Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ses Eğitiminde Register Algısı

Yıl 2020, Cilt: 24 Sayı: 3, 1295 - 1311, 30.09.2020

Öz

Ses oluşumu fizyolojik olarak incelendiğinde, bu bizi register kavramının tanımına, fizyolojik oluşumuna ve ancak buna bağlı olarak akustik beğeni karşılığını incelemeye yönlendirmektedir. Bu inceleme sonucunda ise, register kavramı, registerlerin oluşumları ve akustik olarak algılanan karşılığı incelenecek ve değişik toplumlarda farklı algılanmasının sebepleri ile birlikte bu algının ses sağlığı ve kullanımında ne derece etkili olduğu sorusuna cevap aranmaya çalışılacaktır. Eldeki bu araştırmada yukarıda adı geçen konu başlıkları belirli bir bilimsel çerçeve içinde açıklanmaya çalışılmıştır. Araştırma aynı zamanda ulusal ve uluslararası kaynaklarla desteklenmeye çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Appelman, R. (1986). The Science of Vocal Pedagogy: Theory and application, Midland Book, Indiana University Pres.
  • Belgin, E. (1996). Ses Anatomisi. (Doktora Programı Ders notları). Gazi Üniversitesi. Gazi Eğitim Fakültesi Müzik Bölümü, Ankara.
  • Braatvedt, Sue (1998). The Role Of Sıngıng In The Nemp Tests. Thesis submitted in partial fulfilment of the Requirements for the B.A. Honours Degree, Canterbury University. http://nemp.otago.ac.nz/PDFs/probe_studies/34braatvedt/34braatvedt_all.pdf, Erişim Tarihi: 01.10.2015.
  • Cevanşir, B. ve Gürel, G. (1982). Foniatri, İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesi Yayınları, Sanal matbaacılık, İstanbul. s.48.
  • Çevik, S. (1999). Koro Eğitimi Yönetimi ve Teknikleri. (İkinci Baskı). Ankara.
  • Yener Kekeç, D. ve Albuz, A. ( 2008). Müzik Öğretmenliği Anabilim Dallarında Uygulanan Bireysel Ses Eğitimi Derslerinde Türk Müziğine Dayalı Ezgilerin Kullanımına İlişkin Bir Araştırma, GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 28, Sayı 2, s.51-67.
  • Erdoğan, İ. (2002). İletişimi Anlamak. Ankara, Erk yayınları.
  • Helvacı, A. (2003). Ses Eğitiminde register ve Rezonans, Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu, 30-31 Ekim 2003, İnönü Üniversitesi, Malatya. Bildiriler, s.124-129.
  • Hollien H. and Schoenhard C. (1983). The Riddle of the Middle Register, in Vocal Fold Physiology: Biomechanics, Acoustics and Phonatory Control, ed. Ingo Titze and Ronald Scherer (Denver: Denver Center for the Performing Arts) p. 256-269.
  • Hollien, H. (1984). A, Review of Vocal Registers, in Transcripts of the 12th Symposium: Care of the Professional Voice, pt. 1, Scientific Papers, ed. Van L. Lawrence (New York: The Voice Foundation), p. 1-6.
  • Kleinen,G. (1994). Die Psychologishe Wirklichkeit der Musik-Wahrnehmung und Deutung im Alltag. Kassel : Gustav Bosse Verlog.
  • Köse, H. S. (2001). Müzik Öğretmenliği A.B.D. I. Sınıf Öğrencilerinin Ses Özelliklerine Ait Sorunların Öğrenci Kaynakları Düzleminde İncelenmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, G.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • M. Nadoleczny (1972). Untersuchungen über den Kunstgesang (1923). quoted in John Large, “Towards an Integrated Physiologic-Acoustic Theory of Vocal Registers,” The NATS Bulletin 28, no. 3 (February/March) p.18.
  • Maksimof, İ. (1993). Vokal Fonoloji – Ses Bilimi, Muzika :Sofya, s. 156-164.
  • Morgan,C. T. (1993). Psikolojiye Giriş Ders Kitabı. 10. Basım (Çev. Arıcı,H. ve diğerleri). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü Yayınları No:1.
  • Otacıoğlu, S. (2015). Ses Oluşumu, Türleri ve Alman Ses Sistemi. Türkiye Alim Kitapları, Saarbrücken, Almanya, s.18,43,45.
  • Ömür, M. (2001). Sesin Peşinde. İstanbul: Pan Yayıncılık. s. 29,43,46.
  • Özçimen, A ve Yaldız, G.(2011). Sesin karakterini ve Kalitesini Belirleyen Etmenler, Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 32, s.149-168.
  • Peynircioğlu,Z. F. (1996). Müzikte Algılama ve Bellek. Türk Psikoloji Dergisi, 11(36), s. 25-36.
  • Polat, S (2016). Türkiye’deki ses ve şan eğitiminin köken kaynaklı algıda yarattığı kavram karmaşası üzerine bir değerlendirme ve yaklaşım önerileri. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, Cilt/Vol. 2 Sayı/No. 1, s. 33-44
  • Sabar, G. (2008). Sesimiz Eğitimi ve Korunması. İstanbul: Pan Yayıncılık. s. 88,92,94,97,98.
  • Sazak, N. (2008). Müziksel algılamanın temel boyutları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, cilt 5 sayı 1, s. 1-11.
  • Schoenhard C. and Hollien H. (1982). “A Perceptual Study of Registration in Female Singers, “ The NATS Bulletin 39, no. 1 (September/October) p. 22-26, 28.
  • Sonninen, A. (1980). “Paratasis-Gram of the Vocal Folds and the Dimensions of the Voice,” in Contributions of Voice Research to Singing, ed. John Large, Houston: College-Hill Press.
  • Stanley, D. (1929). “The Science of Voice”. New York: Carl Fischer.
  • Stanley, D. (1945). “Your Voice: Applied Science of Vocal Art Singing and Speaking”. New York: Pitman Publishing Co.
  • Stanley, D. (1945) “Your Voice: Applied Science of Vocal Art Singing and Speaking”. New York: Pitman Publishing Co., 1945
  • Taşer, S. (1992). Konuşma Eğitimi. (Dördüncü Baskı). İzmir: İleri Kitabevi
  • Töreyin, M. (2008). Ses Eğitimi Temel Kavramlar-İlkeler-Yöntemler, Ankara: Sözkesen Matbaacılık.
  • Uçan, A. (1994). Müzik Eğitimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Van den Berg, J. (1958). “Myoelastic-aerodynamic theory of voice production”. Journal of Speech and Hearing Research. 1: 227-244.
  • Van den Berg, J. (1980). “Vocal Ligaments Versus Registers” in Contributions of Voice Research to Singing, ed. John Large, Houston: College-Hill Press.
  • Vennard, W. (1967). “Singing: The mechanism and the Technic”. Coopersquare.NY Carl Fischer Inc.
Yıl 2020, Cilt: 24 Sayı: 3, 1295 - 1311, 30.09.2020

Öz

When vocal formation is examined physiologically, this leads us to the definition of the register concept, to the physiological formation, and only to the extent to which it responds to the acoustic appreciation. As a result of this review, register concept, register formations and acoustically perceived counterpart will be examined and tried to find out the reasons for different perception in different societies as well as the effect of this on the sound health and usage. In this research, the above-mentioned topics have been tried to be explained within a certain scientific framework. At the same time, the research was supported by national and international sources.

Kaynakça

  • Appelman, R. (1986). The Science of Vocal Pedagogy: Theory and application, Midland Book, Indiana University Pres.
  • Belgin, E. (1996). Ses Anatomisi. (Doktora Programı Ders notları). Gazi Üniversitesi. Gazi Eğitim Fakültesi Müzik Bölümü, Ankara.
  • Braatvedt, Sue (1998). The Role Of Sıngıng In The Nemp Tests. Thesis submitted in partial fulfilment of the Requirements for the B.A. Honours Degree, Canterbury University. http://nemp.otago.ac.nz/PDFs/probe_studies/34braatvedt/34braatvedt_all.pdf, Erişim Tarihi: 01.10.2015.
  • Cevanşir, B. ve Gürel, G. (1982). Foniatri, İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesi Yayınları, Sanal matbaacılık, İstanbul. s.48.
  • Çevik, S. (1999). Koro Eğitimi Yönetimi ve Teknikleri. (İkinci Baskı). Ankara.
  • Yener Kekeç, D. ve Albuz, A. ( 2008). Müzik Öğretmenliği Anabilim Dallarında Uygulanan Bireysel Ses Eğitimi Derslerinde Türk Müziğine Dayalı Ezgilerin Kullanımına İlişkin Bir Araştırma, GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 28, Sayı 2, s.51-67.
  • Erdoğan, İ. (2002). İletişimi Anlamak. Ankara, Erk yayınları.
  • Helvacı, A. (2003). Ses Eğitiminde register ve Rezonans, Cumhuriyetimizin 80. Yılında Müzik Sempozyumu, 30-31 Ekim 2003, İnönü Üniversitesi, Malatya. Bildiriler, s.124-129.
  • Hollien H. and Schoenhard C. (1983). The Riddle of the Middle Register, in Vocal Fold Physiology: Biomechanics, Acoustics and Phonatory Control, ed. Ingo Titze and Ronald Scherer (Denver: Denver Center for the Performing Arts) p. 256-269.
  • Hollien, H. (1984). A, Review of Vocal Registers, in Transcripts of the 12th Symposium: Care of the Professional Voice, pt. 1, Scientific Papers, ed. Van L. Lawrence (New York: The Voice Foundation), p. 1-6.
  • Kleinen,G. (1994). Die Psychologishe Wirklichkeit der Musik-Wahrnehmung und Deutung im Alltag. Kassel : Gustav Bosse Verlog.
  • Köse, H. S. (2001). Müzik Öğretmenliği A.B.D. I. Sınıf Öğrencilerinin Ses Özelliklerine Ait Sorunların Öğrenci Kaynakları Düzleminde İncelenmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, G.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • M. Nadoleczny (1972). Untersuchungen über den Kunstgesang (1923). quoted in John Large, “Towards an Integrated Physiologic-Acoustic Theory of Vocal Registers,” The NATS Bulletin 28, no. 3 (February/March) p.18.
  • Maksimof, İ. (1993). Vokal Fonoloji – Ses Bilimi, Muzika :Sofya, s. 156-164.
  • Morgan,C. T. (1993). Psikolojiye Giriş Ders Kitabı. 10. Basım (Çev. Arıcı,H. ve diğerleri). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü Yayınları No:1.
  • Otacıoğlu, S. (2015). Ses Oluşumu, Türleri ve Alman Ses Sistemi. Türkiye Alim Kitapları, Saarbrücken, Almanya, s.18,43,45.
  • Ömür, M. (2001). Sesin Peşinde. İstanbul: Pan Yayıncılık. s. 29,43,46.
  • Özçimen, A ve Yaldız, G.(2011). Sesin karakterini ve Kalitesini Belirleyen Etmenler, Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 32, s.149-168.
  • Peynircioğlu,Z. F. (1996). Müzikte Algılama ve Bellek. Türk Psikoloji Dergisi, 11(36), s. 25-36.
  • Polat, S (2016). Türkiye’deki ses ve şan eğitiminin köken kaynaklı algıda yarattığı kavram karmaşası üzerine bir değerlendirme ve yaklaşım önerileri. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, Cilt/Vol. 2 Sayı/No. 1, s. 33-44
  • Sabar, G. (2008). Sesimiz Eğitimi ve Korunması. İstanbul: Pan Yayıncılık. s. 88,92,94,97,98.
  • Sazak, N. (2008). Müziksel algılamanın temel boyutları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, cilt 5 sayı 1, s. 1-11.
  • Schoenhard C. and Hollien H. (1982). “A Perceptual Study of Registration in Female Singers, “ The NATS Bulletin 39, no. 1 (September/October) p. 22-26, 28.
  • Sonninen, A. (1980). “Paratasis-Gram of the Vocal Folds and the Dimensions of the Voice,” in Contributions of Voice Research to Singing, ed. John Large, Houston: College-Hill Press.
  • Stanley, D. (1929). “The Science of Voice”. New York: Carl Fischer.
  • Stanley, D. (1945). “Your Voice: Applied Science of Vocal Art Singing and Speaking”. New York: Pitman Publishing Co.
  • Stanley, D. (1945) “Your Voice: Applied Science of Vocal Art Singing and Speaking”. New York: Pitman Publishing Co., 1945
  • Taşer, S. (1992). Konuşma Eğitimi. (Dördüncü Baskı). İzmir: İleri Kitabevi
  • Töreyin, M. (2008). Ses Eğitimi Temel Kavramlar-İlkeler-Yöntemler, Ankara: Sözkesen Matbaacılık.
  • Uçan, A. (1994). Müzik Eğitimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Van den Berg, J. (1958). “Myoelastic-aerodynamic theory of voice production”. Journal of Speech and Hearing Research. 1: 227-244.
  • Van den Berg, J. (1980). “Vocal Ligaments Versus Registers” in Contributions of Voice Research to Singing, ed. John Large, Houston: College-Hill Press.
  • Vennard, W. (1967). “Singing: The mechanism and the Technic”. Coopersquare.NY Carl Fischer Inc.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serkan Otacıoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 24 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Otacıoğlu, S. (2020). Ses Eğitiminde Register Algısı. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(3), 1295-1311.

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.