BibTex RIS Cite

-

Year 2015, Volume: 19 Issue: 1, 349 - 360, 09.11.2015

Abstract

The success of the marketing communications method oriented towards the tourism sector is closely related to service production efficiency. Service efficiency analyses are highly significant with regards to marketing, publicity and public relations activities. Marketing executives and employees have to structure their styles of action, future plans and marketing strategies accordingly. Especially in units with output deficiency, marketing, publicity and public relations activities must be reviewed and customer oriented activities must be concentrated upon in order to develop alternative strategies. Efficiency, a concept the significance of which is constantly increasing in contemporary business management approach, is one of the topics that the marketing communications executives working in the lodging sector—which holds a significant portion in the tourism industry—pay a lot of attention. This study emphasizes the significance of efficiency in service production and service efficiency measurement analyses with regards to marketing communications activities. Using a performance measurement method—data envelopment analysis—the relative service production activities of ski hotels and lodging businesses active in Turkey is examined. In light of the findings, the hindering or inefficient service units of these lodging businesses were identified, and recommendations were made following an interpretation of the findings from the marketing communications point of view

References

  • Abraham, C. And Cooper, W. (1994). Data Envelopment Analysis: Theory, Methodoloji and Application. Kluwer Academic Publishers, 1994, ss.3-4,s.12.
  • Akal, Z. (1992). İşletmelerde Performans Ölçüm ve Denetimi: Çok Yönlü Performans Göstergeleri.MPM Yayınları, No: 473, Ankara, 1992,s.1.
  • Aslan, A. (2001). Performans Değerlendirmede Rasyonel Bir Yaklaşım:360 Derece Değerlendirme Sistemi ve Geleceğin Organizasyonlarındaki Uygulama Esasları, s.25.
  • Banker, R. (1984). Estimating most productie scala size using Data Envelopment Analysis, European Journal of Operational Research, 17:35–44.
  • Barutçugil, İ. (1986). Turizm Ekonomisi ve Turizmin Türk Ekonomisindeki Yeri, Beta Yayın Dağıtım, İstanbul, s.95.
  • Besen, F. (1994). Performans Yönetim Sistemi ve Veri Zarflama Analizinin Sağlık Sektöründe Uygulanması, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul), s.28.
  • Coşkun, A. (2000). “Performans ve Risk Denetim Terimleri” Sayıştay Yayınları, derleme, Ankara, Ocak 2000. s.51.com.sg/forum.
  • Drucker, F. (1977). Management, An abridged and revised version of Management. Task. Responsibilities, Pan Books, New York, p.44.
  • Farrel, M.J. (1997). The Measurement of productivity efficiency, Journal of the Royal StatisticalSociety, 120:253-290.
  • Gülcü A. (2001). Cumhuriyet Üniversitesi Araştırma Hastanesi Üzerinde Veri Zarflama Analizi (VZA) Yöntemi ile Göreli Verimlilik Analizi, Verimlilik Dergisi, Milli Prodüktivite Merkezi Yayını, 2001/4, s.119.
  • Gürsoy, B. (1985). Verimlilik Üzerine Düşünceler, MPM Yayınları, Say. 324, 7, Ankara, Meydan Larousse, cilt 3 “başarı” maddesi.
  • Lebas, M. (1995). Performance measurement and performance management, International Journal of Production Economics, Vol:41, No:9, s.23-35.
  • Shermarhorn, J.R. (1993). Management For Productivity, John Willey and Sons İnc; New York, 1993, s.411.
  • Schoroder, G. and Anderson, J. (1985). White Collar Productivity Measurement”, International. Journal of operations and production management, Vol. 5, no. 2,s.4.
  • Sınk, S. (1985). Productivity Management; Planning, Measurement and evaluation, control and improvement, New York, p.8.
  • Olalı, H. Ve Korzay, M. (1989). Otel İşletmeciliği, İstanbul İ.Ü. İşletme İktisadi Enstitüsü Yayını,No.214,s.7.
  • WTO. (2003). Tourism Highligt, Madrit,August , s.10-15.
  • Yalçıntaş, A. (1992). Konaklama İşletmelerinde Hizmet Kalitesini Artırmaya Yönelik Yaklaşımlar, İzmir, s.21.
  • Tsang, A. (1999). Measuring maintenance performance: a holistic approach, International Journal of Operations & Production Management, Vol. 19 No. 7, pp. 691– 715. MCB University Press, 0144–3577.
  • Tosun, Kemal. (1990). İşletme Yönetimi 5. Baskı, İstanbul; İ.Ü. İşletme Fak. Yayını, 1990, c.1, s.11.
  • Tatlıses, Necla. (1994). Hastanelerde Verimlilik İzleme Yöntemleri ve Üç Büyük Hastanenin Verimlilik Verilerinin ve Oranlarının Karşılaştırmalı Analizi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü), s.7.
  • Zaim, O. (2001). Tarımda İller ve Bölgeler Düzeyinde Üretkenlik ve Etkinlik: Farklar ve Nedenler, Proje Raporu 2001–16, Yayın No:66, Nisan, Ankara, s.10-25.

Pazarlama İletişimi Yönetimi Açısından Hizmet Etkinlik Analizlerinin Önemi ve VZA Yöntemiyle Turizm Sektörüne Yönelik Bir Uygulama

Year 2015, Volume: 19 Issue: 1, 349 - 360, 09.11.2015

Abstract

Turizm sektörüne yönelik pazarlama faaliyetlerinde pazarlama iletişim
yönetiminin başarısı, hizmet üretim etkinliğiyle yakından ilgilidir. Pazarlama, Tanıtım
ve Halkla İlişkiler faaliyetleri açısından hizmet etkinlik analizleri oldukça önemlidir.
Pazarlama yöneticileri ve elemanları bu sonuçlara göre hareket tarzlarını, ileriye
dönük planlarını ve pazarlama stratejilerini oluşturmak mecburiyetindedirler. Özellikle
çıktı eksiği olan birimlerde pazarlama, reklam ve halkla ilişkiler faaliyetlerini yeniden
gözden geçirmek ve daha alternatif stratejiler geliştirerek müşteri odaklı faaliyetleri
yoğunlaştırmak gerekmektedir. Çağdaş işletmecilik anlayışında önemini her geçen gün
daha fazla artıran etkinlik kavramı, turizm sektörünün önemli bir kısmını oluşturan
konaklama sektöründe faaliyet gösteren pazarlama iletişim yöneticilerinin üzerinde
ilgiyle durduğu konulardan biridir. Bu çalışmada pazarlama iletişim faaliyetleri açısından
hizmet üretim etkinliğinin ve hizmet etkinlik ölçüm analizlerinin önemi vurgulanmıştır.
Bir performans ölçüm metodu olan veri zarflama analizi kullanılarak Türkiye’de faaliyet
gösteren kayak otellerinin/konaklama işletmelerinin göreceli hizmet üretim etkinlikleri
gözlenmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda konaklama işletmelerinin hizmette
aksayan veya etkin hizmet üretemeyen birimleri belirlenmiş ve elde edilen sonuçlar
pazarlama iletişimi yönetimi açısından yorumlanarak öneriler getirilmiştir

References

  • Abraham, C. And Cooper, W. (1994). Data Envelopment Analysis: Theory, Methodoloji and Application. Kluwer Academic Publishers, 1994, ss.3-4,s.12.
  • Akal, Z. (1992). İşletmelerde Performans Ölçüm ve Denetimi: Çok Yönlü Performans Göstergeleri.MPM Yayınları, No: 473, Ankara, 1992,s.1.
  • Aslan, A. (2001). Performans Değerlendirmede Rasyonel Bir Yaklaşım:360 Derece Değerlendirme Sistemi ve Geleceğin Organizasyonlarındaki Uygulama Esasları, s.25.
  • Banker, R. (1984). Estimating most productie scala size using Data Envelopment Analysis, European Journal of Operational Research, 17:35–44.
  • Barutçugil, İ. (1986). Turizm Ekonomisi ve Turizmin Türk Ekonomisindeki Yeri, Beta Yayın Dağıtım, İstanbul, s.95.
  • Besen, F. (1994). Performans Yönetim Sistemi ve Veri Zarflama Analizinin Sağlık Sektöründe Uygulanması, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul), s.28.
  • Coşkun, A. (2000). “Performans ve Risk Denetim Terimleri” Sayıştay Yayınları, derleme, Ankara, Ocak 2000. s.51.com.sg/forum.
  • Drucker, F. (1977). Management, An abridged and revised version of Management. Task. Responsibilities, Pan Books, New York, p.44.
  • Farrel, M.J. (1997). The Measurement of productivity efficiency, Journal of the Royal StatisticalSociety, 120:253-290.
  • Gülcü A. (2001). Cumhuriyet Üniversitesi Araştırma Hastanesi Üzerinde Veri Zarflama Analizi (VZA) Yöntemi ile Göreli Verimlilik Analizi, Verimlilik Dergisi, Milli Prodüktivite Merkezi Yayını, 2001/4, s.119.
  • Gürsoy, B. (1985). Verimlilik Üzerine Düşünceler, MPM Yayınları, Say. 324, 7, Ankara, Meydan Larousse, cilt 3 “başarı” maddesi.
  • Lebas, M. (1995). Performance measurement and performance management, International Journal of Production Economics, Vol:41, No:9, s.23-35.
  • Shermarhorn, J.R. (1993). Management For Productivity, John Willey and Sons İnc; New York, 1993, s.411.
  • Schoroder, G. and Anderson, J. (1985). White Collar Productivity Measurement”, International. Journal of operations and production management, Vol. 5, no. 2,s.4.
  • Sınk, S. (1985). Productivity Management; Planning, Measurement and evaluation, control and improvement, New York, p.8.
  • Olalı, H. Ve Korzay, M. (1989). Otel İşletmeciliği, İstanbul İ.Ü. İşletme İktisadi Enstitüsü Yayını,No.214,s.7.
  • WTO. (2003). Tourism Highligt, Madrit,August , s.10-15.
  • Yalçıntaş, A. (1992). Konaklama İşletmelerinde Hizmet Kalitesini Artırmaya Yönelik Yaklaşımlar, İzmir, s.21.
  • Tsang, A. (1999). Measuring maintenance performance: a holistic approach, International Journal of Operations & Production Management, Vol. 19 No. 7, pp. 691– 715. MCB University Press, 0144–3577.
  • Tosun, Kemal. (1990). İşletme Yönetimi 5. Baskı, İstanbul; İ.Ü. İşletme Fak. Yayını, 1990, c.1, s.11.
  • Tatlıses, Necla. (1994). Hastanelerde Verimlilik İzleme Yöntemleri ve Üç Büyük Hastanenin Verimlilik Verilerinin ve Oranlarının Karşılaştırmalı Analizi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü), s.7.
  • Zaim, O. (2001). Tarımda İller ve Bölgeler Düzeyinde Üretkenlik ve Etkinlik: Farklar ve Nedenler, Proje Raporu 2001–16, Yayın No:66, Nisan, Ankara, s.10-25.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language tr;en
Journal Section Makaleler
Authors

M. Serdar Erciş This is me

Ayhan Doğan This is me

Sait Sinan Atılgan This is me

Meryem Okumuş This is me

Hakan Ün This is me

Publication Date November 9, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 19 Issue: 1

Cite

APA Erciş, M. S., Doğan, A., Atılgan, S. S., Okumuş, M., et al. (2015). Pazarlama İletişimi Yönetimi Açısından Hizmet Etkinlik Analizlerinin Önemi ve VZA Yöntemiyle Turizm Sektörüne Yönelik Bir Uygulama. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(1), 349-360.

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.