In the historical development process of election campaigns, new technologies, marketing and communication techniques have been a determining factor in the success of the campaigns. The election campaigns carried out in the early periods with the aim of delivering messages to the broadest audience as possible have turned into an effort to reach all voters individually. Since the nineties, when individualization has gained importance as a sociological phenomenon, election campaigns use a customized strategy that targets very small social groups and individuals, defined as micro-targeting. With the social media platforms that have become an integral part of daily life, micro targeting methods have been developed and diversified. Manipulating voters by using personal and often confidential information through these methods is now seen as an unbounded problem for both political parties and voters. In this study, first of all, the research traditions of political communication evolving from the medium, to the message and voters are discussed, and then the methods and ethical limits used by the campaigns in the context of micro targeting are focused on. With this study, it is aimed to make a limited contribution to the elimination of the deficiency in the Turkish literature on micro targeting.
Seçim kampanyalarının tarihsel gelişimi sürecinde her dönem yeni teknolojiler kampanyaların başarısı noktasında belirleyici bir faktör olmuştur. İlk dönemlerde mesajların mümkün olduğunca geniş kitlelere ulaştırılması amacıyla yürütülen kampanyalar, günümüzde tek tek tüm bireylere ulaşma çabasına dönüşmüştür. Bireyselleşmenin sosyolojik bir olgu olarak önem kazandığı doksanlı yıllardan itibaren seçim kampanyaları da mikro hedefleme olarak tanımlanan çok küçük toplumsal grupları ve bireyleri hedef alan özelleştirilmiş bir stratejiyi kullanmaktadır. Günlük hayatın ayrılmaz bir parçası haline gelen sosyal medya platformlarıyla birlikte mikro hedefleme yöntemleri oldukça gelişmiş ve çeşitlenmiştir. Bu yöntemler aracılığıyla kişisel ve çoğu zaman mahrem bilgiler kullanılarak seçmenlerin manipüle edilmesi, günümüzde gerek siyasi partiler gerekse seçmenler açısından sınırları çizilmemiş bir sorun olarak görülmektedir. Çalışmada ilk olarak siyasal iletişim çalışmalarının araçtan, mesaja ve seçmenlere doğru evrilen araştırma gelenekleri ele alınmakta ve ardından günümüzde mikro hedefleme özelinde yapılan kampanyaların kullandığı yöntemlere ve etik sınırlara odaklanılmaktadır. Bu çalışmayla mikro hedefleme hususunda Türkçe literatürde bulunan eksikliğin giderilmesine sınırlı ölçüde de olsa katkı sunulması amaçlanmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 24 Issue: 4 |