Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkçe Öğretmeni Adaylarının Canlı Ders Etkileşim Düzeyi ile Ekran Okuma Özyeterlikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 25 Sayı: 3, 1212 - 1231, 28.09.2021
https://doi.org/10.53487/ataunisosbil.975316

Öz

Bu araştırmada Türkçe öğretmeni adaylarının canlı ders etkileşim düzeyleri ile ekran okuma öz yeterlikleri arasındaki ilişkiyi belirlemek amaçlanmıştır. Bu kapsamda Türkiye’nin batısındaki bir devlet üniversitesinin Türkçe öğretmenliği programındaki 210 öğretmen adayının yanıtları toplanmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Canlı Ders Etkileşim Düzeyi Belirleme Ölçeği” ve “Ekran Okuma Öz Yeterlik Algı Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışmada aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri ile Mann Whitney U ve Kruskal Wallis H-testi analizleri kullanılmıştır. Analizler doğrultusunda Türkçe eğitimi öğretmen adaylarının canlı ders etkileşim düzeyleri ile ekran okuma öz yeterliklerinin yüksek düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Cinsiyet, sınıf, akademik başarı ve internette geçirilen süre değişkenlerine göre canlı ders etkileşim düzeyleri ile ekran okuma öz yeterliklerinde anlamlı fark görülmüştür. Türkçe öğretmeni adaylarının canlı ders etkileşim düzeyleri ile ekran okuma öz yeterlikleri arasında zayıf düzeyde, pozitif yönde ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akkaya, A., ve Toprak, F. (2020) Görsel okuryazarlık karikatürlerle Türkçe dersi işleme süreci. Elazığ:Asos yayıncılık
  • Arat, T., ve Bakan, Ö. (2011). Uzaktan eğitim ve uygulamaları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 14(1-2), 363-374.
  • Aslan, A. (2021). Problem-based learning in live online classes: Learning achievement, problem-solving skill, communication skill, and interaction. Computers & Education, 171, 104237. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104237
  • Baş, B., ve Yıldırım, T. (2018). Yabancılara Türkçe öğretiminde teknoloji entegrasyonu. Ana Dili Eğitimi Dergisi 6(3), 827 - 839.
  • Baştuğ, M., ve Keskin, H. (2012). Okuma Becerilerinin Okuma Ortamı Açısından Karşılaştırılması: Ekran mı kâğıt mı?. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(3), 73-83.
  • Bozkurt, A. (2016). Öğrenme analitiği: e-öğrenme, büyük veri ve bireyselleştirilmiş öğrenme. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(4), 55-81.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2018). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem akademi.
  • Demirci, C., Özler, A., ve Karaduman, E. (2021) Teachers' attitude and self-efficacy perceptions towards screen reading. Osmangazi Journal of Educational Research, 8(1), 150-167.
  • Elkıran, Y.M. (2017). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojilerini Kullanımlarının İncelenmesi. International Journal of Innovative Approaches in Education, 1(1), 45-58.
  • Fırat, M. (2015). Eğitim teknolojileri araştırmalarında yeni bir alan: öğrenme analitikleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3).
  • Geçgel, H., Kana, F., Öztürk, N. E., ve Akkaş, İ. (2020). Öğretmen adaylarının okuma motivasyonları ve sosyal medyaya özgü epistemolojik inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 478-507.
  • George, D., ve Mallery, P. (2010). SPSS for Windows step by step. A simple study guide and reference (10. Baskı). GEN, Boston, MA: Pearson Education, Inc.
  • Gömleksiz, M.N., Kan, A.Ü. ve Fidan, E.K. (2013). Öğretmen adaylarının ekran okuma özyeterlik düzeylerine ilişkin görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 138-159.
  • Güneş, F. (2010). Öğrencilerde ekran okuma ve ekranik düşünme. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14), 1-20.
  • Güneş, F. (2016). Kağıttan ekrana okuma alanındaki gelişmeler. Bartın University Journal of Faculty of Education, 5(1), 1-18.
  • Güzel, A., ve Karadağ, Ö. (2013). Anlatma becerileri açısından “Türkçe Dersi Öğretim Programı (6, 7, 8. Sınıflar)” na eleştirel bir bakış. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(1), 45-52.
  • Ifenthaler, D. (2017). Are higher education ınstitutions prepared for learning analytics?. TechTrends 61, 366–371 .
  • Karaman, E, G. (2015). Canlı Ders Etkileşim Düzeyi Belirleme Ölçeği’nin geliştirilmesi ve otomatik kestirim sisteminin tasarlanması. Yayımlanmamış Doktora tezi. Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara:Nobel yayın dağıtım.
  • Karatay, H. (2011). 4+1 planlı yazma ve değerlendirme modelinin öğretmen adaylarının yazılı anlatım tutumlarını ve yazma becerilerini geliştirmeye etkisi. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 6(3), 1029-1047.
  • Kol, S., ve Schcolnik, M. (2000). Enhancing screen reading strategies. Calico journal, 67-80.
  • Kurudayıoğlu, M., ve Çimen, L. (2020). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin akademik yazılarında etkileşimli üstsöylem belirleyicilerinin kullanımı. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(31), 3899-3923.
  • Maden, S. (2012). Ekran okuma türleri ve Türkçe öğretmeni adaylarının ekran okumaya yönelik görüşleri. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 1(3), 1.
  • Özbay, M., ve Özdemir, O. (2014). Türkçe öğretim programı için bir öneri:dijital okuryazarlığa yönelik amaç ve kazanımlar. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 2(2), 31-40.
  • Temizyürek, F., ve Balcı, A. (2015). Cumhuriyet dönemi ilköğretim okulları türkçe programları. Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Tutsun, E. (2020). Öğrenme analitikleri ve yükseköğretimdeki uygulama alanları. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 13(3), 243-254.
  • Ulu, H. (2018). Ekran okuma öz yeterlik algı ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(1), 148-165.
  • Ulu, H. ve Zelzele, E. B. (2018). Öğretmen adaylarının ekran okuma öz yeterlik algılarının incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(4), 2608-2628.
  • Ustabulut, M.Y. (2021). SWOT Analysis for the Distance Education Process of Lecturers Teaching Turkish as a Foreign Language . Educational Policy Analysis and Strategic Research, 16(1), 139-152.
  • Yılmaz, F.G. ve Yılmaz, R. (2020). Student opinions about personalized recommendation and feedback based on learning analytics. Tech Know Learn 25, 753–768.
  • YÖK, (2013) Yükseköğretim kurumlarında uzaktan öğretime ilişkin usul ve esaslar. internet adresi:https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Uzaktan_ogretim/yuksekogretim_kurumlarinda_uzaktan_ogretime_iliskin_usul_ve_esaslar.pdf erişim tarihi:25.04.2021
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yusuf Mete Elkıran 0000-0001-8372-8555

Yayımlanma Tarihi 28 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 25 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Elkıran, Y. M. (2021). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Canlı Ders Etkileşim Düzeyi ile Ekran Okuma Özyeterlikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(3), 1212-1231. https://doi.org/10.53487/ataunisosbil.975316

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.