coventry: Becta.
  • Campregher, S. (2010). “Effects of the Interactive Whiteboard (IWB) in the Classroom: Experimental Research in Primary School”. International Conference The Future of Education, Bolzano, Italy. Erişim tarihi: 3 Şubat 2011, http:// conference.pixel-online.net/edu_future/common/download/Paper_pdf/ ENT34-Campregher.pdf
  • Çömek, A. (2003). Fen Bilgisi Öğretiminde Isı ve Isının Maddedeki Yolculuğu Ünitesinin Bilgisayar Destekli Öğretim Materyalleri ile Öğretilmesini Öğrenci Başarı- sına Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Marmara Üni- versitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Demirli, C. ve Türel, K. Y. (2012). “Yükseköğretimde Etkileşimli Akıllı Tahta: Eğitmen- lerin İlk İzlenimi”. Eğitim Araştırmaları, 49, 199-214.
  • Derviş, N. (2009). Bilgisayar Destekli Fen ve Teknoloji Öğretiminin Öğrencilerin “Yaşa- mımızı Etkileyen Manyetizma” Ünitesindeki Akademik Başarılarına, Tutumlarına ve Bilimsel Düşünme Becerilerine Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir: Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Ekici, F. (2008). Etkileşimli Tahta Kullanımı İlköğretim Öğrencilerinin Matematik Ba- şarılarına Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • İşman, A., Baytekin, Ç., Balkan, F., Horzum, M. B. ve Kıyıcı, M. (2002). “Fen Bilgisi Eğitimi ve Yapısalcı Yaklaşım”. The Turkish Online Journalof Educational Technology, 1, 41-47 .
  • Karademir, E. (2009). Bilgisayar Destekli Öğretimin Öğrencilerin Fen ve Teknoloji Dersi Elektrik Ünitesindeki Akademik Başarı Düzeylerine, Bilimsel Süreç Bece- rilerine ve Tutumlarına Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Eski- şehir: Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, H. ve Aydın, F. (2011). “Sosyal Bilgiler Dersindeki Coğrafya Konularının Öğreti- minde Akıllı Tahta Uygulamalarına İlişkin Öğrenci Görüşleri”. Zeitschrift für die Welt der Türken, 3, 179-189.
  • Kennewell, S. (2006). “Reflections on the Interactive Whiteboard Phenomenon: A Synt- hesis of Research From the UK”. AARE (Australian Association for Rese- arch in Education) Conference, 26-30 Kasım, Adelaide, Australia.
  • Kırbağ-Zengin, Z., Kırılmazkaya, G. ve Keçeci G. (2011). “Akıllı Tahta Kullanımının Öğrencilerin Fen ve Teknoloji Dersindeki Başarı ve Tutuma Etkisi”. 5th International Computer and Instructional Technologies Symposium, 22-24 Eylül, Elazığ: Fırat Üniversitesi.
  • Lopez, O. (2009) “The Digital Learning Classroom: Improving English Language Le- arners Academic Success in Mathematics and Reading Using Interactive Whiteboard Technology”. Computers & Education, 54, 901-915.
  • M.E.B. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (4. ve 5. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Minor, B., Bracken, M., Geisel, P. ve Unger, S. (2006). SMART Boards In The Class- room: The Influence Of Interactive Boards In Education. Erişim tarihi: 3 Şubat 2011, http://tiger. towson.edu/ users/sunger2/ smart_boards_in_the_ classroom.html.
  • Öztan, A. C. (2012). Fen ve Teknoloji Öğretiminde Akıllı Tahta Kullanımının İlköğre- tim 7. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarılarına Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bi- limleri Enstitüsü.
  • Shenton, A. ve Pagett, L. (2007). “The Use of The Interactive Whiteboard for Literacy in Six Primary Classrooms in England”. Literacy, 41, 129-136.
  • Solak, M. (2012). Öğretmenlerin Akıllı Tahta Kullanımına Karşı Tutumlarının Teknoloji Kabul Modeline Göre İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya: Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Sözcü, Ö. F. ve İpek, İ. (2012). “Instructional, Technological and Psychological Appro- aches of Using IWBs: A framework”. Social and Behavioral Sciences, 55, 990-999.
  • Şad, S. H. ve Özhan, U. (2012). “Honeymoon With Iwbs: A Qualitative Insight in Primary Students’ Views on Instruction with Interactive Whiteboard”. Computers & Education, 59, 1184-119.
  • Tataroğlu, B. (2009). Matematik Öğretiminde Etkileşimli Tahta Kullanımının 10. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarıları, Matematik Dersine Karşı Tutumla- rı ve Öz-Yeterlik Düzeylerine Etkileri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tercan, İ. (2012). Akıllı Tahta Kullanımının Öğrencilerin Fen ve Teknoloji Dersi Başarı, Tutum ve Motivasyonuna Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Türel, Y. K. (2011). “Üniversite Öğrencileri İçin Akıllı Tahta Kullanımı Değerlendirme Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. E-Journal of New World Sci- ences Academy, 6, 1894-1903.
  • Volman, M.,van Eck, E., Heemskerk, I. ve Kuiper, E. (2005). “New Technologies, New Differences. Gender and Ethnic Differences in Pupils’ Use of ICT in Pri- mary and Secondary Education”. Computers and Education, 45, 35-55.
  • Wall, K., Higgins, S. ve Smith, H. (2005). “The Visual Helps Me Understand The Comp- licated Things”: Pupil Views of Teaching And Learning With Interactive Whiteboards”. British Journal of Educational Technology, 36, 851-867.
  • Yenice, N. (2003). “Bilgisayar Destekli Fen Bilgisi Öğretiminin Öğrencilerin Fen ve Bil- gisayar Tutumlarına Etkisi”. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2, 79-85.
  • Yiğit, N. (2005). “Bilim, Fen, Teknoloji ve Eğitim Programlarına Yansımaları”. S. Çepni (Ed.). Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji Öğretimi (ss. 275-299). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Yorgancı, S. ve Terzioğlu, Ö. (2013). “Matematik Öğretiminde Akıllı Tahta Kullanımının Başarıya ve Matematiğe Karşı Tutuma Etkisi”. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21, 919-930.

Fen ve Teknoloji Dersinde Akıllı Tahta Kullanımının Öğrenci Başarısına ve Dersin İşlenişine Yönelik Tutuma Etkisi

Yıl 2014, Cilt: 18 Sayı: 3, 257 - 274, 23.03.2015

Öz

Bu araştırmanın amacı Fen ve Teknoloji dersinde akıllı tahta kullanımının öğrenci başarısı ve tutumlarına etkisini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul ili Kadıköy
ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı iki ilkokulun dört dördüncü sınıfında öğrenim gören
78 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada ölçümler kontrol gruplu ön test ve son test deneme modeline
göre desenlenmiştir. Çalışma grupları iki deney grubu (DG) ve iki kontrol grubu (KG)
olarak düzenlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin akıllı tahtaya karşı ilgi ve tutumlarını değerlendirebilmek
için Likert-tipi maddeler ve açık uçlu sorular içeren bir anket uygulanmıştır. Öğretim
uygulamaları dört öğretmen adayı tarafından Gezegenimiz Dünya ünitesinde gerçekleştirilmiştir.
Elde edilen bulgular, deney gruplarında yer alan öğrencilerin ders temasına ilişkin
başarılarının kontrol gruplarına göre anlamlı düzeyde arttığını göstermektedir. Öğrenciler
arasında cinsiyete bağlı bir farklılaşma tespit edilememiştir. Ayrıca, araştırmanın önemli bir
bulgusu, akıllı tahta uygulamaları sonrasında ikinci deney grubunda yer alan öğrencilerin
birinci deney grubunda yer alan öğrencilere göre başarı düzeylerinde anlamlı düzeyde bir
artış meydana gelmesidir. Bu bulgu, her ne kadar yapılan araştırmada öğretmen değişkeni
akademik başarı, teknoloji kullanımı ve tutumlar açısından kontrol edilmeye çalışılsa da halen
öğretmen faktörünün sonuçları etkileyebilecek önemli bir bağımsız değişken olarak ortaya
çıkabileceğini göstermektedir. Elde edilen bu sonuç, eğitim teknolojilerinin etkin bir şekilde
öğrenme ortamlarına entegre edilmesinde öğretmen faktörünün öneminin ihmal edilmemesi
gerekliliğini ortaya koymaktadır.

Kaynakça

  • Adıgüzel, T., Gürbulak, N. ve Sarıçayır, H. (2011). “Akıllı Tahtalar ve Öğretim Uygula- maları”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8, 457-471.
  • Akçayır, M. (2011). Etkileşimli Tahta Kullanarak İşlenen Matematik Dersinde Sınıf Öğ- retmenliği Birinci Sınıf Öğrencilerinin Başarı, Tutum ve Motivasyonları Üzerine Bir Araştırma. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Akdemir, E. (2009). Etkileşimli Tahta Uygulamalarının Öğrencilerin Coğrafya Ders Ba- şarılarına Etkisinin İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Zonguldak: Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ateş, M. (2010). “Ortaöğretim Coğrafya Derslerinde Akıllı Tahta Kullanımı”. Marmara Coğrafya Dergisi, 22, 409-427.
  • Atılgan, H., Kan, A. ve Doğan, N. (2009). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bain, C. D. ve Rice, M. L. (2006). “The Influence of Gender on Attitudes, Perceptions, and Uses Of Technology”. Journal of Research on Technology in Educati- on, 39, 119-132.
  • Başdaş, E. , Kirişçioğlu, S. ve Oluk, S. (2006). “Fen Öğretiminde, Yapılandırmacı Ku- ram Bağlamında Hands-On Yöntemi: Önemi, Örnek Uygulamalar ve De- ğerlendirme”. Yapılandırmacılık ve Eğitime Yansımaları Sempozyumu, 29 Nisan, İzmir.
  • Becta (2004). What the Research Says About Interactive Whiteboards. Coventry: Becta.
  • Campregher, S. (2010). “Effects of the Interactive Whiteboard (IWB) in the Classroom: Experimental Research in Primary School”. International Conference The Future of Education, Bolzano, Italy. Erişim tarihi: 3 Şubat 2011, http:// conference.pixel-online.net/edu_future/common/download/Paper_pdf/ ENT34-Campregher.pdf
  • Çömek, A. (2003). Fen Bilgisi Öğretiminde Isı ve Isının Maddedeki Yolculuğu Ünitesinin Bilgisayar Destekli Öğretim Materyalleri ile Öğretilmesini Öğrenci Başarı- sına Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Marmara Üni- versitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Demirli, C. ve Türel, K. Y. (2012). “Yükseköğretimde Etkileşimli Akıllı Tahta: Eğitmen- lerin İlk İzlenimi”. Eğitim Araştırmaları, 49, 199-214.
  • Derviş, N. (2009). Bilgisayar Destekli Fen ve Teknoloji Öğretiminin Öğrencilerin “Yaşa- mımızı Etkileyen Manyetizma” Ünitesindeki Akademik Başarılarına, Tutumlarına ve Bilimsel Düşünme Becerilerine Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir: Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Ekici, F. (2008). Etkileşimli Tahta Kullanımı İlköğretim Öğrencilerinin Matematik Ba- şarılarına Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • İşman, A., Baytekin, Ç., Balkan, F., Horzum, M. B. ve Kıyıcı, M. (2002). “Fen Bilgisi Eğitimi ve Yapısalcı Yaklaşım”. The Turkish Online Journalof Educational Technology, 1, 41-47 .
  • Karademir, E. (2009). Bilgisayar Destekli Öğretimin Öğrencilerin Fen ve Teknoloji Dersi Elektrik Ünitesindeki Akademik Başarı Düzeylerine, Bilimsel Süreç Bece- rilerine ve Tutumlarına Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Eski- şehir: Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, H. ve Aydın, F. (2011). “Sosyal Bilgiler Dersindeki Coğrafya Konularının Öğreti- minde Akıllı Tahta Uygulamalarına İlişkin Öğrenci Görüşleri”. Zeitschrift für die Welt der Türken, 3, 179-189.
  • Kennewell, S. (2006). “Reflections on the Interactive Whiteboard Phenomenon: A Synt- hesis of Research From the UK”. AARE (Australian Association for Rese- arch in Education) Conference, 26-30 Kasım, Adelaide, Australia.
  • Kırbağ-Zengin, Z., Kırılmazkaya, G. ve Keçeci G. (2011). “Akıllı Tahta Kullanımının Öğrencilerin Fen ve Teknoloji Dersindeki Başarı ve Tutuma Etkisi”. 5th International Computer and Instructional Technologies Symposium, 22-24 Eylül, Elazığ: Fırat Üniversitesi.
  • Lopez, O. (2009) “The Digital Learning Classroom: Improving English Language Le- arners Academic Success in Mathematics and Reading Using Interactive Whiteboard Technology”. Computers & Education, 54, 901-915.
  • M.E.B. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (4. ve 5. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Minor, B., Bracken, M., Geisel, P. ve Unger, S. (2006). SMART Boards In The Class- room: The Influence Of Interactive Boards In Education. Erişim tarihi: 3 Şubat 2011, http://tiger. towson.edu/ users/sunger2/ smart_boards_in_the_ classroom.html.
  • Öztan, A. C. (2012). Fen ve Teknoloji Öğretiminde Akıllı Tahta Kullanımının İlköğre- tim 7. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarılarına Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bi- limleri Enstitüsü.
  • Shenton, A. ve Pagett, L. (2007). “The Use of The Interactive Whiteboard for Literacy in Six Primary Classrooms in England”. Literacy, 41, 129-136.
  • Solak, M. (2012). Öğretmenlerin Akıllı Tahta Kullanımına Karşı Tutumlarının Teknoloji Kabul Modeline Göre İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya: Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Sözcü, Ö. F. ve İpek, İ. (2012). “Instructional, Technological and Psychological Appro- aches of Using IWBs: A framework”. Social and Behavioral Sciences, 55, 990-999.
  • Şad, S. H. ve Özhan, U. (2012). “Honeymoon With Iwbs: A Qualitative Insight in Primary Students’ Views on Instruction with Interactive Whiteboard”. Computers & Education, 59, 1184-119.
  • Tataroğlu, B. (2009). Matematik Öğretiminde Etkileşimli Tahta Kullanımının 10. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarıları, Matematik Dersine Karşı Tutumla- rı ve Öz-Yeterlik Düzeylerine Etkileri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tercan, İ. (2012). Akıllı Tahta Kullanımının Öğrencilerin Fen ve Teknoloji Dersi Başarı, Tutum ve Motivasyonuna Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Türel, Y. K. (2011). “Üniversite Öğrencileri İçin Akıllı Tahta Kullanımı Değerlendirme Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. E-Journal of New World Sci- ences Academy, 6, 1894-1903.
  • Volman, M.,van Eck, E., Heemskerk, I. ve Kuiper, E. (2005). “New Technologies, New Differences. Gender and Ethnic Differences in Pupils’ Use of ICT in Pri- mary and Secondary Education”. Computers and Education, 45, 35-55.
  • Wall, K., Higgins, S. ve Smith, H. (2005). “The Visual Helps Me Understand The Comp- licated Things”: Pupil Views of Teaching And Learning With Interactive Whiteboards”. British Journal of Educational Technology, 36, 851-867.
  • Yenice, N. (2003). “Bilgisayar Destekli Fen Bilgisi Öğretiminin Öğrencilerin Fen ve Bil- gisayar Tutumlarına Etkisi”. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2, 79-85.
  • Yiğit, N. (2005). “Bilim, Fen, Teknoloji ve Eğitim Programlarına Yansımaları”. S. Çepni (Ed.). Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji Öğretimi (ss. 275-299). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Yorgancı, S. ve Terzioğlu, Ö. (2013). “Matematik Öğretiminde Akıllı Tahta Kullanımının Başarıya ve Matematiğe Karşı Tutuma Etkisi”. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21, 919-930.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil tr;en
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gönül Sakız

Bülent Özden Bu kişi benim

Dursun Aksu

Özgür Şimşek Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 23 Mart 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 18 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Sakız, G., Özden, B., Aksu, D., Şimşek, Ö. (2015). Fen ve Teknoloji Dersinde Akıllı Tahta Kullanımının Öğrenci Başarısına ve Dersin İşlenişine Yönelik Tutuma Etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(3), 257-274.

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.