Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lisansüstü Eğitimde Halkla İlişkiler Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Yıl 2021, Cilt: 25 Sayı: 2, 869 - 882, 24.05.2021

Öz

Araştırmanın amacı, üniversitelerin halkla ilişkiler anlayışlarını lisansüstü öğrencilerin algılarına göre belirleyebilecek likert tipi bir ölçek geliştirmektir. Ölçek geliştirme çalışması, 2020-2021 eğitim öğretim yılında Türkiye’deki üniversitelerde lisansüstü eğitimine devam eden 273 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Ölçek maddelerinin Ölçeğin geçerliği için Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA), Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA); güvenirliği için ise Cronbach’s Alpha iç tutarlılık kat sayısı incelenmiştir. Faktör analizleri sonucunda 4 boyuttan ve 24 maddeden oluşan Lisansüstü Eğitimde Halkla İlişkiler Ölçeği geliştirilmiştir. Bu ölçek, lisansüstü öğrencilerin görüşlerinin %63,778’ini yansıtmaktadır. Ölçeğin Cronbach’s Alpha kat sayısı 0.867 bulunmuştur. Elde edilen bulgular sonucunda ölçeğin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu ortaya konmuştur. Araştırma sonucunda 4 boyuttan ve 24 maddeden oluşan dörtlü likert tipinde “Lisansüstü Eğitimde Halkla İlişkiler Ölçeği” geliştirilmiştir. Ölçekten alınabilecek en yüksek puan 96, en düşük puan ise 24’tür.

Kaynakça

  • Alkan, B. & Sinan, A. (2020). Veri toplama yöntemlerinde geçerlik ve güvenirlik. Ş.Ş. Erçetin (Ed.), Araştırma teknikleri (s. 188-199) içinde. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Batdı, V. (2013). İşbirlikli öğrenmenin yabancı dil öğretimindeki önemine ilişkin öğretmen görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2 (1), 158-165.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Crosthwaite, C. (2018). Identifying the role and managerial leadership competencies of postgraduate heads of departments. In F. F. Padró (Ed.), Postgraduate education in Higher education (pp. 17-37). Singapore: Springer Nature.
  • Çukurbağlı, Bahar Büyükkoç. (2016). Sosyal medya çağında değişen halkla ilişkiler algısı: Üniversite gençliği üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Halkla İlişkiler, İstanbul.
  • Erwee, R., Harmes, M.A., Harmes, M.K., Danaher, P.A. & Padró, F.F. (2018). Contexts, debates, histories, and futures of postgraduate education in higher education. In F. F. Padró (Ed.), Postgraduate education in higher education (pp. 3-16). Singapore: Springer Nature.
  • Günay, D. & Günay, A. (2011). 1933’den günümüze Türk yükseköğretiminde niceliksel gelişmeler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(1), 1-22.
  • Güven, B. (2014). Yükseköğretim kurumlarında halkla ilişkiler faaliyetleri: Atatürk ve Muş Alparslan Üniversiteleri örneğinde (Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Harder, W. (2019). Analyzing public relations as a strategic management function at SEC Universities. MPA/MPP Capstone Projects. 317.
  • Haskins, C. H. (1957). The rise of universities. New York: Cornell University Press.
  • İlter, İ. (2020). Exploring registered teachers’ attitudes towards postgraduate education. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 49, 262-293. doi: 10.9779/pauefd.488580.
  • Kalpaklıoğlu, N. Ü. & Türemez, Y. (2010). Üniversite adaylarının vakıf üniversitesi tercihlerinde halkla ilişkiler çalışmalarının etkisi. ABMYO Dergisi. 17, 47-58.
  • Karaca, B. N. (2009). Üniversitelerdeki halkla ilişkiler faaliyetleri: Akdeniz Üniversitesi ve İstanbul Bilgi Üniversitesi örnekleri (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2. Edition). New York, London: The Guilford Press.
  • Nas, S., Peyman, D. & Arat, Ö. G. (2017). Bireylerin yüksek lisans yapma nedenleri üzerine bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(4), 571-599.
  • Okay, A. & Okay, A. (2018). Halkla ilişkiler: Kavram, strateji ve uygulamaları. İstanbul: DER Kitabevi Yayınları.
  • UNESCO. (2014). Higher education in Asia: Expanding out, expanding up. Canada: UNESCO Institute for Statistics.
  • Yeşi̇lyurt, S. & Çapraz, C. (2018). Ölçek geliştirme çalışmalarında kullanılan kapsam geçerliği için bir yol haritası. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (1), 251-264. DOI: 10.17556/erziefd.297741.
  • Yılmaz, M. (2015). Üniversitelerde halkla ilişkiler: Kurumsal web sayfaları ve sosyal medya uygulamaları üzerine bir değerlendirme (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.

Validity and Reliability Study of Public Relations Scale in Postgraduate Education

Yıl 2021, Cilt: 25 Sayı: 2, 869 - 882, 24.05.2021

Öz

The aim of the research is to develop a likert type scale that can determine the public relations understanding of universities according to their postgraduate education student’s perception. Scale development work was conducted on 273 students attending postgraduate studies in universities of Turkey in 2020-2021 academic year. The findings of Exploratory Factor Analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA) were examined for the validity of the scale items while the findings of Cronbach’s Alpha Internal consistency coefficients were examined for its reliability. As a result of the factor analyzes, it was observed that the scale consisted of 4 dimensions and 24 items. This scale reflects 63,778% of the opinions of postgraduate students. The Cronbach's Alpha coefficient of the scale was found as 0.867. As a result of the findings, it was revealed that the scale is a valid and reliable measurement tool. As a result of the research, consisting of 4 dimensions and 24 items,"Public Relations Scale in Postgraduate Education" was developed in a four-point Likert type. The highest score that can be obtained from the scale is 96 and the lowest score is 24.

Kaynakça

  • Alkan, B. & Sinan, A. (2020). Veri toplama yöntemlerinde geçerlik ve güvenirlik. Ş.Ş. Erçetin (Ed.), Araştırma teknikleri (s. 188-199) içinde. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Batdı, V. (2013). İşbirlikli öğrenmenin yabancı dil öğretimindeki önemine ilişkin öğretmen görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2 (1), 158-165.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Crosthwaite, C. (2018). Identifying the role and managerial leadership competencies of postgraduate heads of departments. In F. F. Padró (Ed.), Postgraduate education in Higher education (pp. 17-37). Singapore: Springer Nature.
  • Çukurbağlı, Bahar Büyükkoç. (2016). Sosyal medya çağında değişen halkla ilişkiler algısı: Üniversite gençliği üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Halkla İlişkiler, İstanbul.
  • Erwee, R., Harmes, M.A., Harmes, M.K., Danaher, P.A. & Padró, F.F. (2018). Contexts, debates, histories, and futures of postgraduate education in higher education. In F. F. Padró (Ed.), Postgraduate education in higher education (pp. 3-16). Singapore: Springer Nature.
  • Günay, D. & Günay, A. (2011). 1933’den günümüze Türk yükseköğretiminde niceliksel gelişmeler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(1), 1-22.
  • Güven, B. (2014). Yükseköğretim kurumlarında halkla ilişkiler faaliyetleri: Atatürk ve Muş Alparslan Üniversiteleri örneğinde (Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Harder, W. (2019). Analyzing public relations as a strategic management function at SEC Universities. MPA/MPP Capstone Projects. 317.
  • Haskins, C. H. (1957). The rise of universities. New York: Cornell University Press.
  • İlter, İ. (2020). Exploring registered teachers’ attitudes towards postgraduate education. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 49, 262-293. doi: 10.9779/pauefd.488580.
  • Kalpaklıoğlu, N. Ü. & Türemez, Y. (2010). Üniversite adaylarının vakıf üniversitesi tercihlerinde halkla ilişkiler çalışmalarının etkisi. ABMYO Dergisi. 17, 47-58.
  • Karaca, B. N. (2009). Üniversitelerdeki halkla ilişkiler faaliyetleri: Akdeniz Üniversitesi ve İstanbul Bilgi Üniversitesi örnekleri (Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2. Edition). New York, London: The Guilford Press.
  • Nas, S., Peyman, D. & Arat, Ö. G. (2017). Bireylerin yüksek lisans yapma nedenleri üzerine bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(4), 571-599.
  • Okay, A. & Okay, A. (2018). Halkla ilişkiler: Kavram, strateji ve uygulamaları. İstanbul: DER Kitabevi Yayınları.
  • UNESCO. (2014). Higher education in Asia: Expanding out, expanding up. Canada: UNESCO Institute for Statistics.
  • Yeşi̇lyurt, S. & Çapraz, C. (2018). Ölçek geliştirme çalışmalarında kullanılan kapsam geçerliği için bir yol haritası. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (1), 251-264. DOI: 10.17556/erziefd.297741.
  • Yılmaz, M. (2015). Üniversitelerde halkla ilişkiler: Kurumsal web sayfaları ve sosyal medya uygulamaları üzerine bir değerlendirme (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Deniz Görgülü 0000-0001-5856-4069

Şefika Şule Erçetin 0000-0002-7686-4863

Yayımlanma Tarihi 24 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 25 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Görgülü, D., & Erçetin, Ş. Ş. (2021). Lisansüstü Eğitimde Halkla İlişkiler Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(2), 869-882.

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.