Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sacred Marriage Texts and the Expression “Sacred/Cult/Temple Prostitute” in Ancient Mesopotamia

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 2, 546 - 575, 05.07.2019

Öz

In ancient Mesopotamia, the expression "Sacred /
Cult / Temple Prostitute" occurring in contexts of Sacred Marriage Texts
and used for some words recorded in some literary texts is disparately
interpreted by different researchers. Since the texts do not provide
sufficient, definite and clear information, the term has been discussed for a
long time. Some consider it applied in practice, others simply symbolic and not
involved in practice.
In this article, the relevant expression
and words will be evaluated by considering transitions in the texts and will be
tried to reach a realistic or at least close results.

Kaynakça

  • ASSANTE, J., “The kar.kid/[kh]arimtu, Prostitute or Single Woman? A Reconsideration of the Evidence”, Ugarit-Forschungen 30, (1998): 5-96. BOTTÉRO, J., Mezopotamya, Yazı, Akıl ve Tanrılar, çev. M. Emin Özcan - Ayten Er, İstanbul: Dost Kitabevi, 2003. BOTTÉRO, J., Gılgamış Destanı, Ölmek İstemeyen Büyük İnsan, çev. Orhan Suda, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2006. ÇAĞIRGAN, G., “Mezopotamya’da Kutsal Evlilik”, X. Türk Tarih Kongresi Bildirileri IX/10a, (1990): 1-5. ÇIĞ, M., “Sumer’de Kadın”, XII. Türk Tarih Kongresi Bildiri Kitabı c. 1, (1994): 51-58. ÇIĞ, M., Kur’an, İncil ve Tevrat’ın Sumer’deki Kökeni, İstanbul: Kaynak Yayınları, 1995. ÇIĞ, M., İnanna’nın Aşkı, Sumer’de İnanç ve Kutsal Evlenme, İstanbul: Kaynak Yayınları, 2006a. ÇIĞ, M., Bereket Kültü ve Mabet Fahişeliği, İstanbul: Kaynak Yayınları, 2006b. GEORGE, A. R., The Babylonian Gilgamesh Epic: Introduction, Critical Edition and Cuneiform Texts, 2 vols, Oxford: Oxford University Press, 2003. HENSHAW, R. A., Female & Male, the Cultic Personnel: The Bible and the Rest of the Ancient Near East. Allison Park, PA: Pickwick, 1994. JACKSON, D. P., Gılgamış Destanı, çev. Ahmet Antmen, İstanbul: Arkadaş Yayınevi, 2005. KILIÇ, Y. ve DUYMUŞ H. H., “Eski Mezopotamya’da Din Kadınları (Rahibeler)”, TSA 13, sy. 1, (2009): 159-178. KRAMER, S. N., Tarih Sumer’de Başlar, çev. Muazzez İlmiye Çığ, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları, 1990. KRAMER, S. N., Sümer Mitolojisi, çev. Hamide Koyukan, İstanbul: Kabalcı Yayınevi, 1999. KRAMER, S. N., Sümerler, çev. Özcan Buze, İstanbul: Kabalcı Yayınevi, 2002. LAMBERT W. G., Babylonian Creation Myths, Mesopotamian Civilizations 16, Winona Lake, IN: Eisenbrauns, 2013. AKKUŞ-MUTLU, S., “Eski Mezopotamya’da Bayramlar”, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016. SCHMÖKEL, H., Kulturgeschichte des alten Orient, Stuttgart, 1961. SILVER, M., “Temple/Sacred Prostitution in Ancient Mesopotamia Revisited: Religion in the Economy”, Ugarit Forschungen 38 (2006): 631-663.

Eski Mezopotamya’da Kutsal Evlilik Metinleri ve “Kutsal/Kült/Mabet Fahişe(Si)” İbâresi

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 2, 546 - 575, 05.07.2019

Öz

Eski
Mezopotamya’da Kutsal Evlilik Metinleri’nde geçen anlatımlar ya da daha çok
edebi metinlerde kaydedilen bazı kelimeler için kullanılan “Kutsal/Kült/Mabed
Fahişe(si)” ibâresi farklı uzmanlar tarafından değişik şekillerde
yorumlanmaktadır. Metinler yeterli, kesin ve açık bilgi vermediğinden ibâre
öteden beri tartışılagelmiştir. Bazıları bunu uygulamada yeri olan, diğerleri
ise sadece sembolik olan ve pratikte yer almayan bir ibâre olarak
değerlendirmektedir. Bu makalede, ilgili metinler ve kelimelerin de
değerlendirilmesiyle gerçeğe uygun ya da en azından yakın sonuçlara ulaşmak
hedeflenmektedir.  

Kaynakça

  • ASSANTE, J., “The kar.kid/[kh]arimtu, Prostitute or Single Woman? A Reconsideration of the Evidence”, Ugarit-Forschungen 30, (1998): 5-96. BOTTÉRO, J., Mezopotamya, Yazı, Akıl ve Tanrılar, çev. M. Emin Özcan - Ayten Er, İstanbul: Dost Kitabevi, 2003. BOTTÉRO, J., Gılgamış Destanı, Ölmek İstemeyen Büyük İnsan, çev. Orhan Suda, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2006. ÇAĞIRGAN, G., “Mezopotamya’da Kutsal Evlilik”, X. Türk Tarih Kongresi Bildirileri IX/10a, (1990): 1-5. ÇIĞ, M., “Sumer’de Kadın”, XII. Türk Tarih Kongresi Bildiri Kitabı c. 1, (1994): 51-58. ÇIĞ, M., Kur’an, İncil ve Tevrat’ın Sumer’deki Kökeni, İstanbul: Kaynak Yayınları, 1995. ÇIĞ, M., İnanna’nın Aşkı, Sumer’de İnanç ve Kutsal Evlenme, İstanbul: Kaynak Yayınları, 2006a. ÇIĞ, M., Bereket Kültü ve Mabet Fahişeliği, İstanbul: Kaynak Yayınları, 2006b. GEORGE, A. R., The Babylonian Gilgamesh Epic: Introduction, Critical Edition and Cuneiform Texts, 2 vols, Oxford: Oxford University Press, 2003. HENSHAW, R. A., Female & Male, the Cultic Personnel: The Bible and the Rest of the Ancient Near East. Allison Park, PA: Pickwick, 1994. JACKSON, D. P., Gılgamış Destanı, çev. Ahmet Antmen, İstanbul: Arkadaş Yayınevi, 2005. KILIÇ, Y. ve DUYMUŞ H. H., “Eski Mezopotamya’da Din Kadınları (Rahibeler)”, TSA 13, sy. 1, (2009): 159-178. KRAMER, S. N., Tarih Sumer’de Başlar, çev. Muazzez İlmiye Çığ, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları, 1990. KRAMER, S. N., Sümer Mitolojisi, çev. Hamide Koyukan, İstanbul: Kabalcı Yayınevi, 1999. KRAMER, S. N., Sümerler, çev. Özcan Buze, İstanbul: Kabalcı Yayınevi, 2002. LAMBERT W. G., Babylonian Creation Myths, Mesopotamian Civilizations 16, Winona Lake, IN: Eisenbrauns, 2013. AKKUŞ-MUTLU, S., “Eski Mezopotamya’da Bayramlar”, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016. SCHMÖKEL, H., Kulturgeschichte des alten Orient, Stuttgart, 1961. SILVER, M., “Temple/Sacred Prostitution in Ancient Mesopotamia Revisited: Religion in the Economy”, Ugarit Forschungen 38 (2006): 631-663.

Священные брачные тесты в Древней Месопотамии и понятие «Священный\Культ\храмовая жрица любви»

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 2, 546 - 575, 05.07.2019

Öz

Резюме



В
священных брачных текстах древней Месопотамии или в литературных памятниках
встречаются фразы со словами «священный\культ\храмовая жрица любви», которые
различными учеными трактуются по-разному. Из-за того, что тексты не передают
ясный и конкретный смысл, эти понятия являлись предметом постоянных споров.
Некоторые считают, что подобные понятия применялись в жизни, другие склонны
полагать, что они имеют символическое значение и на практике не применялись.
Целью данной статьи является с помощью связянных с темой текстов и слов придти
к истинному следствию, или как минимум приблизиться к нему.           

Kaynakça

  • ASSANTE, J., “The kar.kid/[kh]arimtu, Prostitute or Single Woman? A Reconsideration of the Evidence”, Ugarit-Forschungen 30, (1998): 5-96. BOTTÉRO, J., Mezopotamya, Yazı, Akıl ve Tanrılar, çev. M. Emin Özcan - Ayten Er, İstanbul: Dost Kitabevi, 2003. BOTTÉRO, J., Gılgamış Destanı, Ölmek İstemeyen Büyük İnsan, çev. Orhan Suda, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2006. ÇAĞIRGAN, G., “Mezopotamya’da Kutsal Evlilik”, X. Türk Tarih Kongresi Bildirileri IX/10a, (1990): 1-5. ÇIĞ, M., “Sumer’de Kadın”, XII. Türk Tarih Kongresi Bildiri Kitabı c. 1, (1994): 51-58. ÇIĞ, M., Kur’an, İncil ve Tevrat’ın Sumer’deki Kökeni, İstanbul: Kaynak Yayınları, 1995. ÇIĞ, M., İnanna’nın Aşkı, Sumer’de İnanç ve Kutsal Evlenme, İstanbul: Kaynak Yayınları, 2006a. ÇIĞ, M., Bereket Kültü ve Mabet Fahişeliği, İstanbul: Kaynak Yayınları, 2006b. GEORGE, A. R., The Babylonian Gilgamesh Epic: Introduction, Critical Edition and Cuneiform Texts, 2 vols, Oxford: Oxford University Press, 2003. HENSHAW, R. A., Female & Male, the Cultic Personnel: The Bible and the Rest of the Ancient Near East. Allison Park, PA: Pickwick, 1994. JACKSON, D. P., Gılgamış Destanı, çev. Ahmet Antmen, İstanbul: Arkadaş Yayınevi, 2005. KILIÇ, Y. ve DUYMUŞ H. H., “Eski Mezopotamya’da Din Kadınları (Rahibeler)”, TSA 13, sy. 1, (2009): 159-178. KRAMER, S. N., Tarih Sumer’de Başlar, çev. Muazzez İlmiye Çığ, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları, 1990. KRAMER, S. N., Sümer Mitolojisi, çev. Hamide Koyukan, İstanbul: Kabalcı Yayınevi, 1999. KRAMER, S. N., Sümerler, çev. Özcan Buze, İstanbul: Kabalcı Yayınevi, 2002. LAMBERT W. G., Babylonian Creation Myths, Mesopotamian Civilizations 16, Winona Lake, IN: Eisenbrauns, 2013. AKKUŞ-MUTLU, S., “Eski Mezopotamya’da Bayramlar”, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016. SCHMÖKEL, H., Kulturgeschichte des alten Orient, Stuttgart, 1961. SILVER, M., “Temple/Sacred Prostitution in Ancient Mesopotamia Revisited: Religion in the Economy”, Ugarit Forschungen 38 (2006): 631-663.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sebahattin Bayram 0000-0001-5676-338X

Yayımlanma Tarihi 5 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bayram, S. (2019). Eski Mezopotamya’da Kutsal Evlilik Metinleri ve “Kutsal/Kült/Mabet Fahişe(Si)” İbâresi. Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi, 6(2), 546-575.

Copyright and Licensing Policy

All articles published in the Journal of Academic History and Ideas / Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi are copyrighted by the journal. The journal’s content is made available as open access under the Creative Commons Attribution–NonCommercial–NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) license: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ Under this license: Content may be shared and reproduced in any medium or format for non-commercial purposes, provided that proper scholarly attribution is given. Modification, adaptation, translation, or the creation of derivative works is not permitted (ND). Requests for commercial reuse, translation, or republication must be directed to the Editorial Board at akademiktarihvedusunce@gmail.com. The scientific, legal, and ethical responsibility for published works rests entirely with the author(s); the editors and Editorial Board assume no liability for the content.
 
©  ATDD Tüm Hakları Saklıdır