Bu çalışmanın amacı, hem bilişsel dil bilimin araştırma
yöntemi olan metafor analizinin kullanım alanlarını ortaya koymak, hem de
farklı iki kültürün dil üzerinden ortaklıklarını ve farklılıklarını, çağdaş
metafor teorisini temel alarak inceleyip örneklerle açıklamaya çalışmak
olacaktır. Bu bağlamda metafor, güzel söz söyleme veya hitap etme sanatının bir
parçası olmadığı, yaşamın tüm anlam dünyasını resimlediği, davranış ve
düşüncelerin hem bilişsel hem de duygusal ve bedensel yoğrulup bireyde ifade
ettiği anlamsal bütünlüktür. Lakoff ve Johnson’un (1998) bu tanımına dayanarak
bu çalışma Alman ve Türk dilindeki ağız ile ilgili deyimleri irdeleyerek aynı
konu hakkında iki farklı kültürün algılama farkındalığını ortaya koymaya
çalışmak olacaktır. Metafor analiz yöntemi ile ağız ile ilgili hem Almancada hem de Türkçede anlam
bakımından bir birine yakın, aynı ve çok farklı olmak üzere üç kategori
oluşturulup kültürel bağlamda farklılıkları olabileceğini ortaya koymaya
çalışılacaktır.
Demir, T. & Melanlıoğlu, D. (2011). Türkçe öğretiminde deyimlerin çağrışımla kazandırılması, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 3, s. 631-649
Gönen, S. (2008 ). Deyimlere şekil açısından bir yaklaşım Selçuk Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Edebiyat Dergisi, 20, s. 207-217
Lakoff, G.& Johnson, M. (1998). Leben in Metaphern, Carl-Auer Systeme, Heidelberg
Lakoff, G.& Johnson, M. (1999). Philosophy in the Flesh. The embodied mind and its challenge to western thought, New York.
Kınsız, M. (2011). Kültürel Metaforlar Aracılığıyla Yabancı Dil Öğretimi, Ekev Akademi Dergisi Yıl: 15 Sayı: 47 s. 383-388
Rosch, E. (1983). Prototype classification and logical classification: The two systems. In E. F. Scholnick (Ed.), New trends in conceptual representation: Challenges to Piaget's theory? Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Sakaoğlu, S. & Berat, A. A. (2007) Türk Halk Edebiyatı (Ders Notları) Konya
Schwarz, M. (2008). Einführung in die Kognitive Linguistik, UTB, ISBN 978-3-8252-1636-8
Year 2019,
Volume: 23 Issue: 3, 1243 - 1250, 15.10.2019
Demir, T. & Melanlıoğlu, D. (2011). Türkçe öğretiminde deyimlerin çağrışımla kazandırılması, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 3, s. 631-649
Gönen, S. (2008 ). Deyimlere şekil açısından bir yaklaşım Selçuk Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Edebiyat Dergisi, 20, s. 207-217
Lakoff, G.& Johnson, M. (1998). Leben in Metaphern, Carl-Auer Systeme, Heidelberg
Lakoff, G.& Johnson, M. (1999). Philosophy in the Flesh. The embodied mind and its challenge to western thought, New York.
Kınsız, M. (2011). Kültürel Metaforlar Aracılığıyla Yabancı Dil Öğretimi, Ekev Akademi Dergisi Yıl: 15 Sayı: 47 s. 383-388
Rosch, E. (1983). Prototype classification and logical classification: The two systems. In E. F. Scholnick (Ed.), New trends in conceptual representation: Challenges to Piaget's theory? Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Sakaoğlu, S. & Berat, A. A. (2007) Türk Halk Edebiyatı (Ders Notları) Konya
Schwarz, M. (2008). Einführung in die Kognitive Linguistik, UTB, ISBN 978-3-8252-1636-8
Demir, K. (2019). Türkçe ve Almancadaki “Ağız “ İle İlgili Deyimlerin Çağdaş Metafor Analiz Yöntemi İle Çözümlenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(3), 1243-1250.