Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adaylarının Şarkı Sözlerindeki Coğrafya Kavramlarını Anlama Düzeyi ve Kavram Yanılgıları

Yıl 2021, Cilt: 25 Sayı: 4, 1420 - 1439, 28.12.2021
https://doi.org/10.53487/ataunisosbil.1013861

Öz

Bu çalışmanın amacı sosyal bilgiler öğretmen adaylarının şarkı sözlerindeki bazı coğrafya kavramlarını anlama düzeyleri ve kavram yanılgılarını ortaya koymaktır. Bu çalışmada 2018 yılının popüler şarkılarından 14 şarkı seçilmiş ve bu şarkıların sözlerinde geçen kırağı, karadelik, iklim, sıcaklık, eksen, büyükşehir, krater, güneş tutulması, ay tutulması, ada, yıldız, şehir, rüzgâr, gelgit, ova, yayla olmak üzere 16 kavram incelenmiştir. Çalışmada betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubu Sosyal Bilgiler Öğretmenliği üçüncü sınıfına devam eden 60 öğretmen adayından oluşmaktadır. Verilerin toplanmasında araştırmacı tarafından geliştirilen anket kullanılmıştır. Veriler Excel programında analiz edilerek frekans ve yüzde değerleri hesaplanarak tablolar oluşturulmuştur. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının kavramlara verdikleri cevaplar doğru anlama, sınırlı anlama, yanlış anlama ve cevapsız kategorilerine göre değerlendirilmiştir. Çalışmanın sonucunda öğretmen adaylarının az ya da çok şarkı sözlerinde duydukları ve bildikleri, coğrafya kavramlarını anlama düzeyleri incelendiğinde ise pek çok kavramı doğru bilmedikleri ve hepsini karıştırdıkları belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Alkış, S. (2005). İlköğretim birinci kademe sosyal bilgiler ders kitaplarında coğrafya konularıyla ilgili kavramların belirlenmesi (2004 programına göre). Marmara Coğrafya Dergisi, 11, 83-92.
  • Alkış, S. (2006). İlköğretim öğrencilerinin yağış kavramını algılama biçimleri. İlköğretim Online, 5(2), 126-140.
  • Akengin, H. ve Süer, S. (2011). Coğrafi kavramlar bakımından öğrencilerin hazırbulunuşluk düzeyleri ve bu kavramların geliştirilmesi üzerine deneysel bir araştırma. Marmara Coğrafya Dergisi, 24, 26-48.
  • Akış, A. ve Kaya, B. (2018). Coğrafya 4. sınıf öğrencilerinin “kuraklık” kavramıyla ilgili bilişsel yapılarının belirlenmesi. International Journal of Geography and Geography Education, 38, 58-68. https://doi.org/10.32003/iggei.440900
  • Alım, M., Özdemir, Ü. ve Yılar, B. (2008). 5. sınıf öğrencilerinin bazı coğrafya kavramlarını anlama düzeyleri ve kavram yanılgıları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 152-162.
  • Aydoğan, S., Güneş, B. ve Gülçiçek, Ç. (2003). Isı ve sıcaklık konusunda kavram yanılgıları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 111-124.
  • Balcı, A. (2018). Hayat hikâyelerindeki coğrafi bilgi. International Journal of Geography and Geography Education, 38, 40-57. https://doi.org/10.32003/iggei.439294
  • Bedir, G. ve Akkurt, A. (2013). Şarkılarla coğrafya öğretimi. Doğu Coğrafya Dergisi, 12(28), 303-316.
  • Başıbüyük, A., Doğar, Ç., Gürses, A. ve Yazıcı, H., (2004). Yükseköğrenim öğrencilerinin hava ve iklim olaylarını anlama seviyeleri ve kavram yanılgıları. Milli Eğitim Dergisi. 162, 144-160.
  • Bozkurt, O. ve Cansüngü, Ö. (2002). İlköğretim öğrencilerinin çevre eğitiminde sera etkisi ile ilgili kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 67-73.
  • Bozyiğit, R. ve Kaya, B. (2017). Coğrafya öğretmen adaylarının doğal afetlerle ilgili bazı kavramlar hakkındaki bilişsel yapılarının belirlenmesi. Marmara Coğrafya Dergisi, 35, 55-67. https://doi.org/10.14781/mcd.291146
  • Cin, M. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının doğal afetler ile ilgili yanılgıları. Marmara Coğrafya Dergisi, 22, 70-81.
  • Coşkun, M. (2003). Coğrafya öğretiminde nem konusundaki kavram yanlışlıkları ve giderilmesine yönelik öneriler. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3), 147-158.
  • Çetin, E., Kurnaz, M. Ö. ve Çağlar, A. (2021, Ekim). 4. ve 5. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarındaki coğrafya kavramları. III. Uluslararası Coğrafya Eğitimi Kongresi’nde sunulan bildiri. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Demirkaya, H. ve Karacan, H. (2016). Ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersindeki bazı coğrafi kavramları anlama düzeyleri ve kavram yanılgıları. International Journal of Field Education, 2(2), 38-57.
  • Doğanay, H. (2005). Coğrafya’ya giriş, genel ve fizikî coğrafya (9. Baskı). Aktif Yayınevi.
  • Ertaş, E. (2019). Coğrafya eğitiminde ortaöğretim öğrencilerinin bölge kavramını anlama düzeyleri ve kavram yanılgıları [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Gümüş, N. ve Avcı, G. (2016). Altıncı sınıflarda sosyal bilgiler dersinde öğrencilerin coğrafi kavramları anlama düzeyleri ve kavram yanılgılarının belirlenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 47, 191-206.
  • Gülüm, K. (2010). Sosyal bilgiler öğretmenliği öğrencilerinin fiziki coğrafya konularındaki bazı temel kavramları anlama düzeyi ve kavram yanılgıları. Akademik Bakış Dergisi, 20, 1-7.
  • Güngördü, E. (2006). Eğitim fakülteleri için coğrafya öğretim yöntemleri ve çağdaş öğretim yaklaşımları ilkeler-uygulamalar. Asil Yayın Dağıtım.
  • Karasar, N. (1998). Bilimsel Araştırma Yöntemi Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Nobel Yayınları.
  • Kaya, B. ve Bozyiğit, R. (2019). Coğrafya öğretmen adaylarının coğrafya kavramı üzerine düşünceleri. International Journal of Geography and Geography Education, 39, 55-69. https://doi.org/10.32003/iggei.518935
  • Kayacan, Z. (2010). İlköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin coğrafi koordinatlarla ilgili kavram yanılgıları [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Balıkesir Üniversitesi.
  • Kızılçaoğlu, A. (2009). Ortaöğretim öğrencilerinin bakı kavramını anlama düzeyi ve kavram yanılgıları. E-Journal of New World Sciences Academy, 4(1), 99–114.
  • Özarslan, Ersin (2010). Şiirden coğrafyaya- Arif Nihat Asya’nın şiirlerinde mekân endişesi. Ötüken Neşriyat. Özden, Ö. (2010), Üniversite öğrencilerinin popüler kültür ve popüler müzikle ilgili görüşleri [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Paker, K.O. (2008). Popüler müzik, günlük ideoloji ve benlik inşaası: Sezen Aksu şarkıları üzerinden bir inceleme. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 34, 87-106.
  • Pınar, A. ve Akdağ, H. (2012). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının iklim, rüzgar, sıcaklık, yağış, erozyon, ekoloji ve harita kavramlarını anlama düzeyi. İlköğretim Online, 11(2), 530-542.
  • Sever, R. (2005). Coğrafya öğretim programlarında doğal mevsim kavramı. Doğu Coğrafya Dergisi, 13, 117-133. Şimşek, Y. (2018). Cahit Külebi şiirlerinde mekânın poetikası. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(60), 185-198. http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2018.2774
  • Turan, İ. (2002). Lise coğrafya derslerinde kavram ve terim öğretimi ile ilgili sorunlar. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 67-84.
  • Uçan, A. (1994). Müzik eğitimi temel kavramlar-ilkeler- yaklaşımlar. Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Yıldırım, A. Ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, B. (1994). Şiir-mekân ilişkisi ve Edip Cansever. Ege Mimarlık Dergisi, 14, 50-51.
  • Yıldız, G. (2006). İlköğretimde müzik öğretimi, (2.Baskı). Anı Yayıncılık.
  • Yılmaz, E. B. (2017). İlhan Geçer Şiirinde Mekân-İnsan İlişkisi. Türk Dili, 792, 123-135.
  • Yivli, O. (2009). Yahya Kemal’in şiirinde mekân. Türk Dili, 696, 680-694.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Akkurt Çağlar 0000-0002-5424-6802

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 25 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Akkurt Çağlar, A. (2021). Öğretmen Adaylarının Şarkı Sözlerindeki Coğrafya Kavramlarını Anlama Düzeyi ve Kavram Yanılgıları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(4), 1420-1439. https://doi.org/10.53487/ataunisosbil.1013861

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.