A dictionary is an indispensable instrument in foreign language learning. It is the primary reliable source which learners refer to. Dictionaries inform about not only meaning of the word but also spelling, pronunciation, etymology, synonyms, grammar and usage. They play a crucial role in improving vocabulary knowledge. As for dictionary consultation, it is of importance for learners of today’s language English. The problem is the fact that learners of English are deficient in dictionary consultation and that they are not aware of the richness in dictionaries. In addition, there is little study on reference needs and skills of dictionary users.This study investigates quantitatively the needs and habits, i.e. the dictionary behaviours and culture of Turkish students majoring in English language and literature in using English dictionaries. The findings and results show that students prefer monolingual and bilingual dictionaries to other types of dictionaries and that they generally benefit from the information contained in the appendices. However, most of the participants find dictionaries insufficient. In addition, according to the study findings, it can be claimed that age, gender and level of study are not effective factors on the students’ culture of dictionary use
Sözlük, dil öğreniminde vazgeçilmez bir araçtır. Öğrencilerin başvurabileceği başlıca
güvenilir kaynaktır. Sözlükler sadece kelime anlamı değil aynı zamanda yazım, telaffuz, kelime
kökeni, eşanlam, dilbilgisi ve kullanım hakkında da bilgi vermektedir. Kelime bilgisini geliştirmede
önemli bir rol oynamaktadırlar. Sözlük kullanımı günümüzün dili İngilizceyi öğrenenler
için büyük önem arz eder. Problem şudur ki; İngilizce öğrenenler sözlüğe danışmada yetersizdirler
ve sözlüklerde var olan zenginliğin farkında değildirler. Ayrıca, sözlük kullanıcılarının
kaynak ihtiyaçları ve becerileri üzerine az sayıda araştırma yapılmıştır.
Bu çalışma İngiliz Dili ve Edebiyatı bölümünde eğitim gören Türk öğrencilerin İngilizce
sözlük kullanımına yönelik ihtiyaç ve alışkanlıklarını, başka bir deyişle sözlük kültürlerini nicel
olarak araştırmaktadır. Bulgular ve sonuçlar öğrencilerin tek dilli ve iki dilli sözlükleri diğer
sözlüklere tercih ettiklerini ve genellikle eklerdeki bilgilerden yararlandıklarını göstermektedir.
Bununla birlikte, katılımcıların çoğu sözlükleri yetersiz bulmaktadır. Ayrıca, araştırma bulgularına
göre, yaş, cinsiyet ve sınıfın öğrencilerin sözlük kullanım kültüründe etkili faktörler olmadıkları
iddia edilebilir.
Primary Language | tr;en |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | November 9, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 19 Issue: 1 |