Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Semt Pazarlarının Coğrafi Mekân Üzerindeki Etkilerine Bir Örnek: Akhisar (Manisa) Semt Pazarları

Yıl 2021, Cilt: 25 Sayı: 1, 363 - 375, 27.03.2021

Öz

Bu çalışma ile coğrafi mekân üzerinde sosyo-ekonomik ve sosyo-kültürel etkileri olan semt pazarları Akhisar (Manisa) ilçesi özelinde ele alınmıştır. Araştırma sahasını oluşturan Akhisar ilçesinde semt pazarları (periyodik pazar) ilçedeki iş alanlarının yakın çevresinde ve özellikle de ulaşılabilirlik açısından en elverişli mevkiinde yer almaktadır. Semt pazarları bulundukları yerleşim birimlerini sosyo-ekonomik ve sosyo-kültürel açıdan etkilemektedir. Akhisar’daki pazarlarda da bu etkiyi açık bir şekilde görmek mümkündür. Bu çalışmada semt pazarlarının ilçe üzerindeki etkileri hem sahada yapılan anket, mülakatlar ve arazi gözlemleri hem de bugüne kadar bu konu ile yapılmış çalışmalardan faydalanılarak detaylı bir şekilde değerlendirilmiştir. Yapılan anket ve mülakatlar Akhisar semt pazarlarında alışveriş yapan nüfus kitlesinin sosyo-ekonomik yapıları ve pazarları tercih etme nedenlerini ortaya çıkarmıştır. Elde edilen sonuçlar haftalık pazarların daha çok dar gelirli ve yoksul tüketicilere hizmet verdiği gerçeğini göstermektedir. Çalışma neticesinde elde edilen bulguların göz önünde alınmasıyla semt pazarları ile ilgili birtakım önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Aliağaoğlu, A. ( 2012). Balıkesir Şehrinde Haftalık Pazarlar Çekicilikler ve Sorunlar.Doğu Coğrafya Dergisi, 17 (27), 43-72,
  • Beaujeu-Garnier, J., Delopez, A. (1983). Pazarlama Coğrafyası, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları. Çalışkan, V. (2007), Kentsel Mekan Kullanımındaki Farklılıklar Üzerine Bir Yaklaşım Bursa ve Çanakkale’nin Periyodik Haftalık Pazarlarından Örnekler. Doğu Coğrafya Dergisi, 18, 49-78.
  • Fischer, W. (1983). Periodische Märkte im Vorderen Orient, dargestellt an Beispielen aus Nordostanatolien (Turkei) und Nordafghanistan. Diss. Geowiss. Köln: Fak. Univ. Tubingen.
  • Gaube, H., Grötzbach, E., Niewöhner-Eberhard, E., Oettinger, B., Wirth E. (1976).
  • Wochenmärkte, Marktorte und Marktzyklen in Vorderasien. Erdkunde Band: 30, Heft: 1⁄4, 9-10.
  • Koday, S. ve Çelikoğlu, Ş. (2011), Geleneksel Alışveriş̧ Mekanlarına Bir Örnek: Bartın Kadınlar Pazarı (Galla Bazarı). Atatürk Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü̈ Dergisi, 15 (2), 243-262, Erzurum.
  • Mazlum, M. (1987). Türkiye Açısından Semt Pazarlarının Önemi ve Adana Semt Pazarları Üzerine Bir Saha Çalışması, Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 9 (1), 129-154.
  • Oettinger, B. (1976). Die Wochenmärkte und ihreRotationen im Westlichen Mittelanatolien, Erdkunde Band: 30, Heft: 1⁄4, 19-24.
  • Oğulata, F., Akdemir, Ş. (1992), Adana İli Seyhan İlçesi Yeni Baraj Mahallesi Semt Pazarı Satıcıları Üzerine Bir Araştırma, Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 6 (2). 51-61.
  • Özgüç, N., Mitchell, W. A. (2000), Şehirlerin Alternatif Alışveriş̧ Mekanları: İstanbul’da Haftalık Pazarlar, Mimar Sinan Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi Tasarım + kuram Dergisi 2, 35-57.
  • Tinkler, K. J. (1973). The Topology of Rural Periodic Market Systems, Geografiska Annaler, 55 (2), 121-133.
  • Trak,S., (1959).İktisadi ve TicariTürkiye Cilt:3, İzmir: Milli Eğitim Bakanlığı İzmir Yüksek Ekonomi ve Ticaret Okulu Yayınları.
  • Tunçel, H. (2003). Anadolu Şehirlerinde Semt Pazarları: Elazığ Örneği, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13 (1), 49-70.
  • Tümertekin, E. (1961). Pazarlama Coğrafyası; Mevzuu, Esas Meseleleri, İstanbul Üniversitesi Coğrafya Enstitüsü Dergisi, 6 (12), 117-122.

An Example of the Effects of District Markets on Geographical Location: Akhisar (Manisa) District Markets

Yıl 2021, Cilt: 25 Sayı: 1, 363 - 375, 27.03.2021

Öz

In this study, the district markets which have socio-economic and socio-cultural effects on the geographical location are handled in Akhisar (Manisa) district. The district markets (periodical market) in the Akhisar district, which constitutes the research area, are located in the immediate vicinity of the business districts in the district, and in particular the most convenient location in terms of accessibility. The neighborhood markets affect their settlements in socio-economic and socio-cultural terms. It is possible to see this effect clearly in the markets in Akhisar. In this study, the effects of neighborhood markets on the district were evaluated in detail by using surveys, interviews and field observations conducted in the field as well as studies conducted to date. The surveys and interviews revealed the socio-economic structures of the population who shop in Akhisar district markets and their reasons for choosing markets. The results show that weekly markets serve mostly low-income and poor consumers. Considering the findings of the study, some suggestions were made about the neighborhood markets.

Kaynakça

  • Aliağaoğlu, A. ( 2012). Balıkesir Şehrinde Haftalık Pazarlar Çekicilikler ve Sorunlar.Doğu Coğrafya Dergisi, 17 (27), 43-72,
  • Beaujeu-Garnier, J., Delopez, A. (1983). Pazarlama Coğrafyası, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları. Çalışkan, V. (2007), Kentsel Mekan Kullanımındaki Farklılıklar Üzerine Bir Yaklaşım Bursa ve Çanakkale’nin Periyodik Haftalık Pazarlarından Örnekler. Doğu Coğrafya Dergisi, 18, 49-78.
  • Fischer, W. (1983). Periodische Märkte im Vorderen Orient, dargestellt an Beispielen aus Nordostanatolien (Turkei) und Nordafghanistan. Diss. Geowiss. Köln: Fak. Univ. Tubingen.
  • Gaube, H., Grötzbach, E., Niewöhner-Eberhard, E., Oettinger, B., Wirth E. (1976).
  • Wochenmärkte, Marktorte und Marktzyklen in Vorderasien. Erdkunde Band: 30, Heft: 1⁄4, 9-10.
  • Koday, S. ve Çelikoğlu, Ş. (2011), Geleneksel Alışveriş̧ Mekanlarına Bir Örnek: Bartın Kadınlar Pazarı (Galla Bazarı). Atatürk Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü̈ Dergisi, 15 (2), 243-262, Erzurum.
  • Mazlum, M. (1987). Türkiye Açısından Semt Pazarlarının Önemi ve Adana Semt Pazarları Üzerine Bir Saha Çalışması, Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 9 (1), 129-154.
  • Oettinger, B. (1976). Die Wochenmärkte und ihreRotationen im Westlichen Mittelanatolien, Erdkunde Band: 30, Heft: 1⁄4, 19-24.
  • Oğulata, F., Akdemir, Ş. (1992), Adana İli Seyhan İlçesi Yeni Baraj Mahallesi Semt Pazarı Satıcıları Üzerine Bir Araştırma, Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 6 (2). 51-61.
  • Özgüç, N., Mitchell, W. A. (2000), Şehirlerin Alternatif Alışveriş̧ Mekanları: İstanbul’da Haftalık Pazarlar, Mimar Sinan Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi Tasarım + kuram Dergisi 2, 35-57.
  • Tinkler, K. J. (1973). The Topology of Rural Periodic Market Systems, Geografiska Annaler, 55 (2), 121-133.
  • Trak,S., (1959).İktisadi ve TicariTürkiye Cilt:3, İzmir: Milli Eğitim Bakanlığı İzmir Yüksek Ekonomi ve Ticaret Okulu Yayınları.
  • Tunçel, H. (2003). Anadolu Şehirlerinde Semt Pazarları: Elazığ Örneği, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13 (1), 49-70.
  • Tümertekin, E. (1961). Pazarlama Coğrafyası; Mevzuu, Esas Meseleleri, İstanbul Üniversitesi Coğrafya Enstitüsü Dergisi, 6 (12), 117-122.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ferdi Akbaş 0000-0003-1899-1458

Evren Atış

Saliha Koday 0000-0003-2515-4287

Yayımlanma Tarihi 27 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 25 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akbaş, F., Atış, E., & Koday, S. (2021). Semt Pazarlarının Coğrafi Mekân Üzerindeki Etkilerine Bir Örnek: Akhisar (Manisa) Semt Pazarları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(1), 363-375.

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.