Amaç:
Bu çalışmada beşinci sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme becerileri ile
değerleri arasındaki ilişki ve eleştirel düşünme becerilerinin öğrencilerin
sahip olduğu değerleri ne düzeyde yordadığının çeşitli değişkenler açısından
incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem:
Bu araştırmada nedensel karşılaştırmalı desen
kullanılmıştır.
Araştırmada, Keskin (2008) tarafından geliştirilen “Değerler Eğitimi Ölçeği”, Demir (2006) tarafından geliştirilen “Eleştirel Düşünme–Öz düzenleme
Ölçeği” ve araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu kullanılarak
verilerin analizi yapılmıştır.
Araştırmanın
evrenini, Erzurum İli merkez ilçelerdeki ilköğretim okullarının 2011-2012
öğretim yılında öğrenim gören beşinci sınıf öğrencileri, örneklemi ise, adı
geçen evrenden seçkisiz olarak belirlenen okullarda öğrenim gören 800 öğrenci
oluşturmaktadır.
Bulgular: Araştırmadan elde edilen veriler
incelendiğinde; eleştirel düşünme değişkeni ile değerler eğitimi arasındaki
ilişki, değerler
eğitimi ölçeğinin bazı alt boyutları haricinde anlamsız
bulunmuştur. İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin
cinsiyet, kardeş sayısı, babanın eğitim durumu, annenin eğitim durumu
değişkenlerine göre değerler eğitiminin alt boyutları ile eleştirel düşünme
puanlarında farklılıklar bulunmuştur.
Sonuçlar: Eleştirel
düşünme değişkeni, değerler eğitiminin hoşgörü ve sorumluluk boyutları üzerinde etkilidir. Kız öğrencilerin, erkek öğrencilere göre eleştirel düşünme becerilerinin daha yüksek olduğu
görülmüştür. Öğrencilerin babalarının eğitim durumlarına göre, değerler
eğitiminin “dayanışma boyutu” ve “adillik boyutu” üzerinde farklılıklar vardır.
Annelerinin eğitim durumlarına göre, eleştirel
düşünme toplam puanlarında farklılıklar olduğu saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 22 Issue: 4 |