Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ekphrastik Umudun Yıkımı: Heiner Müller “Resim Tasviri”

Yıl 2017, Cilt: 21 Sayı: 3, 1097 - 1108, 20.09.2017

Öz

Heiner Müller’in 1984 tarihli “Resim Tasviri/Bildbeschreibung”oyun
metni görsel olan ile sözel olan, görsellik ile söylem, metin ile sahneleme,
okuma ile izleme, izleyici ile oyuncu, aktif izleyici ile pasif izleyici gibi
tiyatroya özgü pek çok tartışmayı bizzat kendi konusu haline getirir. Özellikle
görsel olan ile sözel olan, görsellik ile söylem, metin ile sahneleme, okuma
ile izleme arasındaki ilişkinin organik olmayan biraradalığı, “Resim Tasviri”
oyun metnini ekphrasis açısından araştırmak ve tiyatroda ekphrasisi incelenmek
açısından kullanışlı bir kaynak haline getirir. Bu yazı, “Resim Tasviri” metnini
Mitchell’in “ekphrastik umut” düşüncesi ekseninde tartışacaktır.

Kaynakça

  • Barthes, R. (2006). S/Z. (Çev. Sündüz Öztürk Kasar). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Barthes, R. (2014). Görüntünün Retoriği, Sanat ve Müzik. (Çev. Ayşenaz Koç-Ömer Albayrak).İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Becker, A. S. (1995). The shield of Achilles and the poetics of ekfrasis. USA: Rowman&Littlefield Publishers.
  • Bleeker, M. (2007). Visuality in the Theatre, The Locus of Looking. New York: Palgrave Macmillan.
  • Buch, R ,(2010). The Pathos of the Real. On the Aesthetics of Violance in the Twentieth Century. The John Hopkins University Press.
  • Carlson, M. (2008). Tiyatro Teorileri, Yunanlılardan Bugüne Tarihsel ve Eleştirel Bir İnceleme, (Çev. Eren Buğlalılar, Barış Yıldırım). Ankara: De Ki.
  • Clüver, C. (1998). “Ouotation, Energeia, and the Functions of Ekphrasis”,Valerie Robillard, Els Jongeneel (Ed.). Pictures into Words.Theoretical and Descriptive Approaches to Ekphrasis.Amsterdam: VU University Press.
  • Deeker, A. C. (2009). Locating the Image: Heiner Müller and the Acoustic.Harvard University: Doctonal Thesis. Eidt, L. (2008). Writing and Filming the Painting Ekphrasis and Film. New York: Rodopi.
  • Güçbilmez, B. (2005). “Tekinsiz Teatrallik/Sahne-Dışı’nın Temsili: Eurydike Olarak Beckett Oyunları”, Tiyatro Araştırmaları Dergisi, 20: s.22-24.
  • Hallman, S. “The Time of Reading”, Image and Narrative, Online Magazine of the Visual Narrative,18. Thinking Pictures. Erişim tarihi: 13.11.2016.http://www.imageandnarrative.be/inarchive/thinking_pictures/hallmann.htm
  • Hamilton, M. (2011). Transfigured Stages. Major Practitioners and Theatre Aesthetics in Australia. Amsterdam-New York: NY.
  • Handke, P. (2011). “Fildişi Kulede Oturan Biriyim”.Murathan Mungan’ın Seçtikleri. Yazıhane. İstanbul: Metis.
  • Heffernan, J. (1993). Museum of Words: The Poetics of Ekphrasis from Homer to Ashbery.London: The University of Chicago Press.
  • Kalb, J. (1998). The Theater of Heiner Müller. Cambridge University Press.
  • Karacabey, S. (2006). Modern Sonrası Tiyatro ve Heiner Müller. Ankara: De Ki.
  • Mitchell, J. T. (1994). Picture Theory: Essays on Verbal and Visual Representation. Chicago and London: The University of Chicago Press.
  • Morăraşu, N. (2009). “Intertextual and Ekphrastic Relations between Verbal and Visual Signs in Margaret Atwood’s “Cat’s Eye”,Alma Mater (Ed.). Transmodernity. Bacau: Managing Global Communication. Proceedings of the 2nd ROASS Conference, pp. 456-466, ISSN 2065-3204.
  • Müller, H. (2008). “Resim Tasviri”.Hamlet Makinesi. (Çev. Zehra Aksu Yılmazer). Ankara: De Ki,
  • Pavis, P. (1988). “From Text to Performance”. Michael Issacharoff, Robin F. Jones (Ed.) Performing Texts. Pennsylvania: Philadelphia.
  • Pavis, P. (2016). The Routledge Dictionary of Performance and Contemporary Theatre. (Çev. Andrew Brown). London and New York: Routledge.
  • Uzundemir, Ö. (2009). “Resim ve Edebiyat İlişkisinde Kadın İmgesi; Percy Btsshe Shelley’in Şiirinde Medusa, Nazım Hikmet’te Jokond”, Bilig, Güz/2009, Sayı:51.
  • Vaßen, F. (1995). “Images become Texts become Images: Heiner Müller’s Bildbeschreibung (Description of a Picture)”. Gerhard Fischer (Ed.).Heiner Müller. ConTEXTS and HISTORY. Tübingen: Stauffenburg Verlag.
  • Wood, M. “Bildbeschreibung; Description of a Picture”. Erişim tarihi: 07.11.2016. https://sites.google.com/site/germanliterature/20thcentury/heinermueller/bildbeschreibung-description-of-a-picture Zizek, S. (2011). Mimari Paralaks. (Çev. Bahadır Turan). İstanbul: Encore.
Yıl 2017, Cilt: 21 Sayı: 3, 1097 - 1108, 20.09.2017

Öz

Kaynakça

  • Barthes, R. (2006). S/Z. (Çev. Sündüz Öztürk Kasar). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Barthes, R. (2014). Görüntünün Retoriği, Sanat ve Müzik. (Çev. Ayşenaz Koç-Ömer Albayrak).İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Becker, A. S. (1995). The shield of Achilles and the poetics of ekfrasis. USA: Rowman&Littlefield Publishers.
  • Bleeker, M. (2007). Visuality in the Theatre, The Locus of Looking. New York: Palgrave Macmillan.
  • Buch, R ,(2010). The Pathos of the Real. On the Aesthetics of Violance in the Twentieth Century. The John Hopkins University Press.
  • Carlson, M. (2008). Tiyatro Teorileri, Yunanlılardan Bugüne Tarihsel ve Eleştirel Bir İnceleme, (Çev. Eren Buğlalılar, Barış Yıldırım). Ankara: De Ki.
  • Clüver, C. (1998). “Ouotation, Energeia, and the Functions of Ekphrasis”,Valerie Robillard, Els Jongeneel (Ed.). Pictures into Words.Theoretical and Descriptive Approaches to Ekphrasis.Amsterdam: VU University Press.
  • Deeker, A. C. (2009). Locating the Image: Heiner Müller and the Acoustic.Harvard University: Doctonal Thesis. Eidt, L. (2008). Writing and Filming the Painting Ekphrasis and Film. New York: Rodopi.
  • Güçbilmez, B. (2005). “Tekinsiz Teatrallik/Sahne-Dışı’nın Temsili: Eurydike Olarak Beckett Oyunları”, Tiyatro Araştırmaları Dergisi, 20: s.22-24.
  • Hallman, S. “The Time of Reading”, Image and Narrative, Online Magazine of the Visual Narrative,18. Thinking Pictures. Erişim tarihi: 13.11.2016.http://www.imageandnarrative.be/inarchive/thinking_pictures/hallmann.htm
  • Hamilton, M. (2011). Transfigured Stages. Major Practitioners and Theatre Aesthetics in Australia. Amsterdam-New York: NY.
  • Handke, P. (2011). “Fildişi Kulede Oturan Biriyim”.Murathan Mungan’ın Seçtikleri. Yazıhane. İstanbul: Metis.
  • Heffernan, J. (1993). Museum of Words: The Poetics of Ekphrasis from Homer to Ashbery.London: The University of Chicago Press.
  • Kalb, J. (1998). The Theater of Heiner Müller. Cambridge University Press.
  • Karacabey, S. (2006). Modern Sonrası Tiyatro ve Heiner Müller. Ankara: De Ki.
  • Mitchell, J. T. (1994). Picture Theory: Essays on Verbal and Visual Representation. Chicago and London: The University of Chicago Press.
  • Morăraşu, N. (2009). “Intertextual and Ekphrastic Relations between Verbal and Visual Signs in Margaret Atwood’s “Cat’s Eye”,Alma Mater (Ed.). Transmodernity. Bacau: Managing Global Communication. Proceedings of the 2nd ROASS Conference, pp. 456-466, ISSN 2065-3204.
  • Müller, H. (2008). “Resim Tasviri”.Hamlet Makinesi. (Çev. Zehra Aksu Yılmazer). Ankara: De Ki,
  • Pavis, P. (1988). “From Text to Performance”. Michael Issacharoff, Robin F. Jones (Ed.) Performing Texts. Pennsylvania: Philadelphia.
  • Pavis, P. (2016). The Routledge Dictionary of Performance and Contemporary Theatre. (Çev. Andrew Brown). London and New York: Routledge.
  • Uzundemir, Ö. (2009). “Resim ve Edebiyat İlişkisinde Kadın İmgesi; Percy Btsshe Shelley’in Şiirinde Medusa, Nazım Hikmet’te Jokond”, Bilig, Güz/2009, Sayı:51.
  • Vaßen, F. (1995). “Images become Texts become Images: Heiner Müller’s Bildbeschreibung (Description of a Picture)”. Gerhard Fischer (Ed.).Heiner Müller. ConTEXTS and HISTORY. Tübingen: Stauffenburg Verlag.
  • Wood, M. “Bildbeschreibung; Description of a Picture”. Erişim tarihi: 07.11.2016. https://sites.google.com/site/germanliterature/20thcentury/heinermueller/bildbeschreibung-description-of-a-picture Zizek, S. (2011). Mimari Paralaks. (Çev. Bahadır Turan). İstanbul: Encore.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Duygu Toksoy Çeber 0000-0003-4520-4421

Yayımlanma Tarihi 20 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 21 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Toksoy Çeber, D. (2017). Ekphrastik Umudun Yıkımı: Heiner Müller “Resim Tasviri”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(3), 1097-1108.

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.